نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی در پاسخ به تظاهر‌کنندگان:

اعتراض‌ها حرام است، استعفا نمی‌دهم

پس از دو روز برگزاری تظاهرات توسط هزاران نفر از مردم مالزی و درخواست برای استعفای نجیب رزاق، نخست‌وزیر این کشور، وی با واکنش به این اعتراضات گفت استعفا نخواهد کرد.
کد خبر: ۸۳۱۲۵۵

به گزارش الجزیره انگلیسی، نخست‌وزیر مالزی روز گذشته و در مراسم پنجاه و هشتمین سالروز استقلال این کشور در جمع نزدیک به 13 هزار نفر از مردم پایتخت با انتقاد از معترضان، راهپیمایی اعتراضی آنان را نمایشی از ذهن سطحی و ضعف میهن پرستی آنها نامید.

وی با اعلام این‌که مفتی ایالت «کلان تان» برگزاری این گونه اعتراضات را «حرام» دانسته است، گفت از سمت خود استعفا نخواهد کرد.

نجیب رزاق افزود: پیش از آن‌که به سخنانم ادامه دهم از تمام افراد حاضر در این مراسم و دیگر شهروندان می‌خواهم در ابتدا کمی تفکر کنند. این حقیقت که ما در کمال آرامش و امنیت در اینجا جمع شده‌ایم، ثابت‌کننده این است که رهبری کشور بخوبی توانسته امنیت مردم را تامین کند. به همین دلیل است که با برگزاری هرگونه تظاهراتی مخالف هستیم. وی یکشنبه شب نیز در یک سخنرانی دیگر، از مردم خواست برای قضاوت دولت از صندوق‌های رای استفاده کنند.

وی در این سخنرانی بدون آن‌که اشاره‌ای به اتهامات مطرح شده علیه خودش داشته باشد،، به دستاوردهای دولت طی چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: ما توانستیم سال گذشته رشدی 6 درصدی را که رکوردی بی‌سابقه است، ثبت کنیم. همچنین میزان فقر در سال گذشته به 6/0 درصد و تولید ناخالص داخلی به حدود 47 درصد رسید.

در همین حال زاهد حمیدی، معاون نخست‌وزیر و وزیر کشور مالزی به سازمان‌دهندگان این اعتراضات هشدار داد که در صورت ادامه این اقدامات ممکن است با اتهاماتی روبه‌رو شوند. از سوی دیگر، یکی از رهبران حزب حاکم «سازمان متحد ملی مالای» به رویترز گفت یک میلیون نفر از حامیان دولت قرار است دهم اکتبر 2015 ( 18 مهر ) و در پاسخ به راهپیمایی‌های اعتراضی در چند روز اخیر دست به یک راهپیمایی بزرگ بزنند.

هدیه یا فساد مالی؟

انتقادها از نجیب رزاق پس از آن شروع شد که افشای برخی اسناد نشان داد مبلغی نزدیک به 700 میلیون دلار توسط یک بانک دولتی به حساب شخصی وی واریز شده است. در ابتدا گفته شد این مبلغ مربوط به پیش از انتخابات سراسری سال 2013 بوده است.

حال نزدیکان نخست‌وزیر می‌گویند این مبلغ به عنوان هدیه از سوی یک کشور عربی در منطقه خاورمیانه به او داده شده است. رسانه‌ها بر این باورند که به احتمال زیاد آن کشور عربستان سعودی بوده است.

در واکنش به این اتفاقات، گروهی تحت عنوان «برسیح» به معنای پاکیزه تشکیل شد که هدف خود را کنار گذاشتن مقامات فاسد و برکناری نخست‌وزیر اعلام کردند.

تاکنون چهار روز متوالی تظاهرات در پایتخت مالزی برگزار شده و یکی از نکات مهم این تجمعات آن بود که طی چند روز گذشته ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر پیشین و محبوب مالزی نیز دوبار در آنها حضور پیدا کرد. ماهاتیر محمد که تا چند سال پیش جزو طرفداران نجیب رزاق بود، حالا به یکی از منتقدان اصلی او تبدیل شده و خواستار استعفای وی است.

آینده چه می‌شود؟

بخش زیادی از جامعه 30 میلیونی مالزی را مسلمانان تشکیل می‌دهند، اما رسانه‌های خبری می‌گویند طی تظاهرات چند روز اخیر جوامع هندی و چینی حضور چشمگیرتری داشته‌اند.

بر همین اساس، جیمز چین، مدیر مرکز مطالعات آسیا در دانشگاه تاسمانی می‌گوید: تعداد مسلمانان در این اعتراضات در مقابل جمعیت این جامعه بسیار اندک است و در واقع این مسلمانان هستند که می‌توانند سرنوشت نخست‌وزیر را تغییر دهند. جیمز چین عقیده دارد کنترل وضع اقتصادی نقش بسزایی در ماندن یا رفتن نجیب رزاق دارد.

وی در این زمینه افزود: رینگ گیت (واحد پول مالزی) کلید اصلی نخست‌وزیری نجیب رزاق است. اگر اقتصاد شرایط خوبی داشته باشد و قدرت پول ملی دوباره احیا شود، نجیب موقعیت قدرتمند‌تری در مالزی خواهد داشت. اما اگر سقوط ارزش این پول همچنان ادامه داشته باشد، نخست‌وزیر چاره‌ای جز استعفا نخواهد داشت.

واحد پول ملی مالزی طی یک سال گذشته یک سوم ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده است. تنش‌های سیاسی داخلی و کم شدن قیمت حامل‌های انرژی از جمله دلایل این سقوط بوده است. تحلیلگران می‌گویند اگر این روند متوقف نشود، آنگاه مردم بیشتری این فشارها را احساس کرده و در ادامه تعداد معترضان نجیب رزاق در خیابان‌ها بیشتر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها