دیگر پاریس فاصله چندانی تا میزبانی از بهترین‌های فوتبال اروپا ندارد. طی روزهای گذشته دو دور از مسابقات انتخابی رقابت‌های یورو 2016 در مرحله گروهی انجام شد تا پیش‌بینی‌ها برای صعود تیم‌ها از گروه‌های 9 گانه آسان‌تر شود.
کد خبر: ۸۰۹۶۳۱
ناشناخته‌ها در پاریس

اما وقتی نگاهی به این گروهها میاندازیم نام تیمهایی را در صدر جدول آنها میبینیم که قبلا چشممان به دیدنشان در میانهها و حتی گاهی در قعر جدول عادت کرده بود؛ تیمهایی که سخت میجنگند تا راهی پاریس شوند. اتفاقی که در صورت وقوع برای بعضی از آنها به عنوان اولین تجربه محسوب میشود.

آنها راه درازی در پیش دارند، بنابراین نمیدانیم به آنها لقب قدرتهای نوظهور فوتبال اروپا را بدهیم یا نه، اما چیزی که واضح است حضور تیمهای جدید در رقابتهای یورو 2016 است؛ رقابتهایی که در این دوره با حضور 24 تیم برگزار میشود و این شانس زیادی به تیمهای ناشناختهای چون ایسلند، ولز و ایرلند شمالی میدهد تا بتوانند در میان بزرگان فوتبال قاره سبز حضور پیدا کنند.

سقوط یونان، ظهور تیمهای مشابه

فوتبال یونان روزهای عجیبی را پشت سر میگذارد. این تیم که سال گذشته در همین مقطع وارد مسابقات جامجهانی شد و حتی توانست از یکی از ضعیفترین گروههای مسابقات به دور بعد راه پیدا کند، اکنون در یکی از ضعیفترین گروههای بازیهای انتخابی یورو 2016 در قعر جدول جای دارد و حتی پایینتر از تیمی چون جزایر فارو قرار گرفته است. تیمی که توانست برای دومین بار یونان را شکست دهد.

در حالی که برای تیمهای حاضر در گروه F که یونان هم در آن قرار دارد، تنها چهار بازی در پیش است، رومانی و ایرلندشمالی صدر جدول را در اختیار گرفتهاند. رسیدن تعداد تیمهای یورو 2016 به 24 تیم به این معناست که هر دو تیم صدرنشین میتوانند بلیت سفر به فرانسه را به دست بیاورند؛ اتفاقی که کشوری چون ایرلندشمالی برای اولین بار آن را لمس خواهد کرد.

موقعیت کنونی یونان در این گروه برای عدهای خوشحالکننده است، چراکه خاطره خوشی از سبک بازی این تیم در مسابقات مهم فوتبال دنیا بخصوص مسابقات یورو 2004 ندارند و حضورنیافتن این تیم را باعث بالا رفتن کیفیت مسابقات میدانند. اما برای این گروه این سوال پیش میآید که آیا تیمهای صدرنشین یعنی رومانی و ایرلندشمالی جایگاه موجهتری نسبت به یونان دارند یا این که صعود یونان بهتر از حضور تیمهایی چون رومانی و ایرلندشمالی است؟

دو تیم در بازی آخر خود در ویندسور پارک بلفاست به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان تساوی بدون گل روی اسکوربورد ورزشگاه نقش بست. این نتیجه نگرانیها را درباره چشم انداز حضور آنها در یورو 2016 افزایش داد. پیشبینی میشد که دو تیم بازی سختی داشته باشند و نتوانند براحتی بر یکدیگر تسلط پیدا کنند، اما با این حال رویارویی دو تیم در سطح بالای فوتبال قرار نداشت و هر دو کمتر موفق شدند بازی هجومی را نشان دهند و در مجموع بازی از کیفیت پایینی برخوردار بود.

بیشتر پاسها در میان میدان رد و بدل میشد و توپها به سمت هافبکها برمیگشت که این شانس به ثمر رساندن گل را کاهش میداد. این تساوی شاید برای دو تیم آنچنان مناسب نبود اما با وضعیتی که یونان دارد، این نتیجه هم میتواند شرایط صعود هر دو تیم را به فرانسه مهیا کند.

یونان که سال 2004 با سیستم دفاعی خاص اتو ریهاگل به قهرمانی یورو رسید، اکنون با عملکردی که دارد بعید است بتواند همان راهی را طی کند که ایرلند شمالی و رومانی در آن قرار دارند و این گونه باید به تماشای بازی آنها در فرانسه بنشینیم؛ تیمهایی که از نظر کیفیت بازی دست کمی از یونان ندارند.

ولز، بیل و یارانش

تنها چند گام برای تیم رویایی ولز باقی مانده تا خودش را به رقابتهای یورو 2016 فرانسه برساند. گرت بیل با یک نمایش دیدنی در بازی مقابل بلژیک و ثبت پیروزی برای ولز، تیم ملی کشورش را در صدر جدول گروه B قرار داد. حالا تیم کریس کولمن با سه امتیاز اختلاف خودش را به عنوان تیم اول این گروه معرفی میکند. برای ولزیها اکنون فقط بوسنی یک تهدید جدی محسوب میشود. دو تیم از این گروه مستقیم به مسابقات میروند و تیم سوم راهی دیدار پلی آف میشود.

ولزیها اصلا دوست ندارند به مسابقات پلیآف بروند؛ زیرا از حضور در این مرحله و رویارویی با روسیه برای حضور در رقابتهای یورو 2012 خاطره خوبی ندارند. ولز در حالی در این موقعیت ایدهآل قرار گرفته که هنگام قرعهکشی مسابقات پس از بوسنی و بلژیک و ستارههایش در سید سوم قرار داشت.

ولز در بازیهایی که در ماههای اکتبر و سپتامبر سال گذشته برگزار شد، خودش را در بالای جدول قرار داد و اکنون در دو بازی در پیش ابتدا روز سوم سپتامبر به مصاف قبرس میرود سپس در ورزشگاه کاردیف سیتی از رژیم صهیونیستی میزبانی میکند.

اگر ولز بتواند در این دو بازی به پیروزی برسد امتیازش به 20 میرسد و میتوان از صعود این تیم برای اولین بار به رقابتهای یورو مطمئن شد؛ چراکه قبرس و رژیم صهیونیستی در بهترین حالت میتوانند 18 امتیاز کسب کنند و در صورتی که بوسنی در بروکسل مقابل بلژیک امتیاز از دست بدهد، صدرنشینی ولز و صعود به همراه بلژیک از این گروه قطعی میشود.

در صورتی که ولز نتواند در سه بازی آیندهاش به پیروزی برسد، اوضاع پیچیده میشود؛ چراکه هواداران این تیم چنین تجربهای را دارند که تیمشان بازیهایش را با شکست پشت سر گذاشته و در عوض رقبایش نهایت امتیازات ممکن را در جیب خود ریختهاند.

سرمای ایسلند، گرمای مارسی

ایسلند جامجهانی برزیل را تنها با شکست در مرحله پلیآف از دست داد و حالا با شکست جمهوری چک و قرار گرفتن در صدر جدول گروه خودش، میتواند به ناکامیاش در این مرحله پایان دهد و در مسیر صعود به رقابتهای یورو 2016 قرار بگیرد. ایسلند میتواند برای اولین بار در یک تورنمنت مهم بینالمللی حضور داشته باشد. ایسلند در بازی پلیآف جامجهانی مقابل کرواسی شکست خورد اما در شرایطی به این مرحله رسید که در قرعهکشی مسابقات در ژوئن سال 2011 در سید ششم جای داشت.

تیم جوان لارس لاگربک سوئدی پس از شکست مقابل کرواسی روز به روز قدرت بیشتری گرفت و طی یک سال گذشته تمام تمرکزش را روی آن گذاشت تا در راه صعود به فرانسه باردیگر به شکستی مانند آنچه در راه جامجهانی نصیبش شد، دچار نشود.

ایسلند در گروهی که هلند، ترکیه و چک در آن قرار دارند، پس از پیروزی 3 بر صفر خانگی مقابل ترکیه به یک برد به یاد ماندنی مقابل هلند دست پیدا کرد و در صدر جدول گروه قرار گرفت.

ایسلند مقابل تیمی که به نیمهنهایی جام جهانی رسیده و اسپانیا را در آن مسابقات 5 بر یک شکست داده بود، به پیروزی رسید تا در پنج بازی نخست خود در این رقابتها دروازه خود را بسته نگه دارد.

کولبین سیگتورسن، بیرکر بیارناسون و سیگوردسون مهمترین بازیکنان ایسلند هستند که امید زیادی دارند تیمشان را برای اولین بار به مسابقات یورو برسانند.

گودیانسن، ستاره پیشین فوتبال ایسلند درباره این تیم میگوید: «این تیم در حالی شکل گرفته که فوتبال در ایسلند تنها پنج ماه در جریان است اما این تیم نسل طلایی فوتبال کشورمان است که میتواند کارهای بزرگی انجام دهد. وقتی زمستان فرا میرسد فوتبال تمام میشود و بازیکنان جوان ناچار هستند تمرینات خود را در سالنها انجام دهند.

این اولین نسل فوتبال ایسلند است که در تمام سال توانسته فوتبال بازی کند؛ چراکه بیشتر آنها در لیگهای خارجی حضور دارند و فقط ده بازیکن از خود ایسلند در تیم بازی میکنند«.

عرفان خماند / جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها