احترام را آب برده

تصور کنید مدتی در صف مانده‌اید، منتطر هستید وخدا خدا می کنید هر چه سریعتر نوبت شما شود اما ناگهان یک نفر بیرون از صف بدون نوبت در جلوی شما قرار می گیرد و....
کد خبر: ۷۷۱۱۸۶
احترام را آب برده

همین دیشب بود که بعد از یک روز کار سخت در صف طولانی پمپ بنزین منتظر رسیدن نوبت بودیم که یک خودرو با چهار جوان زیر 20 سال با حرکتهای آرتیستی جلوی ما پیچید و درکمال ناباوری،صف طولانی و دیگر منتظرین را نادیده گرفت.

کلی با خودمان سر و کله زدیم که چرا چنین اتفاقی افتاد، چرا چنین حرکتی سر زد؛ خلاصه با زدن به شیشه ماشین راننده،در مورد چنین رفتاری تذکر دادیم اما با تعجب به جای عذرخواهی یا استدلال برای این اقدام ،با پرخاش این جوانان کم سن و سال مواجه شدیم که «حالا جوابتو نمی دیم یا حرمت زن وبچه ات رو نگه می داریم و....»

شاید این رفتار و احترام نگذاشتن به حقوق شهروندی هم برای شما رخ داده باشد اما سؤال این است که چه بر سر جوانان امروز ما آمده که دیگر صحبتی از رعایت حقوق شهروندی و احترام به همنوع و حتی کمک به دیگران در جامعه چهره رنگ پریده‌ای گرفته و روز به روز رنجورتر می‌شود!

زمانی بود که با دیدن فرد مسن یا پیری سریع خود را برای کمک رسانی می‌رساندیم و یا با احترام گذاشتن به یکدیگر در اماکن عمومی بزرگترها را تکریم می کردیم اما امروز در کمال ناباوری با وجود انواع و اقسام اطلاعات و داشتن تجهیزات رفاهی و اجتماعی، واژه احترام و مسئولیت‌های اجتماعی در قبال یکدیگر معنایی ندارد و احترام را آب برده است.

امروز برخی از ما آنقدر از آموزه های دینی و اجتماعی خود دور شده‌ایم که فراموش کردیم دست نیازمندی را، قبل از آنکه به سوی‌مان دراز شود بگیریم ؛چه شده که فرهنگ غنی ما در معرض خطر قرار گرفته است!

شاید ریشه چنین اقداماتی را باید در خانواده‌ها جویا شد چرا که مهمترین آموزه های اجتماعی از این مسیر به جامعه منتقل می‌شود و باید پرسید به جای خریدن آخرین تجهیزات برای فرزندانمان آیا به آنها احترام گذاشتن به شهروندان و رعایت حقوق اجتماعی که بزرگترین نشانه از شعور محسوب می‌شود،آموخته‌ایم؟

با گسترده شدن حوزه عمومی و کشیده شدن بخشی از حریم خصوصی به حوزه عمومی باید در قبال پذیرش تغییرات مربوط به قواعد اجتماعی،خانواده‌ها بیش از پیش وارد عمل شوند و در کنار مهیا کردن خواسته رفاهی فرزندانشان، کمی هم در مورد احترام به همنوع،نکاتی را گوشزد کنند و مطمئن باشند که نتیجه این آموزه‌های اجتماعی در آینده بازتابی مثبت برای والدین،در دوران کهولتشان خواهد داشت و آنچه که امروز می کارند در آینده درو خواهند کرد.

فاطمه امیری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
۰
۰
این بی هنجاریهای اجتماعی مسائلی هستند كه در دنیای غرب به ندرت رخ میدهد بارها كلیپ هائی از حس نوع دوستی و انسان دوستی و ملاحظه حال سالمندان مشاهده نموده ام كه اشك هر بیننده ای را در میاورد و بخشی از این كلیپها را حتی در سایت جام جم دیده ام. لذا فكر میكنم دلیل بالا بودن آمار ... در ایران از جمله بی تفاوتی مردم نسبته به حوادث اطراف واكتفا به فیلمبرداری از حوادث بدون عكس العمل و یا كمك به مصدومان و عدم رعایت حقوق سالمندان و عدم رعایت قوانین رانندگی و عدم رعایت نوبت اعم از پمپ بنزین یا نانوائی یا تره بار و عابر بانك و . . . ناشی از فقدان كار فرهنگی در كشور میباشد. به یك نوجوان سوئدی در دوران ابتدائی آموزش میدهند كه تابستان در غالب كارآموزی لامپ های سوخته یك پارك را تعویض كند و یا نیمكتهای یگ پارك را رنگ كند. ولی جوان دبیرستانی در ایران از شكستن لامپ ها و نیمكتهای پارك لذت میبرد . . .

نیازمندی ها