۷۵ سالگی رادیو و مرور خاطرات هنرمندان این رسانه

ژاله علو : «صمیمیت» راز ماندگاری صدا در رادیو است

ژاله علو معتقد است اگر گوینده در لحن و صدایش با مردم صمیمی باشد، می تواند صدای ماندگاری را نیز در ذهن مخاطب بر جای بگذارد.
کد خبر: ۷۹۱۴۹۷
ژاله علو : «صمیمیت» راز ماندگاری صدا در رادیو است

«ژاله علو» از جمله پیشکسوتان عرصه رادیو است که بیش از 60 سال در این حوزه فعالیت کرده و طی این سال‌ها دوست‌داران و مخاطبان بسیاری هم پیدا کرده است. این هنرمند راز ماندگاری صدا را در صمیمیت دانست و در این باره گفت: اگر گوینده در لحن و صدایش با مردم صمیمی باشد، می تواند صدای ماندگاری را نیز در ذهن مخاطب بر جای بگذارد.

وی همچنین پیش از این درباره چگونگی ورودش به رادیو گفته است: در مدرسه عضو انجمن ادبی بودم، دکلمه می‌کردم، شعر می‌خواندم، بولتن تهیه می‌کردم و انشاهای خوبی می‌نوشتم که بیشتر در گروه ادبی مدرسه مطرح می‌شد. یکی از دبیران من خانم دکتر طوسی حائری نام داشت که ادبیات درس می‌داد و از انشاها و صدای من خوشش آمد و مرا به رادیو معرفی کرد؛ البته آن وقت‌ها رادیو دو ساعت ظهر برنامه داشت و شب‌ها هم موسیقی پخش می‌کرد. داستان شب هنوز وجود نداشت و تنها اخبار و مطالبی درباره جنگ متفقین پخش می‌شد. من کارم را با گویندگی و اعلام برنامه‌ها آغاز کردم ولی قبل از آن از ما امتحان گرفتند.

اولین کار هنری من از پشت میکروفن رادیو زنده پخش شد. بعدها کم کم نمایشنامه‌های کوتاه نوشته شد و بازیگران تماشاخانه تهران آن را به صورت نمایشنامه‌های رادیویی تنظیم و اجرا کردند. مرحوم مجید محسنی و جمشید شیبانی و حمید قنبری هم پیش‌پرده می‌خواندند. کم کم داستان شب، جای خود را در رادیو باز کرد. اولین نمایشنامه‌ای که من برای داستان شب کار کردم «دختر خورشید»‌ نام داشت که نصرت‌الله محتشم آن را کارگردانی کرد. نویسنده برنامه عزیزالله حاتمی و گوینده آقای مانی بود. این برنامه از ابتدا ساعت 10 شب و با همان آرم مشهور پخش می‌شد. مدتی بعد دستگاه‌های ضبط در تولید رادیو، میدان ارگ راه‌اندازی شد و ما به جای پخش زنده، تمام داستان‌ها را ضبط می‌کردیم. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها