جام جم سرا: مراجعه مردم، بخصوص خانم‌ها، به پزشک یا اورژانس در روزهای پایانی سال افزایش می‌یابد؛ یکی از علت‌های مراجعه آسیب‌هایی است که در اثر بی‌احتیاطی هنگام خانه‌تکانی برای افراد رخ می‌دهد.
کد خبر: ۷۷۹۱۸۰
بی‌احتیاطی‌هایی که عید را بر سرتان آوار می‌کند

ارهای خانه برخلاف تصور سنگین و گاه هم خطرناک است و اگر دقتی در آن نباشد ممکن است آسیب‌های جدی به بدن وارد کند و گاهی هم خطر جانی داشته باشد. دکتر افشین امینی، متخصص طب اورژانس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره نکاتی که لازم است قبل از شروع خانه‌تکانی به آنها توجه شود، توضیح داده است.

کمردرد: شایع‌ترین مشکلی است که هنگام خانه‌تکانی و جابه‌جایی اجسام سنگین رخ می‌دهد. صدمه به کمر ممکن است یک فشار عضلانی ساده باشد یا یک مشکل جدی مانند فتق یا بیرون‌زدگی دیسک. فشارهای عضلانی معمولا با استراحت، کمپرس آب گرم و ماساژ به مرور بهبود می‌یابند؛ ولی فتق دیسک کمر مشکلی بسیار جدی است و باعث دردهای شدید، بی‌تحرک‌ماندن و ماندن در رختخواب می‌شود. بیرون‌زدگی دیسک براحتی برطرف نمی‌شود و گاهی ممکن است صدمه آن‌قدر جدی باشد که عمل جراحی لازم شود. نیاز نیست هر جسمی را از روی زمین برداشت و این کار را می‌توان با هل‌دادن نیز انجام داد. اما اگر واقعا ناچار به بلند‌کردن جسمی سنگین هستید هرگز روی آن خم نشوید. ابتدا بنشیند کمر را صاف کنید و بدون خم شدن جسم سنگین را بگیرید و بلند شوید. این کار کمترین آسیب را به مهره‌های کمری وارد می‌کند. هر فرد مجاز است جسمی به اندازه یک سوم وزن خود را بلند کند.

سقوط از ارتفاع: برای پاک کردن شیشه‌ها یا در و دیوار از نردبان یا صندلی استفاده کنید. هرگز بدون کمک بالای صندلی یا نردبان نروید. کسی باید پایین باشد و نردبان یا صندلی را نگه دارد. از نردبان یا صندلی‌هایی که محکم نیستند، استفاده نکنید. سقوط از ارتفاع ممکن است باعث جراحت، کوفتگی، پیچ‌خوردگی در مچ پا یا دست و حتی شکستگی شود. افراد مسن باید از بالارفتن از نردبان یا صندلی خودداری کنند، زیرا در این افراد احتمال پوکی استخوان زیاد است و سقوط از ارتفاع پایین نیز ممکن است باعث شکستگی لگن یا استخوان سر ران شود. هر گاه فردی از ارتفاع سقوط کرد و دچار گیجی و عدم هوشیاری بود یا از درد شدید در نقطه‌ای از بدن بخصوص ناحیه ستون فقرات رنج می‌برد، به‌هیچ‌وجه او را حرکت ندهید و به اورژانس اطلاع دهید تا امدادگران اورژانس بدقت بیمار را معاینه کنند.

التهاب در مفاصل یا شکستگی: در صورت آسیب‌دیدن مفصل یا استخوان باید با استفاده از یک چوب عضو را ثابت نگه داشت تا اورژانس برسد. در مواقع کوفتگی می‌توان از کیسه آب یخ برای کاهش التهاب و تورم استفاده کرد. مصرف مسکن‌ها برای کاهش درد مفید است.

خونریزی: ممکن است در اثر سقوط یا شکستن یک جسم تیز خونریزی رخ دهد. در این هنگام عضو را کمی بالاتر از قبل نگه دارید و پارچه تمیزی روی آن قرار دهید. معمولا خونریزی به این طریق بند می‌آید؛ در غیر این صورت هرگز پارچه قبلی را از روی زخم برندارید. پارچه بعدی را روی همان پارچه خونی بگذارید. برداشتن پارچه اول باعث کنده‌شدن لخته و تشدید خونریزی می‌شود. در خونریزی‌های شدید می‌توان کمی بالاتر از عضو را با یک طناب با ملایمت بست. این کار به قطع خونریزی کمک می‌کند.

برق‌گرفتگی: بهترین کار برای جلوگیری از برق گرفتگی، قطع کنتور برق است. علت برق‌گرفتگی این است که برق با ورود به بدن مسیر برگشت پیدا می‌کند. اگر فرد روی یک پا بایستد یا دو پا را کاملا به هم بچسباند یا عایقی زیر پای خود بگذارد، مسیر برگشت برق مسدود می‌شود و با ورود برق به بدن، فرد جان سالم به در می‌برد. اما درصورت چنین اتفاقی برای مصدوم به‌هیچ‌وجه دستپاچه نشوید. سعی کنید با استفاده از چوب فرد را از منبع برق جدا کنید و خیلی زود با اورژانس 115 تماس بگیرید.

مسمومیت بزرگسالان: مسمومیت در این ایام معمولا با شوینده‌هاست؛ شوینده‌های قوی که معمولا خانم‌ها خود به ساختن آن اقدام می‌کنند. مثلا وایتکس را با جوهر نمک مخلوط می‌کنند تا اثر سفیدکنندگی آن بیشتر شود. این دو محلول اگر در محیط بسته استفاده شوند باعث تحریک ریه و آلرژی شدید در فرد می‌شود. امروزه شوینده‌های خوب و بی‌خطری در بازار به فروش می‌رسد و اصلا نیازی به ترکیب شوینده‌ها با هم نیست. به‌هرحال سعی کنید وقتی با شوینده کار می‌کنید حتما در و پنجره باز باشد تا هوا براحتی درون حمام یا دستشویی جریان یابد.

مسمومیت کودکان: در این ایام خانواده‌ها به دلیل مشغله فراوان ممکن است سهل‌انگاری کنند و به اشتباه مواد شوینده یا مواد پاک‌کننده و نفتی و... را در بطری نوشابه یا شبیه آنها نگه دارند و کودک به اشتباه تصور کند مایع خوراکی است و آن را بنوشد. هرگز مواد مایع غیرخوراکی را که شبیه نوشیدنی هستند در دسترس کودکان قرار ندهید. بعضی از این مایعات خطرناکند و مسمومیت شدید در کودک ایجاد می‌کنند. در این مواقع به‌هیچ‌وجه کودک را وادار به استفراغ نکنید یا مایعی به او نخورانید. این موضوع جدی است و حتما باید از اورژانس کمک بخواهید. (ماریا حکمت/سیب، ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها