تدارک رسانه ملی برای روز خانواده

اهمیت خانواده موجب شده 17 مهر در تقویم رسمی به‌عنوان روز خانواده در ایران ثبت شود. رسانه ملی با توجه به نقش ممتاز خانواده در مناسبات فردی و اجتماعی بسیاری از برنامه‌های خود را بر مبنا و حول همین نهاد مقدس تولید می‌کند و حتی یکی از شبکه‌های اصلی خود یعنی شبکه دو را خانواده نام نهاده و عمده برنامه‌های این شبکه هم با محوریت خانواده‌ و برای اعضایش شکل و سامان می‌گیرد. شبکه دوی سیما تنها شبکه‌ای است که گروهی به نام «خانواده» دارد و مدیرش هم دکتر مریم جلالی است.
کد خبر: ۸۴۳۷۷۲
تدارک رسانه ملی برای روز خانواده

خانواده، مزیت رقابتی ایران در برابر غرب و شرق

جلالی با تاکید بر این‌که خانواده نهادی است که در تمام طول سال باید به آن توجه خاصی شود، درباره ویژه برنامه‌های شبکه دو به مناسبت روز خانواده توضیح داد: برنامه «دایره زندگی» روزهای پنجشنبه و جمعه شکل و فرم ویژه خواهد داشت و سعی شده فضایی مفرح و متفاوت در آن ایجاد شود. همچنین به بهانه روز خانواده در برنامه‌های روزانه ما هم توجه بیشتری به این موضوع شده است. برای مثال، برنامه «جیوگی» در این هفته به نقش‌ مادرانگی و پدرانگی به موازات زنانگی و مردانگی در زنان و مردان جامعه می‌پردازد.

مدیرگروه خانواده شبکه دو با اشاره به رشد فزاینده برنامه‌های تلویزیونی در حوزه خانواده گفت: اعتقاد دارم نهاد خانواده مزیت رقابتی جمهوری اسلامی ایران در برابر غرب و شرق است و باید خانواده را محور توسعه قرار دهیم. رسانه ملی توجه ویژه به خانواده دارد و در تلاش است به تمام مولفه‌های آن بپردازد. متاسفانه در جامعه نسبت به نقش‌های خانوادگی و سهم اقوام نسبی و سببی در آن غفلت شده است که سعی داریم در برنامه‌های گروه خانواده شبکه دو به صورت مفصل به آن بپردازیم. تمام تلاش ما این است نقش خانواده را در ایجاد، بهبود، تسریع و ارتقای نشاط عمومی یادآور شویم.

3 دایره اصلی خانواده‌ها

وی درباره برنامه دایره زندگی نیز اظهارکرد: در این برنامه سه دایره اصلی مربوط به خانواده را بررسی می‌کنیم؛ دایره بشقاب که در آن به مبحث غذا و تغذیه پرداخته می‌شود، دایره سرعت که به موضوع گذران عمر، سالخوردگی، سالمندی و رشد انسان از نونهالی تا کهنسالی می‌پردازد و در نهایت، دایره حلقه ازدواج که مسائل مربوط به زوجین و خانواده را تحت پوشش قرار می‌دهد. هر خانواده‌ای به انحای مختلف درگیر و ممزوج با این مسائل است.

جلالی:

«شیرینی مجاز» برنامه‌ای دردست تولید است که به حوزه ازدواج و خانواده اختصاص دارد. این برنامه فاصله بلند زمانی از خواستگاری رفتن خود افراد تا خواستگار آمدن برای فرزندشان را مورد توجه قرار می‌دهد

جلالی افزود: با چابک‌سازی و ادغام گروه‌های شبکه دو، برنامه‌های گروه خانواده نیز افزایش یافته است. در حال حاضر «آینه‌خانه» را روی آنتن داریم که این برنامه با حضور حجت الاسلام شهاب مرادی به ازدواج از نگاهی نو و ویژه می‌پردازد. برنامه«جیوگی» هم اصول تفکر در زندگی را مورد توجه قرار می‌دهد و «دستپخت‌های خودمانی» هم به حوزه سرگرمی می‌پردازد. برنامه «از لاک جیغ تا خدا» هم تغییر و تحولات زندگی در حوزه خانواده را واکاوی می‌کند. برنامه «عصرخانواده» را هم به جای یک مجری یک خانواده اجرا می‌کنند. به عبارت بهتر، به‌جای این‌که تلویزیون به میان خانواده برود، خانواده به این رسانه آمده است. برنامه در حال پخش «ریحانه» هم در حوزه تحصیل زنان و با نگاهی به این مقوله روی آنتن می‌رود.

برنامه‌های جدید در راه است

مدیرگروه خانواده شبکه دو در تشریح برنامه‌های در دست تولید گروه خانواده شبکه دو گفت: «ماجرا» یک برنامه کوتاه است که به طور مفصل به ماجراهایی که برای خانواده‌ها اتفاق می‌افتد، می‌پردازد و یک گزارش کامل از ماجراهایی همچون خواستگاری رفتن یا ثبت‌نام بچه‌ها و موضوعاتی از این دست که مصادیق ریز زندگی خانوادگی است را ارائه می‌کند. «ماجرا»، یک بسته خبری ـ گزارشی است. «شیرینی مجاز» برنامه دیگر در دست تولید است که به حوزه ازدواج و خانواده اختصاص دارد. این برنامه یک فاصله بلند زمانی از خواستگاری رفتن خود افراد تا خواستگار آمدن برای فرزندشان را مورد توجه قرار می‌دهد. برنامه‌ای هم داریم با عنوان «نزدیک غیرممکن» که به مقوله غیرممکن بودن ترک اعتیاد به مواد مخدر صنعتی می‌پردازد. آسیب‌شناسی این نوع مواد مخدر و وابستگی به آن در دستور کار این برنامه است.

تعریف خانواده ایده‌آل

جلالی درباره تعریف این گروه از خانواده ایده‌آل تصریح کرد: از نظر ما خانواده‌ مطلوب باید مولد، مدبر و کامل باشد. خانواده مولد به این معنا که تولیدکننده باشد، نه تنها در مسائل اقتصادی که در مقوله‌های امنیت، اخلاق و قانونمندی. اگر خانواده مولد باشد جامعه هم مولد خواهد شد. خانواده مدبر هم در مواجهه با مشکلات و ورودی‌های دنیای مدرن تدبیر به خرج می‌دهد و پس نمی‌کشد. مقصود ما از خانواده ایده‌آل یک جمع خوشبخت و بدون کوچک‌ترین مشکل و چالش نیست. اتفاقا در دنیای امروز استرس، مشکلات، مصائب و اختلاف نظرها وجود دارد اما خانواده مدبر آن خانواده‌ای است که بتواند این معضلات را تدبیر و اداره کند. در چنین خانواده‌ای موبایل تهدید نیست بلکه یک فرصت است. اصولا در چنین خانواده‌ای هر عامل با تدبیر در راستای اهداف اعضایش قرار می‌گیرد و از آن استفاده بهینه می‌شود. یک خانواده کامل بر مبنای تعریف غربی‌اش فقط شامل یک پدر و مادر و دو فرزند نیست بلکه دایی، عمو، عمه، خاله و بقیه اقوام نسبی و سببی و حتی همسایه‌ها و همکاران را هم شامل می‌شود. خانواده‌ای کامل است که بتواند از پس مشکلات امروزی برآید.

تلخ و شیرین زندگی با منصور اسکندری

برنامه «منصور باشید» شبکه رادیویی ایران هم به مناسبت 17 مهر، روز خانواده، عمده محورها و بخش‌هایش را به این موضوع اختصاص داده است. حمیدرضا افتخاری، مدیر گروه ورزش و تفریحات رادیو ایران با اعلام این خبر گفت: منصور باشید یک برنامه خانواده‌محور است که بنیانش بر اساس تجربیات تلخ و شیرین زندگی افراد شکل می‌گیرد. رگه‌هایی از طنز هم در این برنامه وجود دارد.شنوندگان این برنامه می‌توانند با مجری آن «منصور اسکندری» تماس گرفته و تجربیات موفق یا ناموفق زندگی خود را با او در میان بگذارند. اسکندری هم در مقابل از تجربیات خودش برای آنها می‌گوید و گاه با آزمون و خطاهای دیگران شوخی می‌کند.

وی ادامه داد: جمعه و به مناسبت روز خانواده، محور گفت‌وگوهای اسکندری و مخاطبانش بر مبنای تکریم خانواده و مسائل مربوط به آن خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند روز جمعه از ساعت 17 و 15 دقیقه تا 19 شنونده برنامه منصور باشید، باشند.

«تکیه‌گاه» آقاخانی در رادیو نمایش

به مناسبت فرارسیدن روز خانواده و تکریم بازنشستگان روز جمعه نمایش رادیویی «تکیه‌گاه» به کارگردانی ایوب آقاخانی از رادیو نمایش پخش می‌شود. تکیه‌گاه با هنرمندی فریدون محرابی، میرطاهر مظلومی، عرفان ابراهیمی، محمدرضا قلمبر و علی میلانی، ساعت 9 و 30 دقیقه پخش خواهد شد. تکیه‌گاه داستان مهندس جوانی به نام منصور است که پس از پدرش به جای او، مدیریت داخلی کارخانه‌ای را عهده دار می‌شود. در این بین اتفاقاتی فنی در کارخانه رخ می‌دهد و منصور نمی‌تواند از پس مشکلات بربیاید و ....

محسن محمدی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها