اقتصاد مقاومتی و صنعت فرودگاهی کشور

صنعت حمل و نقل هوایی و به‌ویژه فرودگاهی، همواره در پیشانی تحریم‌هایی قرار داشته است که قدرت‌های جهانی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون اعمال کرده‌اند.
کد خبر: ۸۴۷۳۹۲
اقتصاد مقاومتی و صنعت فرودگاهی کشور

اما این تحریم‌ها در حوزه فرودگاهی تبدیل به فرصتی برای بروز خلاقیت و توانایی کارشناسان کشورمان شده است. آنچه در چارچوب اقتصاد مقاومتی در اداره کل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌های کشور صورت گرفته، شاید مثال کاملی در این باره باشد.

اداره کل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌های کشور در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، با شناسایی و به‌کارگیری ظرفیت‌های علمی و فنی داخلی، اقدامات مهمی به انجام رسانده که علاوه بر برآورده ساختن نیازهای فرودگاهی، توانسته است صرفه‌جویی مالی هنگفتی برای کشورمان به همراه داشته باشد.

یکی از اقدامات انجام شده در این اداره کل، بومی‌سازی نصب و راه‌اندازی سامانه‌های ناوبری است که در گذشته توسط کارشناسان خارجی انجام می‌گرفت. طی دو سال گذشته 5 دستگاه ILS/DME و سه دستگاه DVOR/DME به ارزش تقریبی 6 میلیون یورو توسط کارشناسان کشورمان نصب و راه‌اندازی شد.

بومی‌سازی فناوری طراحی و سایت‌یابی و نصب شبکه سامانه‌های ارتباطی کنترل ترافیک هوایی توسط کارشناسان و متخصصان این اداره موجب بهینه‌سازی در منابع تجهیزاتی شده، به گونه‌ای که صرفه‌جویی حاصل از آن در سه سال گذشته 50 میلیارد ریال برآورد شده است.

رادار تقرب

دیگر مصداق حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت فرودگاهی، راه‌اندازی رادار تقرب فرودگاه‌های شیراز و مهرآباد است. رادار این دو فرودگاه در بخش‌های مختلف مکانیکی و الکترونیکی دچار آسیب شده و به دلیل پشتیبانی نکردن شرکت ریتیون کانادا از کار افتاده بود. با وجود قدمت این سامانه‌ها و مشکلات متعددی که برای تعمیر و راه‌اندازی آنها وجود داشت، متخصصان الکترونیک هواپیمایی کشورمان توانستند با صرفه هزینه افزون بر 200 میلیون تومان، این سامانه‌ها را مجددا راه‌اندازی کنند و به شبکه راداری کشور بازگردانند. ارزش یک دستگاه رادار تقرب فرودگاهی از 6 تا 8 میلیون یورو برآورد می‌شود.

یکی از اقدامات جهادی صورت گرفته، تولید منابع اشعه دستگاه‌های کمک‌بازرسی XRAY است. واقعیت این است که تولید این دستگاه‌ها در انحصار چند کشور است و به دلیل محدودیت‌های اعمال شده علیه ایران، کشورهای غربی از فروش آنها به کشورمان خودداری می‌کردند. در چند سال اخیر با تلاش متخصصان الکترونیک هواپیمایی، تعمیر و اورهال آنها به‌طور کامل در کشور انجام شده که صرفه‌جویی حاصل از آنها ده‌ها هزار دلار برآورد شده است.

قطعات سامانه‌های هوانوردی

قطعات یدکی سامانه‌های هوانوردی از جمله ارتباطی، ناوبری راداری و کمک ‌بازرسی به دلیل انحصاری بودن و استفاده از فناوری‌های پیچیده در آن بسیار گرانقیمت است، به نحوی که خرید هر یک از این قطعات به فرض فروش توسط شرکت‌های سازنده، از 5 تا 100 هزار دلار هزینه دربرخواهد داشت. همکاری نکردن شرکت‌های غربی برای فروش این قطعات به کشورمان در چند سال گذشته، نه‌تنها باعث زمینگیر شدن صنعت هوایی ما نشد، بلکه به آزادسازی ظرفیت‌های بالقوه داخلی انجامید، به‌طوری که سالانه صدها عدد از قطعات و ماژول‌های چند لایه الکترونیکی و مکانیکی این سامانه‌ها توسط متخصصان الکترونیک هواپیمایی در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی، تعمیر و برای استفاده مجدد به سایت‌های هوانوردی سراسر کشور ارسال می‌شود. صرفه‌جویی حاصل از این اقدامات طی دو سال گذشته میلیون‌ها دلار بوده است.

فراموش نکنیم صنعت هوانوردی، صنعتی پویاست که ایستایی در آن راهی ندارد. افزایش روزافزون تقاضا و ظهور فناوری‌های جدید هدایت و کنترل پرواز، تغییرات زیادی بر شبکه زیرساخت سامانه‌های هوانوردی تحمیل می‌کند. به جرات می‌توان گفت، طی 10 سال گذشته شرکت‌های تامین‌کننده تجهیزات هوانوردی، کوچک‌ترین همکاری را با کشور در این باره انجام نداده‌اند، اما با سرلوحه قرار دادن اقتصاد مقاومتی، افزایش ظرفیت‌ها و تغییرات اجتناب‌ناپذیر در دهه گذشته فقط به دست کارشناسان و متخصصان الکترونیک هواپیمایی انجام گرفت.

ظهور پدیده داعش در عراق و بسته شدن فضای هوایی آن کشور به روی پروازهای عبوری، افزایش صد درصدی تقاضاهای پرواز از مسیرهای هوایی EN-ROUTE کشورمان را به همراه آورد که با افزایش ظرفیت زیرساخت‌های هوانوردی در مسیرهای هوایی مورد تقاضا به دست متخصصان داخلی شرکت، میلیون‌ها دلار درآمد ارزی برای کشورمان به ارمغان آورده شد.

طراحی و اجرای شبکه ارتباطی ماهواره‌ای

طراحی و اجرای شبکه ارتباطی ماهواره‌ای با همکاری شرکت‌های توانمند داخلی در جهت افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری در کشور به ارزش تقریبی 40 میلیارد ریال در حدود 30 نقطه کشور در حال انجام است.

در این ارتباط باید اشاره کرد که صنعت حمل و نقل هوایی دارای ظرفیت‌های بالقوه بسیاری در اجرایی سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که توجه به آن، ظرفیت‌های شغلی زیادی را در کشورمان ایجاد کرده است و با تولید ثروت، جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی خواهد بود. امروزه صنعت حمل و نقل هوایی به‌عنوان موتور محرکه در سایر حوزه‌ها شناخته شده، به‌طوری که بعضی کشورهای نفتخیز همسایه جنوب کشورمان با سرمایه‌گذاری در این حوزه تا سال 2030 عمده درآمدهای حاصل تولید ناخالص ملی GDP را از محل این صنعت به دست خواهند آورد.

متخصصان الکترونیک هواپیمایی کشورمان نیز می‌توانند گام‌های بلندی در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سربلندی کشور بردارند.

کیفیت ارائه خدمات به مردم

در همین حال، شرکت فرودگاه‌های کشور به‌عنوان متولی اصلی 54 فرودگاه سراسر ایران، توجه ویژه‌ای به ارائه خدمات باکیفیت به مسافران هوایی دارد‌. شاهد این ادعا، تشکیل کمیته خدمات رفاهی در عالی‌ترین سطح مدیریت ستادی و فرودگاهی است که در جلسات منظم آن، از امور بزرگی مانند رعایت حقوق شهروندی گرفته تا مسائلی نظیر نظافت سرویس‌های بهداشتی بررسی می‌شود.

اکنون نیروهای آموزش‌دیده‌ای در محوطه ترمینال‌ها با لباس‌های ویژه و با عنوان «از من بپرس» به تمام سوالات و نیازهای مسافران، مشایعان و مستقبلان آنها پاسخ می‌گویند. همچنین وضعیت ارائه چرخ‌دستی در این فرودگاه و بسیاری از فرودگاه‌های دیگر ساماندهی شده است؛ مقوله‌ای که سال‌ها به یک معضل در فرودگاه‌ها تبدیل شده بود. از جمله دیگر اقدامات این طرح، تعبیه اتاقی به نام مادران و نوزادان است که در آن شرایطی مناسب فراهم آمده تا مادرانی که کودک شیرخوار دارند، بتوانند با استفاده از امکانات این اتاق، نوزاد خود را شیر بدهند و سایر امور لازم مانند رعایت بهداشت مادر و کودک و همچنین تعویض پوشک را در محلی بهداشتی و محفوظ انجام دهند. از دیگر جنبه‌های طرح تحول خدمات فرودگاهی، ساماندهی ناوگان تاکسیرانی فرودگاه‌هاست که در کسب رضایت مسافران‌نقش مهمی بازی می‌کند.

رحمت‌الله مه‌آبادی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها