به دستور بانک مرکزی انجام شد

ورود ارز چند بانک به بازار برای کاهش قیمت

با وجود انتظار کاهشی بازار با نزدیک شدن زمان اجرای برجام و در ادامه روند هفته‌های اخیر، دیروز در اولین روز کاری هفته، قیمت دلار با افزایش 40 تومانی، همه را شگفت‌زده کرد و از مرز 3600 تومان گذشت.
کد خبر: ۸۵۶۲۰۸
رکورد جدید قیمتی؛ دلار بر سکوی 3600 تومان

به گزارش جام‌ جم آنلاین ، دیروز صبح دلار حرکتش را با قیمت 3560 تومان آغاز کرد و ظهر دیروز و در حالی که خبر انفجارهای خونین پاریس، توجه‌ها را به‌خود جلب کرده بود، از مرز 3600 تومان گذشت و 3615 تومان قیمت خورد، اما این قیمت حوالی عصر مقداری تعدیل شد که تا لحظه درج گزارش دلار بر سکوی 3605 تومان ایستاد؛ انگار که پایه قیمتی جدیدی یافته باشد.

تداوم این افزایش‌ها، فعالان بازر ارز را به این فکر فرو برد که دلیل افزایش نرخ ارز آن هم در آستانه اجرایی شدن برجام چیست و چرا اکنون قیمت دلار در آستانه 3600 تومان به نوسان افتاده است.

در همین حال قابل‌اتکاترین پاسخی که می‌توان برای این پرسش یافت، افزایش کسر بودجه دولت به ‌خاطر کسری تحقق درآمدهاست. در این‌باره دیروز اظهارنظر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت سخت به چشم می‌آمد.

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در جلسه شورای برنامه‌ریزی و مدیریت بحران استان هرمزگان‌ گفت: ما اگر بتوانیم تا پایان سال 17 تا 18 میلیارد دلار درآمد داشته باشیم، فکر می‌کنم خیلی موفق شده‌ایم. این امر نشان می‌دهد که دولت احتمالا با وجود مخاطرات موجود، به رشد قیمت ارز برای جبران کسر بودجه نیاز داشته و در استفاده از این ابزار ناچار است.

پالس‌های افزایشی از خارج

در این‌باره، عباس مسعودی، رئیس هیات‌مدیره انجمن کارفرمایان سکه و صراف به خبرنگار جام‌جم گفت: قبل از هرگونه اظهارنظر باید به این نکته توجه داشته باشیم که براساس نظام اقتصادی موجود ایران، دولت همواره تنها تامین‌کننده ارز در بازار است؛ چون دلارهای نفتی وارد خزانه شده و از طریق دولت است که وارد بازار شده و در نهایت تبدیل به ریال برای تامین منابع هزینه‌های جاری دولت خواهد شد. بنابراین تعیین قیمت نیز در اختیار دولت بوده و همیشه نوسانات موجود بازار به دلیل سیاست‌های دولتی است.

وی با اشاره به آغاز کار بازار در اولین روز هفته جاری افزود: اما نکته اصلی درباره ارز، رشد قیمت نیست، بلکه روند افزایشی دلار است که در بازار کاملا مشهود و قابل تامل است.

به گفته وی، اکنون سه عامل اصلی در افزایش قیمت دلار تاثیرگذار بوده‌اند.

وی تصریح کرد: اولین عامل، خوشبینی فعالان اقتصادی است که باعث افزایش تقاضای دلار در بازار ایران شده است. دومین عامل، کاهش قیمت نفت است که منابع دلاری دولت را کاهش داده و به طور طبیعی باعث کمبود منابع ریالی دولت برای جبران کسری بودجه نیز شده است. در آخرین مورد نیز می‌توان به جلسه اخیر وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی اشاره کرد که باعث خروج نقدینگی از بانک‌ها شده و این نقدینگی به سمت بازار ارز حرکت کرده است.

این مقام صنفی با جمع‌بندی عوامل یادشده، تصریح کرد: وقتی به عوامل مطرح شده دقت کنیم، درخواهیم یافت فعالان بازار و آنهایی که مبادلات ارزی دارند همواره بازارهای داخلی و خارجی را زیر نظر دارند تا بتوانند آینده بازار را پیش‌بینی کرده و در مواقع لازم منابع مالی در اختیارشان را تبدیل به ارز کنند. بنابراین اکنون این افراد به این نتیجه رسیده‌اند که روند قیمت دلار با توجه به تفاوت موجود نرخ ارز داخل و خارج ایران صعودی بوده و باید نقدینگی خود را تبدیل کنند.

تامین کسری بودجه با دلار گران‌تر

در همین حال فرهاد قاره، فعال بازار ارز با تاکید بر تصمیم دولت بر افزایش قیمت ارز به خبرنگار جام‌جم گفت: کسری بودجه جاری قابل ملاحظه دولت اکنون مشهود است و لذا دولت هرچه گران‌تر دلار بفروشد، می‌تواند کسری بیشتری را تامین کند.

وی به نبود نظم در توزیع ارز در بازار نیز اشاره کرد و افزود: نبود نظم در نظام توزیع ارز از سوی بانک‌های عامل و واسطه بانک مرکزی در بازار ارز کامل مشهود است و همین امر می‌تواند عدم اطمینان به منابع موجود را در میان متقاضیان افزایش دهد و آنها را وادار به واکنش و تبدیل منابع مالی در اختیارشان به دلار کند.

این فعال صنفی درباره تقاضای موجود در بازار نیز تصریح کرد: بسیاری از فعالان اقتصادی و آن گروه از شرکت‌هایی که خریدهای خارجی انجام می‌دهند، از هنگام انتشار بیانیه مشترک هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 منتظر کاهش نرخ ارز بوده‌اند و برای بهبود اوضاع اقتصادی برنامه‌ریزی کرده‌ بودند، در حالی که با نزدیک شدن به سه‌ ماهه پایانی سال ـ زمانی که بسیاری از شرکت‌ها خریدهای خود را تکمیل می‌کنند ـ به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توان منتظر معجزه بود و شرایط از این که هست بهتر نخواهد شد، بنابراین برای تکمیل خریدهای خود اقدام به خرید ارز کرده‌اند که همین امر موج قابل توجهی از تقاضا را روانه بازار کرده است.

عماد عزتی - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها