شبکه‌های قرآن و مستند تاریخ انقلاب اسلامی را بررسی می‌کنند

انقلاب به روایت اسدالله علم و جواد منصوری

شبکه مستند مجموعه‌های اسدالله علم، ایران و انگلیس و ما نیز روزگاری درباره زندگی جواد منصوری، یکی از مبارزان انقلاب را برای ایام دهه فجر آماده می‌کند و شبکه قرآن نیز علاوه بر یک سریال، ویژ‌ه‌برنامه‌های «عیار 24» و «خیلی محرمانه» را برای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تدارک دیده است.
کد خبر: ۷۵۶۸۹۴
انقلاب به روایت اسدالله علم و جواد منصوری

علم، راوی تاریخ انقلاب

شبکه مستند این روزها مستندی در دست تولید دارد به‌نام اسدالله علم که تاریخ انقلاب را بر اساس یادداشت‌ها و خاطرات این شخصیت روایت می‌کند. این مستند دو قسمتی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی سلیمانی تولید شده و نگاهی به کتاب «یادداشت‌های علم» داشته که در شش جلد و در چاپ‌های متعدد از سوی انتشارات مازیار، کتابسرا و ثالث منتشر شده است.

علی سلیمانی درباره این مستند گفت: مبنای ساخت مستند اسدالله علم کتاب یادداشت‌های علم است اما در مواردی ممکن است به وقایعی مانند 15 خرداد سال 42 اشاراتی شود که در بازه زمانی وزارت اسدالله علم نگنجد، از این رو صرفا به مستندات کتاب یادداشت‌های علم اکتفا نشده است.

وی افزود: تحقیق و پژوهش این مستند انجام شده و متن آن را ناصر حریریان نوشته است.

به گفته این تهیه‌کننده، در این مستند هم از تصاویر مستند استفاده می‌شود و هم فردی که به لحاظ چهره شباهت قابل توجهی به علم دارد، بخشی از خاطرات او را روایت می‌کند تا به لحاظ بصری نیز این مستند رنگ‌آمیزی متنوع‌تری داشته باشد. وی تاکید کرد: گفت‌وگو، تصاویر آرشیوی، گفتار متن و در مواردی بازسازی فضای دوران انقلاب ساختار این مستند را شکل می‌دهد.

سلیمانی درباره ویژگی‌های این اثر توضیح داد: در واقع قصد داریم تاریخ انقلاب را از نگاه اسدالله علم روایت کنیم. او چند سال نخست وزیر و وزیر دربار ایران و به محمدرضا پهلوی بسیار نزدیک بوده است.

همچنین شبکه مستند در ایام دهه فجر پخش مستند «ایران و انگلیس» ساخته کورش انصاری را آغاز می‌کند که مجموعه‌ای 40 قسمتی درباره روابط ایران و انگلستان از دوره تیموریان تاکنون است و به دخالت انگلستان در مسائل کشورمان می‌پردازد.

وی درباره این مستند گفت: این مستند با تصاویر آرشیوی، نقشه‌ها، عکس‌ها و دیگر اسناد و مدارک موجود، استعمار انگلستان و دخالت‌های این کشور در مسائل ایران را به نمایش خواهد گذاشت و بخشی از آن با عنوان تولد روباه که شکل‌گیری کشور انگلستان به روایت اسناد و تصاویر است، در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به نمایش در می‌آید.

همچنین فصل تازه‌ای از مجموعه مستند ما نیز روزگاری در شبکه مستند تولید می‌شود که در 33 قسمت زندگی سیاسی دکتر جواد منصوری از مبارزان انقلاب و اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به تصویر می‌کشد.

بخشی از این مستند که تولید آن را حاجعلی محمدی برعهده دارد به گفت‌وگو با دکتر منصوری اختصاص دارد و بخشی از آن هم بازسازی رخدادهای سیاسی زندگی اوست.

روحانیون شهید

شبکه قرآن علاوه بر نمایش یک سریال، دو ویژه‌برنامه جدید با نام «عیار 24» و «خیلی محرمانه» برای مخاطبان خود تدارک دیده است.

ویژه برنامه «عیار 24» به تهیه‌کنندگی سیدافضل میرلوحی تولید می‌شود و یک برنامه گفت‌وگو محور درباره روحانیون مبارزی است که در جریان پیروزی انقلاب اسلامی ایران به شهادت رسیده‌اند.

میرلوحی درباره این برنامه گفت: در این مستند به سراغ روحانیونی چون شهید نواب صفوی، شهید سعیدی و اندرزگو می‌رویم که در مبارزات مردمی علیه رژیم شاهنشاهی حضور داشته‌اند. به گفته این تهیه‌کننده، از خانواده، دوستان و نزدیکان روحانیون مبارز و شهید دعوت می‌شود تا در برنامه عیار24 حضور یابند و درباره ویژگی‌های این روحانیون، مبارزات و خاطراتشان از دوران مبارزه صحبت کنند.

برنامه «خیلی محرمانه» به تهیه‌کنندگی هادی پورحامدی در ده قسمت تولید می‌شود و هدف آن آشنا کردن مخاطب با ابعاد تازه‌ای از انقلاب اسلامی ایران است که تاکنون به آن پرداخته نشده است.

به گفته پورحامدی، تبیین مفاهیم دینی که در انقلاب اسلامی ایران محور عمل قرار گرفت و پاسخگویی به شبهات نسل جوان درباره پایه‌های دینی و قرآنی انقلاب از جمله ویژگی‌های این برنامه است.

در روند مبارزات مردم کشورمان با رژیم شاهنشاهی، مبارزان تلاش می‌کردند افکار عمومی را با انتشار اعلامیه آگاه و جهت‌دهی کنند، بنابراین روحانیون وظیفه ارائه محتوای مفید و مختصر در این اعلامیه‌ها را برعهده داشتند. از دیدگاه سازندگان برنامه «خیلی محرمانه» این اعلامیه‌ها امروز بخشی از تاریخ انقلاب و نیازمند بازخوانی و بررسی از نگاهی نو و متفاوت است. برنامه «خیلی محرمانه» تلاش دارد این بخش بررسی نشده انقلاب را با حضور افراد فعال در آن دوره تبیین و تحلیل کند.

برنامه‌های صبح و امید، شب آسمانی و مسابقه فردوس نیز در ایام دهه فجر، حال و هوای انقلابی به خود می‌گیرد. (جام‌جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها