به گزارش جام جم آنلاین، مدلهای بی، سی، دی و ئی این هواپیما هم در سالهای بعد ساخته شدند که مدلهای دی و ئی به جای «فریدوم فایتر» (جنگجوی آزادی) از نام «تایگر» (ببر) استفاده میکردند.
اولین پرواز «اف-۵ ئی تایگر» در سال ۱۹۷۲ انجام شد و در همین سال صادرات این هواپیما به متحدان آمریکا آغاز شد.
یک مدل مخصوص شناسایی از این هواپیما با نام «آراف-۵ تایگرآی» هم توسط نورتروپ تولید شد. ایران از کشورهایی بود که از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۵ تعداد زیادی از مدلهای مختلف جنگنده اف-۵ را خریداری کرد.
شرکت نورثروپ در مجموع ۸۴۷ فروند از نسل اول جنگندههای اف ۵ (ای، بی و سی) و ۱۳۹۹ فروند از نسل دوم (دی و ئی) را تولید کرد. تعدادی از این جنگنده ها هنوز در ارتش کشورهای مختلف دنیا در حال فعالیت هستند و حتی ارتش آمریکا هم به عنوان یک جنگنده آموزشی و تمرینی از آنها استفاده میکند.
اف-۵ همچنین پایهای برای طراحی تعداد دیگری از جنگندههای شرکت نورتروپ شد. جنگنده نورتروپ وایاف-۱۷ که سپس به جنگنده اف-۱۸ هورنت ارتقا پیدا کرد بر اساس اف-۵ ساخته شد.
یک مدل پیشرفته از اف-۵ هم با عنوان نورثروپ اف-۲۰ تایگرشارک» به عنوان رقیبی ارزانقیمت برای جنگندههایی همچون اف-۱۶ ساخته شد اما هیچ خریداری پیدا نکرد.
این جنگنده به دو توپ ۲۰ م.م، به دو موشک کوتاه برد هوا به هوای سایدویندر در نوک بالها و ۵ پایلون با توانایی حمل ۷۰۰۰ پاوند مهمات و سوخت مجهز است.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد