پس از حادثه تروریستی انفجار در دفتر مجله «شارلی ابدو» فرانسه در سال گذشته موج گستردهای از اسلامهراسی و مسلمان ستیزی در کشورهای اروپایی به راه افتاد.
نامه مهم و اثرگذار رهبر معظم انقلاب (2 بهمن 1393) فقط پس از دو هفته از این حادثه تروریستی پیام روشن و تاریخی عمیقی داشت.
دال مرکزی گفتمان نامه اول «اسلامشناسی» است. توجه دادن جوانان غربی به انگیزهها و دلایل سیاهنمایی علیه اسلام معطوف به آشکار ساختن اشتباه خطرناک تاریخی – سیاسی غربیها در سیاست جنگ در واکنش به سیل پیشداوریها و تبلیغات منفی اسلام داعشی، جوانان غربی به شناخت بیواسطه و مستقیم دین دعوت میشوند.
شناخت اسلام از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اول یعنی «قرآن» و «زندگی پیامبر» و آموزههای انسانی و اخلاقی پیامبر اسلام و نه قرائتها، تفسیرها و البته عملکردهای گروههایی از مسلمانان.
دال مرکزی نامه دوم و اخیر ایشان به جوانان اروپا و آمریکای شمالی «غربشناسی انتقادی» است. (8 آذر 1394) اینکه بر خلاف ادعای غیرواقع برخی دولتها و رسانههای غربی، تروریسم داعش، نشانه حمله و دشمنی اسلام با غرب نیست، بلکه تروریسم درد مشترک ما و شماست.
اسلام و مسلمانان پیشتر و بیشتر از غرب قربانی تروریسم کور سلفی – تکفیریاند. تروریسم امروز محصول سیاستهای فرهنگی و تاریخی کشورهای استعمارگر و سلطهجوی غربی است. نماد شکافهای اجتماعی – اقتصادی، فرهنگی و تبعیضهای ناروای هویتهای گوناگون ساکن در جوامع غربی است.
داعش نماد عقیده و دین نیست، بلکه پدیدهای اجتماعی ـ تاریخی و البته پروژهای سیاسی ـ نظامی ـ غربی ـ عربی است. داعش زاییده وصلتهای ناهمگون و تحمیلی، ناموفق و خسارتبار تلاقی استعمار با تفکر افراطی درون یک «قبیله بدوی» است.
جوانان غربی در نامه اول به اسلامشناسی بیواسطه و مستقیم براساس کتاب خدا و سیره پیامبر اعظم دعوت و در نامه دوم به درستی، به جای توجه به فرافکنی و دشمنتراشی دیگر ملل و ادیان به عنوان عامل اصلی تروریسم به غربفهمی و غربشناسی انتقادی توجه داده میشوند. جوانان غربی دعوت میشوند تا به جای شکافتن لایههای ظاهری جامعه خود و افزودن گرهها و کینهها ـ اسلامهراسی ـ از طریق مطالعه، بررسی و نقد زیست جهان و جامعه خود ـ غربشناسی انتقادی ـ شکافها را ترمیم کنند، یعنی نگاه از درون به جای نگاه از بیرون.
تروریسم پدیده خارجی و از بیرون تحمیل شده به مردم غرب نیست. «پرخاشگری»، «خشونت» و «بیبندوباری اخلاقی» واقعیات اجتنابناپذیر پیامدهای صنعت و فرهنگ جامعه مدرن است.
جامعه جوان غرب برای برونرفت از وضعیت «هجوم نرم» نیاز به خودآگاهی انتقادی تاریخی بههنگام دارد و مناسبترین مسیر، اسلامشناسی واقعی و غربشناسی انتقادی است.
مسئولیت مشترک حوزههای علمیه درباره شیوههای نوین و کارآمد، معرفی اسلام بیواسطه و مستقیم و نیز دانشگاهها درباره تولید ادبیات غربشناسی انتقادی و غربفهمی از الزامات و بایستههای شرایط امروز است.
دکتر سید فرهاد سجادی - استاد دانشگاه
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد