6 آبشار معروف لرستان

سفر به سـرزمین آبشارها

جاذبه لرستان یکی دو تا نیست؛ قلعه فلک‌الافلاک، دریاچه مشهور گهر و تالاب‌های پل دختر تنها گوشه‌ای از مناطق نمونه و جذاب این استان است. با تمام این اوصاف ولی لرستان را به آبشارهایش می‌شناسند.
کد خبر: ۸۵۰۲۸۷

قرار گرفتن در محدوده رشته کوه‌های زاگرس به لرستان این فرصت را داده که بتواند تعدادی از زیباترین آبشارهای کشور را در خود جای دهد.

آبشار بیشه

این آبشار در رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد و نزدیک شهرستان دورود است. آبشار تا خرم‌آباد هم فاصله چندانی ندارد و با 65 کیلومتر رانندگی می‌توان به آن رسید. برای دسترسی به منطقه قرارگیری این آبشار هم می‌توان از قطار استفاده کرد. بیشه هم آبشاری است که گردشگران داخلی و خارجی متعددی را به سمت خود می‌کشاند. از نظر محل اقامت هم اوضاع خوب است و نباید نگران باشید، فقط اگر قرارتان به چادر و اسکان در طبیعت است، در این فصل حتما باید حواستان به وضعیت هوا باشد.

آبشار نوژیان

از نوژیان تا خرم‌آباد، فقط 40 کیلومتر راه است؛ یعنی این‌که حداکثر با یک ساعت رانندگی از مرکز استان شما به یک آبشار زیبا می‌رسید. البته مسیر پرپیچ‌و‌خم است و موقع رانندگی باید حواستان باشد. باوجود مسیر البته علاقه‌مندان بسیاری برای دیدن این آبشار به آنجا می‌روند. البته نوژیان یک ویژگی عجیب هم دارد که ممکن است شما را از دیدنش در این فصل منصرف کند. آب این آبشار نزدیکی‌های اواخر تابستان به تدریج کمتر و کمتر و نهایتا به طور کلی قطع می‌شود تا این‌که دوباره بهار بیاید و آبشار از خواب بیدار شود. گیاهان دارویی اطراف این آبشار نیز از شهرت بالایی در منطقه برخوردار است.

آبشار وارک

آبشار وارک دیگر آبشار معروف سرزمین آبشارهاست. فاصله آبشار از سه‌راهی پلیس راه خرم‌آباد ـ بروجرد 40 کیلومتر است. اگر از پلیس راه حدود 14 کیلومتر در جاده کمربندی خرم‌آباد به سمت جنوب بروید، به یک سه‌راهی خواهید رسید که تابلوی راهنمای آبشار نوژیان در سمت مقابل جاده نصب شده است. برای رسیدن به آبشار وارک هم از همین جاده استفاده می‌شود. پس از طی مسافتی به یک سه‌راهی می‌رسید که اگر به سمت چپ بپیچید به آبشار نوژیان می‌رسید و اگر سمت راست بپیچید به آبشار زیبای وارک می‌رسید، جاده پس از طی چند کیلومتر کوهستانی می‌شود. این مسیر طبیعتِ جنگلی دارد و مملو از درختان بلوط است. 11 کیلومتر مانده به آبشار جاده شوسه است که پنج کیلومتر انتهای مسیر را نمی‌توان از ماشین استفاده کرد و برای رسیدن به آبشار باید پیاده‌روی کرد. سرچشمه آبشار بالای یک صخره است که با فاصله 15 متر از دیگری آبشار دوم به‌وجود آمده است. از همین‌رو محلی‌ها به آن آبشار دوقلو می‌گویند. حداکثر ارتفاع این آبشار به 60 متر می‌رسد و عرضی معادل 50 متر را دربرمی‌گیرد. درختان زیبای بلوط و انجیر کوهی، به همراه طبیعتی بکر و زیبا، اطراف این آبشار را جلوه خاصی داده‌ است.

آبشار تله زنگ یا شِوی

می‌گویند این آبشار بلندترین آبشار ایران است. آبشار تله زنگ که در رشته کوه‌های زاگرس واقع شده یکی از مقاصد مهم گردشگری منطقه است. گردشگران خارجی هم به این آبشار توجه ویژه‌ای دارند.
واقع شدن در مسیر راه‌آهن تهران ـ جنوب، دسترسی به این مکان را راحت کرده است.

آبشار سرکانه

مجموعه آبشارهای سپید دشت سرکانه از مهم‌ترین جاذبه‌های استان لرستان است. این آبشارها
در 51 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان خرم‌آباد قرار دارد. بلندترین آبشار این مجموعه زیبا دارای ارتفاع 15 متر و عرض تاج 17 متر است. این آبشارها در گویش محلی به «تاف هفت چشمه» نیز معروف است. پوشش جنگلی اطراف آبشارها را درختان بلوط، زالزالک و مو در بر گرفته است. آبشار در مسیر جاده بین‌المللی خرم‌آباد به اندیمشک قرار دارد و در فصل بهار و تابستان علاقه‌مندان و گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. این آبشارها در مسیر عبور رودخانه ترس گریت به طرف رودخانه سزار بر اثر عبور از ناهمواری‌های منطقه و مسیر عبور رودخانه ترس به‌وجود آمده‌است. در فصل بهار و ابتدای تابستان در اطراف آبشار و دامنه ارتفاعات منطقه گل‌های فراوان و زیبا به همراه پوشش گیاهی و جنگل انبوه درختان بلوط، زیبایی خاصی به منطقه می‌دهد و چشم‌انداز زیبایی را در برابر چشم بینندگان قرار می‌دهد. ارتفاع متوسط این آبشارهای سه‌گانه 15 متر است. دسترسی به این منطقه از طریق جاده خرم‌آباد به بروجرد، کیلومتر 15 و سپس جاده خرم‌آباد به سپید دشت امکان‌پذیر است.

آبشار چکان

این آبشار در جنوب شرقی الیگودرز و در منطقه مورد علاقه بسیاری از طبیعت‌دوستان داخلی و خارجی قرار گرفته است. برای رسیدن به این آبشار باید از روستای حسین‌آباد گذشت و به دره چگان رسید و مدهوش زیبایی مسحورکننده آن شد. صدای ریزش آب این آبشار از ارتفاع 45 متری هر ساله از اول بهار تا اواخر تابستان گردشگران زیادی را به سمت خود می‌خواند. همان‌طور که می‌بینید سفر به این آبشار هم در این فصل چندان مرسوم نیست. باید منتظر بهار و تابستان باشید؛ فصل شکوفایی آبشارها.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها