جام جم سرا:‌ سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در مردان است و متخصصان می‌گویند که علاوه بر افزایش سن، مصرف چربی زیاد در رژیم غذایی نیز درصد ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۷۶۷۶۴۸
زیاد غذای چرب نخورید؛ سرطان پروستات می‌گیرید

غده پروستات بخشی از دستگاه تولید مثل در مردان است که در زیر مثانه و بر روی کف لگن قرار دارد. مجرای خروج ادرار که از مثانه شروع می‌شود از میان غده پروستات عبور می‌کند. تغییرات مهم پروستات شامل بزرگی خوش‌خیم این غده، موجب بروز سرطان و عفونت پروستات می‌شود.

سرطان پروستات از نظر شیوع و فراوانی یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان است که رشد سول‌های بدخیم در پروستات را به دنبال دارد و با افزایش سن، احتمال بروز این سرطان بیشتر می‌شود. سرطان پروستات می‌تواند بدون علامت باشد و فقط در بررسی توسط پزشک تشخیص داده شود.

علائم اولیه آن کاهش فشار ادرار، قطع و وصل شدن جریان ادرار، تاخیر در شروع ادرار، نیاز به تخلیه مکرر، احساس باقی ماندن ادرار در مثانه، درد هنگام دفع ادرار و بی‌اختیاری ادرار است که البته ممکن است بیمار از درد لگن، کمر درد و درد پا نیز شکایت داشته باشد.

به گفه کارشناسان مرکز بهداشت استان مرکزی، در موارد پیشرفته‌تر که بیماری به استخوان‌ها نیز سرایت کرده است، دردهای استخوانی نیز به علائم بیماری اضافه می‌شود. در مواردی نیز دیده شده که وجود سرطان پروستات در بستگان درجه اول باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری به میزان دو برابر خواهد شد. اگر بیش از یک نفر از بستگان درجه اول به سرطان پروستات مبتلا باشند، احتمال ابتلا به آن چهار برابر خواهد شد.

علاوه بر افزایش سن که احتمال ابتلا را بالا می‌برد، مصرف چربی زیاد در رژیم غذایی درصد ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد.

کارشناسان معاینه پروستات در مردان بالای چهل سال توسط متخصص ارولوژی، معاینه سالیانه پروستات و انجام آزمایش خون جهت اندازه‌گیری پروتئین PSA در خون مردان بالای 50 سال و همچنین نمونه‌برداری از پروستات جهت آزمایش توسط متخصص آسیب‌شناسی را از راه‌های تشخیص زودرس سرطان پروستات عنوان می‌کنند.

در صورتی که سرطان پروستات در مراحل اولیه تشخیص داده شود و درمان انجام شود، می‌تواند به بهبودی کامل منجر شود. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها