این در حالی است که در یک دهه گذشته به طور میانگین سالانه حدود 20 هزار نفر نیز در حوادث ترافیکی کشور جان خود را از دست دادهاند، اما با توجه به اینکه شهروندان دراینباره واکنش نشان داده و مسئولان برای بهتر شدن شرایط در چند سال اخیر به شکل مداوم قدم برداشتند، آمار تلفات جادهای سال گذشته به حدود 18 هزار نفر رسید.
هرچند این کاهش چشمگیر نیست و هنوز با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد، اما باید یادآور شد که این تغییر کوچک نیز زمانی اتفاق افتاد که شهروندان نسبت به اشتباهات خود، شرایط جادهای و کیفیت خودروها آگاهی پیدا کردند، در نتیجه تغییر مثبتی اتفاق افتاد.
به همین دلیل باید از مردم و مسئولان خواست برای کاهش قربانیان سرطان نیز تلاشهای پیگیرانه داشته باشند، زیرا تجربه نشان داده که اکنون پیشگیری از سرطان دغدغه همیشگی مردم و مسئولان نیست و فقط گاهی که رسانهها به آن پرداخته یا افراد شناخته شدهای مثل مجید بهرامی، غلامحسین مظلومی و مرتضی پاشایی در اثر آن جانشان را از دست دادند این موضوع مورد توجه قرار گرفت، برای نمونه وقتی عموم مردم متوجه شدند مرتضی پاشایی به علت سرطان معده جان باخت آمار مراجعه افراد به مراکز درمانی برای پیشگیری از ابتلا به این سرطان بالا رفت.
نکته اینجاست که عموم مردم هنوز درک درستی از اینکه میتوانند با تغییر سبک زندگی خود مانع بروز سرطان شوند ندارند به همین دلیل به نظر میرسد برای رفع این مشکل مسئولان باید قدمهای جدی تری بردارند، تا پیشگیری از سرطان واقعا به دغدغه مردم تبدیل شود.
عضو شورای سیاستگذاری شبکه ملی تحقیقات سلامت نیز در این باره به ایسنا گفته بخش کوچک «اداره سرطان» وزارت بهداشت باید به یک سازمان ملی پیشگیری از سرطان یا انستیتوی ملی پیشگیری از سرطان تبدیل شود تا به این شکل بتوان به یکپارچگی در سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت بر همه فعالیتهای برنامه جامع کنترل سرطان دست یافت.
این در حالی است که به گفته کارشناسان، دست کم در کشورمان حدود 40 درصد سرطانها قابل پیشگیری است،بنابراین با برنامهریزی برای آموزش و آگاه کردن مردم میتوان از هزینههای سنگینی که سرطان به کشور تحمیل میکند، کاست.
مهدی آیینی - گروه جامعه
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد