جریمه‌های راهنمایی و رانندگی را نباید جزو سبد خانوار قرار داد، زیرا این‌که تخلف را به نرخ تورم بسنجیم تفکر غلطی است. در واقع نرخ جریمه‌های راهنمایی و رانندگی در هر زمان باید به‌گونه‌ای باشد که فقیر و غنی نتوانند به آسانی مرتکب تخلف شوند، یعنی در کنار افزایش نرخ جریمه‌ها باید مجازات‌های اجتماعی را نیز در نظر بگیریم تا اشخاصی که وضع مالی مناسبی دارند نیز مجبور به رعایت قوانین شوند؛ برای نمونه شخصی اگر پنج بار مرتکب سبقت غیرمجاز شد باید محکوم شود که سرویس‌های بهداشتی پارکی را تمیز کند. چنین فردی حق ندارد برای انجام جریمه خود شخص دیگری را به کار بگیرد.
کد خبر: ۸۴۰۲۵۱

بنابراین اگر جریمه‌ها را متناسب با تورم، حقوق و مزایا و درآمد در نظر بگیریم، به قول معروف کلاهمان پس معرکه است.

باید یادآور شد این رفتار راهنمایی و رانندگی که با توجه به مناسبت‌هایی جریمه‌های شهروندان را می‌بخشد نیز حکم عذر بدتر از گناه را دارد و ظلم به سلامتی و ایمنی است به همین خاطر قانون باید این حق را از مسئولان سلب کند.

تخلفات رانندگی یعنی بروز حادثه و همه حوادث بجز حوادث غیرمترقبه با اراده انسان اتفاق می‌افتد و نتایج جبران‌ناپذیری نیز در پی دارد. تمام حوادث رانندگی که گاهی خانواده را به مرز نابودی می‌کشاند زاییده تخلف رانندگی است، به همین دلیل در زندگی جمعی باید یاد بگیریم که به قوانین احترام بگذاریم تا با رعایت مقررات بتوانیم سالم زندگی کنیم.

بنابراین اگر برای جریمه‌های رانندگی سختگیرانه رفتار کنیم به مردم خدمت کرده‌ایم و اگر رأفت به خرج دهیم به همان اندازه در حق مردم ظلم کرده‌ایم.

البته نباید فراموش کرد که در کنار افزایش جریمه‌ها باید برای داشتن راه‌ها و خودروهای ایمن نیز قدم برداشت و افزون بر این خدمات حمل و نقل عمومی را نیز گسترش داد.

هادی هاشمی

رئیس پیشین پلیس راهور تهران بزرگ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها