لاک‌پشت‌وار، مثل مناسب‌سازی معابر

وقتی نشود از خانه بیرون رفت، وقتی پله‌ها و پل‌ها و خیابان‌ها هر کدامشان مانع بزرگی برای رفت و آمد باشند، آن‌وقت دیگر خیلی فرقی نمی‌کند که چه نوع امکاناتی در اختیار معلولان قرار می‌گیرد، آن وقت دیگر اصلا مهم نیست که سهمیه اشتغال معلولان چند درصد است؛ زیرا تا وقتی اماکن عمومی و معابر شهری برای رفت و آمد معلولان مناسب‌سازی نشود، عملا استفاده از خدمات شهری و بهره‌مندی از حقوق شهروندی، امکان‌پذیر نخواهد بود.
کد خبر: ۷۶۹۷۷۹
لاک‌پشت‌وار، مثل مناسب‌سازی معابر

در واقع، شرط اول بهره‌مندی از حقوق شهروندی، امکان حضور موثر در جامعه است، اما وقتی معلول به دلیل نامناسب‌بودن معابر نتواند در جامعه حضور داشته باشد، بنابراین دیگر حقوق او هم خودبه‌خود پایمال خواهد شد.

با آن‌که از سال 83 تاکنون، اقدامات جسته گریخته‌ای برای مناسب‌سازی اماکن عمومی انجام شده، اما مجموع این اقدامات محدود و ناچیز تاکنون نتوانسته است معلولان کشور را به خیابان‌ها بکشاند و همچنان طیف زیادی از آنها، خانه‌نشینی اجباری را انتخاب کرده‌اند.

حالا آن‌طور که مدیرکل اداره هماهنگی فنی و عمرانی مناطق و سازمان‌های شهرداری تهران به ایسنا گفته، در طرح استقبال از نوروز سال 94 همسطح‌سازی معابر پیاده‌رو و سواره رو به منظور تسهیل تردد جانبازان و شهروندان کم‌توان جسمی در دستور کار قرار گرفته و این مورد جدید کاری، مطابق دستورالعمل‌های نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران به مرحله اجرا درخواهد آمد. شکی نیست که این اقدام محدود در جای خود قابل ستایش است، اما حقیقت این است که این فعالیت‌های مقطعی نمی‌تواند به طور جدی، دردی را از مشکلات حمل و نقل معلولان دوا کند.

وقتی بسیاری از معابر شهری و حتی سرویس‌های حمل‌و‌نقل عمومی برای معلولان قابل استفاده نیست، اجرای این برنامه‌های محدود و مقطعی، مثل حرکت لاک‌پشتی است که می‌خواهد دور دنیا را طی کند البته شاید این لاک‌پشت درنهایت هم موفق شود، اما قطعا عمر معلولان فعلی و چند نسل آینده از معلولان کشور هم به این قد نخواهد داد که ثمرات مناسب‌سازی را بچشند.

امین جلالوند ‌- ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها