وزیر خارجه عربستان سعودی که کشورش حتی در ماه مبارک رمضان مردم بی گناه یمن را به خاک و خون می کشد مدعی حمایت ایران از تروریسم شد و گفت: ایران در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت می کند.
کد خبر: ۸۰۹۸۸۰
ایران از تروریسم حمایت و در منطقه دخالت می کند

"عادل جبیر،" در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در سن پترزبورگ روسیه، با تکرار ادعاهای خود درباره سیاست های منطقه ای ایران اعلام کرد عملیات نظامی عربستان در یمن تاثیرگذار بوده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار این شبکه مبنی بر اینکه در پرونده یمن شاهد اصرار شدید هیئت انصارالله و طرفداران علی عبدالله صالح بر مواضع خود در رایزنی های ژنو هستیم، دلیل اصرار آنان بر این مواضع چیست و آیا آنها فکر می کنند همچنان از برتری نظامی برخوردارند مدعی شد: انصارالله از حمایت ایران و حزب الله برخوردار است و اصرار آنها بر مواضع خود بیانگر عدم تمایل در حصول توافق سیاسی و مسالمت آمیز در یمن است.

وی مدعی شد: راه حل یمن بر اساس طرح شورای همکاری خلیج فارس و مصوبات کنفرانس گفتگوی ملی و همچنین قطعنامه 2216 است. این راه حل روشن است. جنبش انصارالله بخشی از ترکیب سیاسی یمن است و این جنبش حق دارد تا نقش سیاسی خود را در این کشور حفظ کند؛ اما این گروه حق وتو یا حق سیطره بر این کشور را ندارد. در صورتی که به راه حل مسالمت آمیز در یمن برسیم، حقوق طوایف و گروه های سیاسی به ویژه انصارالله حفظ خواهد شد ولی تعامل نکردن انصارالله با این طرح ها و قطعنامه ها بیانگر توجه نداشتن آنان در رسیدن به راه حل مسالمت آمیز است. عربستان سعودی به همراه متحدان خود در ائتلاف بر دفاع از دولت قانونی یمن متعهد هستند.

وزیر خارجه عربستان درباره ایران نیز مدعی شد: درباره ایران نیز باید بگویم که روابط ما با این کشور در شش ماه گذشته تغییری نکرده است. عربستان سعودی در طول سی و پنج سال گذشته تلاش کرد بهترین روابط را با ایران داشته باشد. ما می خواهیم دست دوستی و شراکت خود را به سوی ایران دراز کنیم چرا که ایران یک کشور اصیل و همسایه است. ما دارای اشتراکات دینی و تجاری با ایران هستیم ولی این کشور در طول سی و پنج سال گذشته مخالف همکاری با عربستان سعودی بوده است.

وی در ادامه افزود: ما دست خود را به سوی ایران دراز کردیم ولی این کشور مشکلاتی برای منطقه ایجاد کرده و در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت و اظهارات منفی مطرح می کند. این کشور همچنین مشکلاتی در مراسم حج ایجاد کرد. مراسم حج فرصتی برای شعائر دینی است، نه بیان مواضع سیاسی.

وی در ادامه مواضع خصمانه خود علیه ایران تصریح کرد: دخالت های ایران را در عراق، سوریه، لبنان و یمن مشاهده می کنیم. ایران مواضع خصمانه دارد و از تروریسم حمایت می کند. این گونه اقدامات ایران به معنای آن است که این کشور نمی خواهد روابط طبیعی و حسن همجواری با عربستان سعودی داشته باشد. ما از هر گونه گفتگو، تفاهم و داشتن روابط ویژه با ایران حمایت می کنیم ولی ایران پاسخ مثبتی به تلاش های ما در سی و پنج سال گذشته نداده و طبیعی است که این احساس ایجاد می شود که باید تا چه زمانی این رفتار را با ایران داشته باشیم. در صورتی که ایران جدی است باید این جدیت را از طریق اقدامات و نه سخنان خود نشان دهد.( باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
۰
۰
..... تازه به دوران رسیده این ادعای تو مثل این است كه بگوییم عربستان به جهان اسلام خدمت می كند . خجالت بكش و دیگه حرف نزن
hooseein
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
۰
۰
عربستان خودش تروریست هست هر وقت ایران از عربستان حمایت كرد یعنی از تروریسم حمایت كرده
عباس
Spain
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
۰
۰
تمام بدبختیای منطقه از خاك گور شیطان منطقه عربستان بلند میشه

نیازمندی ها