جام جم سرا- کبد یکی از ارگان‌های مهم بدن است که در تصفیه سموم، میکروبها نقش اساسی دارد. پاکسازی و حفظ سلامت آن نیز معمولا به دو روش تغذیه‌ای و دارویی انجام می‌شود.
کد خبر: ۸۰۵۳۷۷
روش‌های سنتی و مدرن برای پاکسازی کبد

شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد گفت:‌ خون از دستگاه گوارش توسط کبد جذب می‌شود و توسط آنزیم‌ها فرآیند‌هایی عمل دفع انجام می‌شود. داروها، سموم از طریق جریان صفرا به روده می‌ریزد و به این طریق دفع می‌شود. بنابراین باید دانست بسیاری از سموم و داروهایی که به بدن وارد می‌شود بر کبد اثر دارد و در واقع کبد پاکسازی کننده خون است.
آگاه افزود: طبیعی است برای سلامت کبد استفاده از غذای سالم ضروری است اما متاسفانه امروزه بسیاری از غذاها به سموم، آفت کش‌ها و مواد نگهدارنده آلوده هستند که پرهیز از این مواد توصیه می‌شود.
وی ادامه داد: عامل بعدی در حفظ سلامت کبد استفاده از آنتی اکسیدان‌هاست. آنتی اکسیدان‌ها زمانی اثر مطلوب خواهند داشت که از منابع طبیعی مصرف شوند و چنانچه از مکمل‌ها و منابع غیر طبیعی استفاده شود تاثیر کمتری خواهد داشت. آنتی اکسیدان‌ها بیشتر در میوه‌های قرمز مانند زغال اخته و زرشک یافت می‌شود.
در همین زمینه، علی اکبر جعفریان، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و متخصص طب سنتی گفتد: قدما کبد را جزو دستگاه گوارش می‌دانستند و اعتقاد داشتند انسان‌ها باید از غذا مراقبت کند. غذاهای سنگین و غذاهایی که رطوبت بدن را زیاد می‌کند کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین نبایستی در زمان سیری غذا مصرف شود چراکه این کار باعث تحمیل فشار زیادی به کبد می‌شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر توصیه‌های غذایی، استفاده از داروهای گیاهی نیز موثر است که در این بین از داروهای ملین و مسهل هم استفاده می‌شود. از داروهای گیاهی می‌توان به کاسنی، شاه تره، ترنجبین اشاره کرد.

توجه به این نکته ضروری است که در هر دو روش طب جدید و سنتی استفاده از غذاهای سالم در تقویت و پاکسازی کبد تاثیر بسزایی دارد. (عصر ایران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها