پیروی از الگوریتم مشتری به معنی یافتن نیاز او و پاسخ به آن است

گام به گام با مشتری

در یک همایش پسر بچه کم سن و سالی سراغ یکی از موسسان گوگل می‌رود و از او می‌پرسد کار شما دقیقا چیست؟ این شخص به فکر فرو می‌رود، زیرا هم باید جواب این پسر بچه را بدهد که به این راحتی‌ها دست‌بردار نیست، هم این‌‌که «گوگل دقیقا چه می‌کند» را با جملات ساده‌ای شرح دهد تا برای او قابل درک باشد؛ بنابراین در آن فرصت کم پاسخ خوبی پیدا می‌کند و می‌گوید: «ما کمک می‌کنیم افراد چیزهای مختلف را پیدا کنند.»
کد خبر: ۸۰۳۸۵۱
گام به گام با مشتری

رتبه نخست در گوگل به‌صورت تضمینی

بهتر است یک بار دیگر یا شاید ده‌ها بار دیگر این جمله را برای تمام افرادی که در حوزه کسب و کارهای آنلاین فعالیت می‌کنند، تکرار کنیم؛ اما آیا این جمله ساده ارزش بارها تکرار را دارد؟ در پاسخ باید گفت آری؛ زیرا گوگل درگاه ورودی بسیار مهمی برای وبسایت‌ها به حساب می‌آید، پی بردن به هدف اصلی آن به این زبان ساده اهمیت زیادی دارد، اگر عبارات «بهینه‌سازی وبسایت»، «رتبه نخست گوگل» و عبارات مشابه را در گوگل جستجو کنید، مجموعه‌های مختلفی را پیدا خواهید کرد که قرار است به شما کمک کنند در نتایج گوگل جایگاه بهتری داشته باشید. اما چطور؟ اگر من سایت غیرمعتبری داشته باشم و اطلاعات کپی از منابع مختلف منتشر کنم، چطور می‌شود با رسیدن به رتبه نخست اعتبار جهانی گوگل را زیر سوال ببرم، آن هم وقتی شک می‌کنیم، عبارت تضمینی را دیده و شک‌ها به یقین نزدیک می‌شود؟ قبل از ادامه موضوع بهتر است بدانیم این مجموعه‌ها چه کاری برای ما انجام می‌دهند.

الگوریتم گوگل

گوگل برای این‌که بتواند از بین میلیون‌ها وبسایت فهرست‌بندی مناسبی داشته باشد و در نهایت به مردم کمک کند تا چیزهای مختلف را پیدا کنند، از الگوریتم نامشخصی استفاده می‌کند؛ الگوریتمی که اطلاعات دقیقی از آن در دست نیست. البته دلیل واضحی دارد؛ زیرا اگر اطلاعات دقیقی منتشر شود، یاهو و دیگر موتورهای جستجو هم در حرکتی خودجوش به گوگل تبدیل شده و غوغایی به‌پا می‌شود. پس این الگوریتم نامشخص است، از طرفی هر چند وقت یکبار برای این‌که تقلب‌هایی اتفاق نیفتد و بتوانند نتایج بهتری به مخاطبان نمایش دهند، این الگوریتم‌ها تغییر کرده و به سمت بهتر شدن می‌رود. گوگل کلیاتی از الگوریتم‌ها برای مدیران وبسایت‌ها اعلام می‌کند و مجموعه‌هایی که در زمینه بهینه‌سازی وبسایت فعالیت می‌کنند، به شما کمک می‌کند به این کلیات نزدیک شده و مواردی را که برای گوگل اولویت بیشتری دارد، بیشتر رعایت کرده و نتایج بهتری کسب کنید.

الگوریتم گوگل از ربات به انسان

نکته‌ای که جالب به نظر می‌رسد، مسیری است که گوگل در طراحی این الگوریتم‌ها طی می‌کند. در الگوریتم‌هایی که چند سال پیش به آنها توجه می‌کرد، موارد فنی زیادی دیده می‌شد؛ یعنی طراحان وبسایت و برنامه‌نویسان همواره باید نکات فنی زیادی را در نظر می‌داشتند تا وبسایت نتایج بهتری کسب کند، به همین دلیل بسیاری از سایت‌های غیرمعتبر توانستند با ترفندهایی جایگاه‌های نخست نتایج جستجو را از آن خود کنند. به خاطرات خود رجوع کنید، وقتی عبارت دستور تهیه چای سفید را جستجو می‌کردید، تبلیغ لاستیک دست دوم در یک وبسایت آگهی هم برای شما در لابه‌لای نتایج نمایش داده می‌شد و جستجوی شما را بی‌ارزش می‌کرد. اما امروزه چقدر با این موضوع درگیر هستید؛ قطعا بسیار کمتر.

الگوریتم مشتری

الگوریتم گوگل از موارد فنی که برای ربات‌ها اهمیت داشت، به مواردی که برای انسان اهمیت زیادی دارد، تغییر کرده است. از چند سال گذشته محتوا اهمیت بیشتری پیدا کرده، محتوایی که متناسب با نیاز کاربر نوشته شده و برای آن کلمات کلیدی مرتبطی تعریف شده باشد، ارزش زیادی دارد.

سال‌هاست کسب و کارها دغدغه یافتن موقعیت مناسب در نتایج جستجو را دارند. این دغدغه بیراه نیست؛ زیرا این موضوع که در کجای نتایج گوگل ظاهر شوید اهمیت زیادی دارد، اما چطور به این جایگاه برسید اهمیت بیشتری دارد. از طریق شیوه‌هایی می‌توانید روی موج جامعه سوار شده و افرادی را راهی وبسایت خود کنید، از جذب مخاطب بیشتر، اعتبار بیشتری کسب کرده و نتایج بهتری کسب کنید، اما مشتری بیشتر چطور؟ در واقع آنچه برای شما اهمیت دارد، جذب مخاطب درست است نه این‌که برای دریافت قیمت دلار وارد وبسایت شما شوند که فعالیت آن هیچ ارتباطی به قیمت دلار ندارد. پیگیری هر روزه الگوریتم گوگل کاری خسته‌کننده و هزینه‌بر است. بهتر است دغدغه خود را تغییر دهید و به‌جای پیگیری الگوریتم جدید گوگل به فکر الگوریتم قدیم مشتری باشید؛ الگوریتمی که سال‌های سال است تغییر نکرده و هر سال تغییر کمی می‌کند. مشتری از ابتدا هم دنبال رفع نیازش بوده است، این‌که وبسایتی پاسخ شفاف و واضح بدهد که «چه نفعی برای او دارد؟» الگوریتم مشتری قدیمی است، اما جواب می‌دهد، زیرا مشتری پول در دستانش دارد و می‌تواند خرید کند، مشتری منطقی و هیجانی دارد که می‌تواند تصمیم بگیرد، وفادار باشد و از شما دفاع کند.

پیروی از الگوریتم مشتری یعنی یافتن نیاز او و پاسخ به این نیاز. الگوریتم مشتری را بیشتر بشناسید و پیگیر آن باشید، به این معنا که رفتار او را رصد کنید، بیشتر چه ساعت‌هایی به وبسایت شما مراجعه می‌شود؟ محصولی که ارائه می‌دهید یا سرویسی که عرضه می‌کنید چه نیازی را رفع کرده و پاسخ می‌دهد؟ آنها را یافته و به بهترین شیوه مطرح کنید، به قول یکی از بزرگان تبلیغات «نیازی را که برای مشتری رفع می‌کنید مطرح کنید، باز هم مطرح کنید، اگر فرصت بیشتری برای صحبت با او پیش آمد، تمام آنچه را مطرح کرده‌اید دوباره بازگو کنید.»

وقتی با الگوریتم مشتری پیش بروید، می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که الگوریتم گوگل سال به سال به الگوریتمی که استفاده کرده‌اید، نزدیک‌تر شده و در نهایت با الگوریتم مشتری یکی خواهد شد. به جمله اول همین مطلب بازگردیم؛ «ما کمک می‌کنیم که مردم چیزهای مختلف را پیدا کنند»، وقتی گوگل چنین هدفی را دنبال می‌کند، برای آن‌که مردم را بهتر راهنمایی کند، باید برای جستجوی هر عبارتی به نیازی پاسخ دهد و وقتی شما پاسخگوی آن نیاز باشید، قطعا جایگاه بهتری خواهید داشت.

در الگوریتم جدید گوگل، این‌که وبسایت شما در موبایل و تبلت بدرستی نمایش داده شود یا به‌اصطلاح Mobile Friendly باشد ارزش زیادی دارد، به نظر شما این موضوع فنی است؟ شاید از دیدگاهی که باید کدنویسی سایت این کار را بخوبی انجام دهد، فنی به نظر برسد، اما واقعیت این است که وقتی درصد زیادی از بازدیدهای وبسایت از سوی مخاطبانی صورت می‌گیرد که از موبایل یا تبلت استفاده می‌کنند، این موضوع کاملا غیرفنی شده و با الگوریتم رفتاری مخاطب یکی است. در آماری که مدتی پیش منتشر شد، تعداد دارندگان تلفن همراه هوشمند در ایران 27 میلیون و تعداد کسانی که از اینترنت سیمکارت استفاده می‌کنند 9 میلیون نفر اعلام شد. این آمار رشد سریع استفاده از این ابزار را نشان می‌دهد؛ ابزاری که تغییرات زیادی را در وبسایت‌ها به‌وجود خواهد آورد.

مثالی عملی

مثالی عملی درباره الگوریتم مشتری می‌زنیم؛ بسیاری از مدیران وبسایت‌ها که از آنها با عنوان مدیر کسب‌ و ‌کار آنلاین نام می‌بریم، وقتی از نمایش صحیح وبسایت در تلفن‌های همراه صحبت می‌شود، دست به کار شده و از نظر فنی وبسایت را آماده می‌کنند، اما وقتی قرار باشد براساس الگوریتم مشتری پیش‌رویم پرسش‌های زیاد دیگری مطرح می‌شود مانند آیا شخصی که در صفحه کوچک موبایل خود به وبسایت من مراجعه کرده است، لزومی دارد تمامی این اطلاعات را ببیند و تصاویر برای او نمایش داده شود؟ رفتار مشتری هنگام بازدید از یک وبسایت در تلفن همراه چه تفاوتی دارد با حالتی که همان وبسایت را در لپ‌تاپ شخصی می‌بیند؟ و بسیاری از پرسش‌های دیگر که با در نظر گرفتن راحتی مشتری می‌توان طرح کرد و با پاسخ آن سیاستگذاری درستی انجام داد.

بسیاری از وبسایت‌ها نسخه موبایل دارند و از نظر گوگل نیز Mobile Friendly هستند، اما واقعیت این است که شاید تلفن همراه، وبسایت شما را دوست داشته باشد، اما مشتری نه؛ زیرا منوی وبسایت جایی در تلفن همراه نمایش داده می‌شود که لمس آن با یک دست امکان‌پذیر نیست. به‌طور کلی اگر می‌خواهید سیاستی را پیش بگیرید که تغییرات مختلف شما را با خود این طرف و آن طرف نبرد و توجه شما همواره به کسب و کار اصلی باشد و از حاشیه فاصله بگیرید، تا جایی که می‌توانید به الگوریتم مشتری نزدیک شوید و مطمئن باشید الگوریتم‌ها به نفع شما تغییر خواهد کرد.

سجاد تقی‌زاده‌بهجتی / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها