قائم‌مقام رئیس رسانه ملی در امور فناوری و رسانه‌های نوین:

معرفی شرکت‌های IPTV تا 20 مهر

طی چند ماه گذشته واگذاری مجوز تلویزیون اینترنتی از سوی سازمان صدا و سیما به پنج شرکت اعلام شده و براساس توضیحات دکتر مهدی اخوان بهابادی، قائم‌مقام رئیس رسانه ملی در امور فناوری و رسانه‌های نوین، این شرکت‌ها تا 20 مهر معرفی می‌شوند.
کد خبر: ۸۴۱۹۷۹

دکتر مهدی بهابادی در این‌باره به جام‌جم گفت: رسانه ملی در یک فراخوان عمومی اعطای نمایندگی IPTV را اعلام کرد و پس از بررسی اسناد شرکت‌کنندگان، پنج شرکت انتخاب و نمایندگی سازمان در ارائه خدمات IPTV به این شرکت‌ها اعطا شد.

به گفته وی، قرارداد همکاری با چهار شرکت منعقد شده و مذاکرات با یکی دیگر از این شرکت‌ها ادامه دارد.

بهابادی درباره شیوه فعالیت این شرکت‌ها گفت: این شرکت‌‌ها برای ارائه خدمات نیازی به اخذ مجوز از وزارت ارتباطات یا وزارت ارشاد نخواهند داشت، اما شرکت‌هایی که دسترسی به شبکه ارتباطی برای ارائه این خدمات ندارند باید در قالب همکاری با بخش خصوصی، شبکه مورد نیاز خود را تامین کنند.

دکتر بهابادی:

هم‌اکنون اخذ مجوز IPTV توسط دو شرکت ایرانسل و فناپ قطعی و اعلام شده و اسامی دیگر دریافت‌کنندگان تا 20 مهر اعلام می‌شود

بهابادی تصریح کرد: چهار شرکت فعالیت‌ خود را آغاز کردند و در حال آماده‌سازی مقدمات فنی هستند که امیدواریم تا چند ماه آینده شاهد افتتاح پروژه‌ باشیم.

هم‌اکنون اخذ مجوز IPTV توسط دو شرکت ایرانسل و فناپ قطعی و اعلام شده است، اما اسامی دیگر دریافت‌کنندگان این مجوز اعلام نشده است.

تلویزیون اینترنتی چیست؟

تلویزیون اینترنتی یا اینترنت TV یک پروتکل تلویزیونی است که از طریق اینترنت پخش و منتشر می‌شود و به تماشاگرانش امکان انتخاب برنامه دلخواه را از میان مرجعی از نمایش‌های تلویزیونی می‌دهد.

اینترنت پرسرعت، وای‌فای، کابل و ماهواره از جمله زیرساخت‌هایی محسوب می‌شود که پخش تلویزیون اینترنتی را امکان‌پذیر می‌کند. استفاده از این فناوری نیازمند داشتن اشتراک و یک دستگاه IPTV است. به این ترتیب تولیدکنندگان محتوای الکترونیکی با استفاده از سرویس‌های مختلف می‌توانند محصولات خود را ارائه کنند.

این فناوری جدید در دنیا به دو شیوه اینترنت محور و تلویزیون محور ارائه شده است. در شکل اول یعنی اینترنت محور، موسسات رادیویی و تلویزیونی ضمن قراردادن برنامه‌هایشان روی آنتن به کاربران خود این اجازه را می‌دهند که از طریق اتصال به اینترنت بتوانند تا حدی در برنامه دخل و تصرف کرده و آنچه را می‌خواهند، دریافت کنند.

برای این کار صفحات پخش برنامه به گونه‌ای طراحی می‌شود که مخاطب با کلیک کردن روی آیکون‌های مربوط، می‌تواند از امکانات خاص تلویزیون مجازی استفاده کند اما در شیوه تلویزیون محور، رایانه‌ای ابتدایی به نام Set-Top-Box به تلویزیون وصل می‌شود که توانایی اتصال به اینترنت را هم دارد. صفحات پخش برنامه مانند حالت قبل دارای آیکون‌هایی برای درگیرکردن هرچه بیشتر مخاطب با برنامه است. به این صورت هنگامی که کاربران در حال دیدن برنامه مورد علاقه خود هستند، می‌توانند با استفاده از ست‌تاپ باکس که خود شامل یک رایانه ابتدایی، کیبرد و مودم است، پیام خود را از طریق شبکه برای فرستنده برنامه ارسال کنند و فرستنده یعنی موسسه رادیویی و تلویزیونی پس از دریافت پیام کاربر، امکانی را که درخواست کرده دراختیارش قرار می‌دهد.

مزیت‌های تلویزیون اینترنتی

اولین و مهم‌ترین حاصل استفاده از این فناوری بالا رفتن کیفیت تصاویر تلویزیونی و کاهش هزینه‌های پخش برنامه‌هاست. در این فناوری بیننده می‌تواند در نحوه اجرای برنامه‌ها دخل و تصرف داشته باشد. در تلویزیون‌های کابلی قدیمی بیننده فقط گیرنده یک سری امواج رادیویی است که شرکت‌های تلویزیونی تولید می‌کنند. اما برای مثال با استفاده از IPTV کاربر می‌تواند علاوه بر تصاویر ویدئویی داده‌های دیجیتالی دیگری را نیز دریافت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها