فدراسیون فوتبال جمع‌بندی ارزیابی‌ها را منتشر کرد

راهکار‌های 22 گانه برای حل مشکلات داوری

فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال:

داوران در فوتبال ما دیده نمی‌شوند

مروری بر آنچه در 7 هفته نخست لیگ برتر گذشت کافی است تا بدانیم فریدون اصفهانیان چه روزهای پرفشاری را در این دو ماه گذشته پشت سر گذاشته است.
کد خبر: ۸۴۶۱۸۲
داوران در فوتبال ما دیده نمی‌شوند
به گزارش جام جم آنلاین، رئیس کمیته داوران، در شرایطی داوران هفته هشتم را چینش می‌کند که حالا بیش از هر زمان دیگر نگران اشتباهات سهوی مردان سوت به دست خود در لیگ پانزدهم است. با او در‌خصوص وضع داوری‌ها در لیگ برتر فوتبال ایران صحبت کردیم.

قبول دارید بزرگ‌ترین ضعف لیگ ما در این فصل تا اینجای کار داوری‌ها بوده است؟

قبول دارم اشتباهاتی بوده است، اما نباید همه تقصیرها را به گردن داوران انداخت. وقتی پنالتی گل نمی‌شود یا بازیکن با وجود دروازه خالی به اوت می‌زند پس نباید فقط هجمه‌ها به سمت داوران باشد. برخی مواقع عادلانه برخورد نمی‌کنیم. باید ببینیم به داور چه چیزی داده‌ایم و چه می‌خواهیم. متاسفانه هرچقدر می‌گوییم به داوران توجه کنید گوش شنوایی وجود ندارد.

اما به هر حال وضع داوری‌ها صدای خیلی‌ها را درآورده است.

ببینید! وظیفه داوران یک چیزی است و وظیفه نهادهای دیگر هم چیز دیگر. منظورم باشگاه‌ها، کمیته‌هایی مثل کمیته انضباطی یا کمیته اخلاق است. متاسفانه همه فکر می‌‌کنند فقط داوران باید به صورت کامل به وظیفه خودشان عمل کنند. زمانی که هنوز یک بازی آغاز نشده هجمه‌‌ها را علیه داوری آغاز می‌کنند. مگر می‌شود قبل از آغاز یک بازی اینچنین هجمه‌پراکنی کرد؟ در شرایطی که بازی‌ هنوز آغاز نشده، چه کسی باید جلوی فحاشی به داوران را بگیرد؟ اگر هر کسی به وظیفه خود و رسالتی که دارد به نحو احسن فکر کند، دیگر این مشکلات به وجود نمی‌آید. الان دوره و زمانه‌ای شده که باشگاه‌ها فقط به پیروزی به هر روشی فکر می‌کنند. در یک بازی، تیمی که می‌برد می‌گوید داوری عالی بود و تیم بازنده از داوری به‌عنوان معضل و مشکل یاد می‌کند. جالب این که دفعه بعد وقتی تیم برنده هفته قبل بازنده می‌شود، باز هم داور مقصر این شکست است. متاسفانه رفتارها ضد و نقیض است، اما من می‌گویم باید واقعیت‌ها را دید. بنده معتقدم باید با توجه به امکاناتی که هست از داوران توقع داشت.

منظورتان از امکانات مورد نظر داوران چیست؟

یک داور شهرستانی با هزار مکافات با ماشین شخصی خود برای داوری یک دیدار، راهی شهر دیگری می‌شود یا وقتی پرواز یک داور لغو می‌شود و داور مجبور است با ماشین خود ۱۵ ساعت مسیر را طی کند تا به شهری که باید مسابقه را قضاوت کند، برسد. هیچ‌کس این مسائل را نمی‌بیند. یک داور وقتی برای رقابت‌های آسیایی می‌رود، دو روز قبل از بازی حرکت می‌‌کند تا به محیط عادت کند و ریکاوری لازم را انجام دهد. در کشور ما نیز تیم‌ها به همین منظور دو روز زودتر راهی شهری که باید در آن مسابقه دهند می‌شوند، اما داوران ما چطور؟ با هزار سختی و مصیبت به سفرهای خود می‌روند و در این بین، فشارها، هجمه‌‌ها و استرس‌هایی را که روی داوران وجود دارد هم حساب کنید. معتقدم هر کسی باید وظیفه‌اش را به نحو احسن انجام دهد و فرهنگسازی خوبی در فوتبال بشود.

اصفهانیان :

قبول دارم اشتباهاتی بوده است، اما نباید همه تقصیرها را به گردن داوران انداخت. وقتی پنالتی گل نمی‌شود یا بازیکن دروازه خالی را به اوت می‌زند پس نباید فقط هجمه‌ها به سمت داوران باشد

مشکلات مالی داوران را هم می‌توان در کیفیت قضاوت آنها اثرگذار دانست؟

به هر حال نمی‌تواند بی‌تاثیر هم باشد. به‌طور مثال تهیه هدست‌ها می‌تواند روی داوری‌ها تأثیرگذار باشد. البته نمی‌گویم با تهیه آنها داوران شق‌القمر می‌کنند، اما می‌تواند تأثیر مثبتی در جهت بهبود کیفی داوری‌ها داشته باشد. اگر به‌موقع حق‌الزحمه آنها پرداخت شود نیز کمک زیادی به آنها خواهد کرد.

چطور است که در همه ابعاد فوتبال پول هست جز بخش داوری؟

درست است. علت آن این است که می‌گویند داوران ما حرفه‌ای نیستند.

مگر فوتبالیست‌های ما حرفه‌ای واقعی هستند؟

در هر صورت اسم لیگ، حرفه‌ای است. من هم می‌گویم شما هم بیایید و با داوران خوبی که می‌توانند قضاوت‌‌های خوبی داشته باشند، قرارداد ببندید. اما شما می‌خواهید هم استعدادیابی کنید، هم داور تربیت کنید و هم داوری‌هایتان را خوب کنید و هم پول ندهید. نمی‌شود این‌طور شرایط را ارزیابی کرد. بارها گفته‌‌ام در این فوتبال داوران دیده نمی‌شوند.

چقدر با ورود داوران خارجی موافق هستید؟

اصلا موافق نیستم. امثال من نیز سوخته همین داوران خارجی هستیم. سخت‌ترین بازی‌ها را در این مملکت قضاوت کرده‌ایم، اما برای قضاوت دیداری مثل دربی، پشت خط همین داوران خارجی مانده‌ایم. آرزوی داوری دیدار استقلال و پرسپولیس را هیچ‌گاه نداشته‌ام، اما ما هم در این رابطه سوخته‌ایم که اشکالی هم ندارد.

الان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از داوران خارجی استفاده می‌کنند. این الگو برای ما مناسب نیست؟

آنها داور ندارند، اما ما بهترین داوران آسیایی را داشته‌ایم و داریم.

چطور این داوران در خارج از ایران به‌خوبی سوت می‌زنند، اما وقتی به ایران می‌رسند سوت‌هایشان افتضاح می‌شود؟

به این علت که هیچ کجا به این اندازه هجمه علیه داوران نیست. اینجا قبل از بازی همه از داوری و سابقه یک داور که مثلا دو سال پیش فلان قضاوت را داشته‌، صحبت می‌کنند. یک عده می‌گویند تماشاگر به فلان داور حساس است و حضورش در میدان مشکل‌ساز می‌شود. حالا داور هم یک اشتباه کرده است‌، اما مگر بازیکن و مربی اشتباه نمی‌کنند؟ درست نیست این همه هجمه علیه داوری وارد شود. بازیکن پنالتی را نمی‌تواند گل کند و دفعه بعد هم پنالتی می‌شود و باز هم به همان بازیکن می‌دهند تا پنالتی بزند و باز هم توپ گل نمی‌شود. این اشتباهات فنی دیده نمی‌شود، اما یک اشتباه داور را چطور در بوق و کرنا می‌کنند.

شما خودتان داور بوده‌اید. داور چه احساسی دارد زمانی که در وسط زمین فحش می‌شنود؟

قطعا احساس خوبی نیست. البته انتظار ما از داوران این است که هیچ ذهنیتی را با خود به زمین نبرند و اصلا تماشاگران را نبینند. یعنی داور باید آن‌قدر به خودش مسلط باشد که چنین مسائلی رویش تاثیر نگذارد. اگر بخواهی در یک ورزشگاه مملو از جمعیت تحت تاثیر جو قرار بگیری، دیگر نمی‌توانی قضاوت خوبی داشته باشد.

وقتی پای تلویزیون می‌بینید یک داور اشتباه می‌کند چه احساسی به شما دست می‌دهد؟

من هم واقعا ناراحت می‌شوم چون تیم‌ها هم زحمت می‌کشند. من خودم فوتبالیست بودم و طبیعی است یک فوتبالیست که زحمت می‌کشد از اشتباه داوران ناراحت شود. تیم ضربه می‌خورد و خود داور هم که بعد متوجه می‌شود از اشتباهش ناراحت می‌شود و دفعه بعد سعی می‌کند آن اشتباه را نکند‌، چون ممکن است یک داور با قضاوت ما لطمه بخورد. تیم‌ها هم زحمت می‌کشند و هزینه های زیادی می‌کنند و نباید قضاوت‌ها طوری باشد که در نتیجه نهایی یک بازی تاثیر بگذارد.

بزرگ‌ترین اشتباهات داوران در این فصل از نگاه شما کدام بوده است؟

اشتباهاتی بوده است، اما اصلا خوب نیست که به آنها اشاره کنم و اشاره موردی به آنها نمی‌تواند دوای دردی برای مشکلات داوری باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها