آنچه در رقابت رسانه‌های خبری، حرف اول را می‌زند

خبرنگاران متخصص، ضرورت رسانه‌های امروز

برنامه‌های عصرگاهی رادیو ویژگی‌های خاص خود را دارند که بی‌توجهی به آنها به افت کیفی برنامه، نرسیدن به یک ارتباط درست، کاهش استقبال مخاطبان و در نهایت دست نیافتن به اهداف در تولید برنامه منجر می‌شود. محتوای برنامه‌های عصرگاهی باید به گونه‌ای طراحی شود که ذهن خسته مخاطب قادر به دریافت پیام‌ها، درک مفاهیم و برقراری ارتباط با برنامه باشد.
کد خبر: ۷۹۹۰۵۱
خبرنویسی به سبک رادیو

استفاده از خبرهای جدی باعث می‌شود که مخاطب به سبب عدم درک موضوع، تمایلی به شنیدن برنامه نداشته باشد. از سوی دیگر مردم از صبح زود خبرهای متفاوت در حوزه‌های گوناگون را می‌شنوند، به همین دلیل برنامه‌سازان برنامه‌های عصرگاهی باید تلاش کنند که از زاویه تازه‌ای به خبرهای روز بپردازند تا اخبار برای شنوندگان جذاب باشد.

گفتار برنامه باید ساده و روان، به دور از زیاده‌گویی و با استفاده از جملات کوتاه دارای معنا و پیام مستقیم باشد. در شرایطی که از شعر یا کلام آهنگین و ریتمیک به عنوان گفتار برنامه استفاده می‌شود، باید متناسب با نیازهای شنوندگان باشد. لحن گفتار و آهنگ گوینده، بازیگر و مجری نیز باید شیوا و رسا باشد.

بنابراین ما از همان ابتدا و در طراحی برنامه پیشخان عصر تلاش کردیم تا یک برنامه عصرگاهی مفرحی برای شنوندگان تدارک ببینیم و خبرهای حوزه سلامت، اجتماعی، محیط‌زیست و ... را با زبان طنز بازگو کنیم تا برای شنوندگان متفاوت از اخباری باشد که در طول روز شنیده‌اند.

نوشتن اخبار با زبان طنز کار چندان راحتی نیست و باید در انتخاب آنها دقت شود، چون برخی اخبار بار شوخی و طنز ندارد و نمی‌توان با آنها شوخی کرد. مثل خبرهایی که مربوط به موفقیت‌های ملی است. اما بعضی خبرها کاملا جنبه‌ طنز دارند. بنابراین باید در زمان مناسب و درست با اخبار شوخی کرد. گروه نویسندگان از اهالی مطبوعات هستند که با رسانه و مخاطب کاملا آشنایی دارند و می‌دانند خطوط قرمز کجاست یا باید دست روی چه خبرهایی بگذارند.

از آنجا که برنامه هر روز پخش می‌شود، نویسندگی بخش‌های مختلف تقسیم‌بندی شده و من هم به محتوا نظارت دارم تا متن برنامه یکدست باشد.

انوشه میرمجلسی / سرپرست نویسند‌گان پیشخوان عصر/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها