تلویزیون‌ اینترنتی یا IPTV تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود و علاقه‌مندان تماشای انواع برنامه‌های تلویزیونی می‌توانند هر زمان با اتصال به اینترنت، برنامه‌های مورد نظرشان را تماشا کنند.
کد خبر: ۸۴۴۶۰۸
شمارش معکوس برای راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی

عباس عسگری ساری، رئیس مرکز رسانه‌های نوین سازمان صدا و سیما، ضمن اشاره به مقدمات راه‌اندازی تلویزیون IPTV گفت: در حال حاضر شرکت‌های طرف قرارداد انتخاب شده‌اند و این شرکت‌ها در حال راه‌اندازی آزمایشی این فناوری هستند تا بهره‌برداری نهایی بدون مساله انجام شود. چنانچه مشکلی ایجاد نشود، تا پایان امسال این سرویس در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. در فاز اول شهرهای بزرگ و بعد از آن به سرعت در شهرهای دیگر دسترسی به تلویزیون اینترنتی فراهم می‌شود.

نمایش اینترنتی و ارزان

تلویزیون اینترنتی این امکان را به مخاطبان خود می‌دهد تا بتوانند برنامه‌های تلویزیون را به صورت اینترنتی در دستگاه‌های دیجیتال مانند گوشی‌های تلفن‌ همراه، لپ‌تاپ، تبلت و رایانه‌های شخصی تماشا کنند.

عسگری درباره خدمات این شبکه تلویزیون توضیح داد: در تلویزیون اینترنتی علاوه بر آرشیو برنامه‌ها، امکان ارائه خدمات متعدد مانند کانال‌های آموزشی وجود دارد که ظرفیت ارائه آن از طریق آنتن تلویزیون وجود ندارد. همچنین در تلویزیون اینترنتی متن و عکس و اطلاعات دیگر، به عنوان ارزش افزوده در دسترس قرار می‌گیرد. علاقه‌مندان می‌توانند موضوعات مورد نظرشان را در این تلویزیون جستجو و محتوای مناسب را پیدا کنند. البته اپراتورها هم امکانات ویژه‌ای به این تلویزیون اضافه می‌کنند که از آن جمله می‌توان به اطلاعات تکمیلی درباره برنامه‌ها، بازیگران، محصولات استفاده شده در یک برنامه و تبلیغات هوشمند اشاره کرد.

سایت‌های تلویزیون زیر سایه IPTV

اکنون تمام شبکه‌های تلویزیونی و حتی بسیاری از برنامه‌ها، وبسایت‌های مخصوص به خودشان را دارند. به نظر می‌رسد امکانات و خدمات تلویزیون اینترنتی شبیه همان چیزی باشد که در این سایت‌ها ایجاد شده است؛ اما IPTV تفاوت‌هایی دارد که بر اساس توضیحات عسگری، مهم‌ترین آنها به کیفیت برنامه‌ها و قیمت اینترنت مصرفی برمی‌گردد.

عسگری در این‌باره توضیح داد: در تلویزیون اینترنتی شما می‌توانید برنامه‌ها از جمله فیلم‌ها و سریال‌ها را با کیفیت HD تماشا کنید. همچنین اپراتورها شرایطی تدارک دیده‌اند که اینترنت مصرفی برای تماشای این تلویزیون بسیار ارزان باشد و حتی برخی اپراتورها، ترافیک صفر را نیز در نظر گرفته‌اند.

به گفته رئیس مرکز رسانه‌های نوین سازمان صدا و سیما، سایت‌های فعلی بعد از راه‌اندازی IPTV زیر مجموعه این تلویزیون قرار می‌گیرد؛ چرا که این سایت‌ها بخشی از خدمات را ارائه می‌کنند و تجمیع آنها در IPTV فرصتی است برای کارکرد بهتر و مناسب‌تر آنها.

تلویزیون با اینترنت داخلی

دسترسی به IPTV با توجه به محدودیت سرعت اینترنت‌، در داخل کشور مقدور است و روی یکی از انواع اینترنت‌های موجود در کشور ارائه می‌شود.

رئیس مرکز رسانه‌های نوین سازمان صدا و سیما، در این‌باره توضیح داد: زیرساخت‌های تلویزیون اینترنتی می‌تواند با اینترنت ADSL، وایرلس یا LTE ارائه شود. البته همه موارد در دستور کار اپراتورها قرار دارد. ممکن است در ابتدا روی یکی از زیرساخت‌ها قابل ارائه باشد، اما حتما و به سرعت گسترش پیدا خواهد کرد.

وی درباره سرعت اینترنت و مشکلات احتمالی در دریافت برنامه‌های این شبکه گفت: مشکلی از این بابت وجود ندارد؛ زیرا با زیرساخت‌های فعلی و پهنای باند اینترنت‌های ADSL هم امکان دریافت برنامه‌ها با کیفیت‌های بالا وجود دارد. با توجه به این که در فاز اول دسترسی به تلویزیون‌ IPTV در شهرهای بزرگ فراهم می‌شود، قطعا از این بابت مشکلی نخواهیم داشت و در دوره‌ای که فراگیری این تلویزیون اتفاق می‌افتد، زمان لازم برای اصلاحات زیرساخت‌های شبکه اینترنت نیز وجود دارد.

عسگری امیدوار است راه‌اندازی این شبکه‌های تلویزیونی به گسترش و ارتقای زیرساخت‌های موجود منجر شود.

عباس عسگری:

حدود 70 درصد برنامه‌های تلویزیون اینترنتی را صدا و سیما تهیه ‌می‌کند و تامین30 درصد را نیز اپراتورها به عهده دارند

هچنین کیوان جامه‌بزرگ، مدیر یکی از شرکت‌های ارتباطی همکاری تلویزیون، درباره مشکلات موجود در زمینه راه‌اندازی IPTV افزود: یکی از مشکلات اساسی ما دسترسی به شبکه‌های مخابراتی و زیرساخت‌های ارتباطی است. از سوی دیگر قبول داریم که هزینه‌های اینترنت در کشور پایین نیست و یکی از چالش‌های ما دسترسی به یک قیمت معقول در گفت‌وگو با ارائه‌کنندگان خدمات اینترنت کشور است. البته این سرویس به‌طور کامل روی اینترنت عرضه نمی‌شود، بلکه بر بستر یک شبکه داخلی و اینترانت قابلیت ارائه دارد که البته به نحوه همکاری ارائه‌کنندگان اینترنت بستگی دارد .با ابن حال تلاش داریم بخشی از خدمات این سرویس را به صورت رایگان، آبونمان یا بسته‌های خاص و پرداخت‌های موردی برای فیلم‌ها و سریال‌های خاص ارائه کنیم.

تلویزیون اینترنتی یا خصوصی؟

برخی از تلویزیون اینترنتی با عنوان اولین تلویزیون خصوصی ایران یاد می‌کنند، اما به گفته عسگری، این تلویزیون خصوصی نیست بلکه کار عرضه و ارسال آن توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود و صدا و سیما بر محتوای آن نظارت کامل دارد.

وی درباره ضرورت همکاری شرکت‌های خصوصی در راه‌اندازی IPTV گفت: ارائه سرویس تلویزیون اینترنتی از طریق بخش دولتی تقریبا غیرممکن بود؛ برای همین از همکاری بخش خصوصی استفاده کرده‌ایم و آنها هم با انگیزه آمده‌اند. این تلویزیون خصوصی نیست و شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد با سازمان صدا و سیما، صرفا خدمات را از سازمان گرفته و به مردم تحویل می‌دهند.

نظارت صدا و سیما

صدا وسیما علاوه بر این که متولی راه‌اندازی این تلویزیون است، وظیفه تامین محتوا را نیز به عهده دارد.

به گفته عسگری، 70 درصد برنامه‌های تلویزیون اینترنتی را صدا و سیما تهیه ‌می‌کند و تامین30 درصد را نیز اپراتورها به عهده دارند. همچنین سازمان می‌تواند هم به طور انحصاری برای این شبکه تلویزیونی برنامه تولید کند و هم از تولیدات شبکه‌های سراسری و تخصصی بهره‌ بگیرد ؛ اما در نهایت تمام این موارد تحت نظارت سازمان صدا و سیما انجام می‌شود. عسگری گفت: صدا و سیما نظارت بر محتوا و به‌خصوص آنچه توسط اپراتورها تهیه‌و تولید می‌شود، ممیزی و نظارت برکیفیت سرویسی که به مخاطبان ارائه می‌شود، رساندن سیگنال به شرکت‌های طرف‌ قرارداد تا مراکز استان‌ها و همین طور کنترل تکنیکی اپراتورها، حمایت از منافع شرکت‌ها با گارانتی کردن بازار آنها را به عهده دارد.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها