براساس نتایج تحقیقات انجام شده در بازار مالی و اقتصادی چین ـ که از سوی شرکت S&P از میان ده شرکت بزرگ سرمایهگذاری خارجی در چین صورت گرفته ـ این شرکتها طی بحران ایجاد شده که تقریبا یک ماه بیشتر از آن نگذشته، نزدیک به 30 درصد فروش خود را از دست دادهاند.
همچنین در این تحقیقات مشخص شده بیشترین نگرانی از سوی سرمایهگذاران آمریکایی است که در چین سرمایهگذاری کردهاند و اکنون با توجه به کاهش رشد اقتصادی چین به تکاپو افتادهاند تا بسرعت مشکلات ایجاد شده را در چرخه تولید خود و به سمت سودآوری حرکت کنند. آمار این تحقیقات نیز مشخص میکند، بیشترین زیان متوجه شرکتهای سرمایهگذار در زمینه IT (فناوری اطلاعات و سازندگان تجهیزات ارتباطی) بوده است.
البته زیان اقتصادی وارد به سرمایهگذاران آمریکایی صرفا در بخش فناوریهای نوین نبوده، بلکه در بسیاری صنایع دیگر نیز که آمریکاییها در آن سرمایهگذاری کردهاند مشکلاتی ایجاد شده است. به عنوان مثال فروشگاههای معروف فستفود آمریکایی، رستورانهای زنجیرهای و حتی هتلهای زنجیرهای نیز در این میان دچار مشکل شدهاند.
اینجوها لی، یکی از تحلیلگران بازار مالی چین درباره مشکلات ایجاد شده برای سرمایهگذاران خارجی درکشور اژدها معتقد است: کاهش رشد اقتصادی و همچنین کاهش درآمد قشر متوسط در کشور چین میتواند ابتدا برای صنایعی که تولیداتشان به این گروه از جامعه تعلق دارد، زیانبار باشد و پس از آن به کارخانههایی که محصولات صادراتی تولید میکنند، سرایت خواهد کرد.
این تحلیلگر اقتصادی در ادامه میافزاید: کاهش قدرت خرید قشر کارمند و کارگر در چین میتواند به کاهش فروش مراکز ارائه خدمات رفاهی و فروشگاههای زنجیرهای و فستفودها نیز بینجامد که شاهد مثال آن میتواند کاهش چشمگیر فروش KFS (یکی از فست فودهای زنجیرهای) در چین باشد.
وی میگوید: آمار ارائه شده از کاهش رشد اقتصادی در چین و بحران موجود در بورسهایش برای شرکتهای آمریکایی مثل اپل ـ که 16 درصد از فروش بینالمللی خود را از چین تهیه میکند ـ بسیار نگرانکننده است؛ چون کاهش رشد اقتصادی در این سرزمین که در نهایت به تعدیل تولید منجر میشود، میتواند فروش بینالمللی این گونه کارخانهها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
منبع: CNN/ 28 جولای 2015
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد