جام جم سرا: فلج عصب صورت یا «بلز پالسی» شرایطی است که در آن، عصب کنترل‌کننده عضلات صورت صدمه دیده و کارکرد آن مختل می‌شود. این نوع فلج، باعث می‌شود عضلات حالت‌دهنده صورت دچار ضعف شود و از یک طرف صورت دچار افتادگی ابرو و گوشه دهان شده و عدم توانایی در بستن پلک همان سمت رخ دهد.
کد خبر: ۷۵۴۵۳۱
آشنایی با زمان وقوع و علت فلج عصب در صورت

دیابت و حاملگی سبب افزایش خطر ابتلا به این بیماری می‌شود. بیشتر بیماران مبتلا به بلز پالسی بهبود می‌یابند، اما ممکن است در شمار اندکی از این بیماران، علائم بیماری به صورت دائمی، حتی به صورت خفیف باقی بماند.

این بیماری ناشی از التهاب عصب صورت بوده که اغلب توسط عوامل ویروسی که شایع‌ترین آن‌ها هرپس، اپشتن‌بار و زوس‌تر است ایجاد می‌شوند، به این صورت که این ویروس‌ها ابتدا سبب تورم عصب شده و به دنبال آن، کارکرد عصب را مختل می‌کنند.

از جمله علائم فلج عصب صورت، افتادگی ابرو یا عدم توانایی در بالا بردن ابرو، عدم توانایی در پلک‌زدن، خشکی و قرمزی چشم، افتادگی گوشه دهان و اختلال در حس مزه است.

معمولاً علائم این بیماری در مدت یک یا دو روز ایجاد می‌شود و بیشتر بیماران در طول مدت ۳ هفته بهبود می‌یابند اما ممکن است بهبودی بیمار برای ۳ تا ۶ماه ادامه یابد.

از جمله راه‌های تشخیص بیماری فلج عصب صورت، معاینه و گرفتن شرح حال از بیمار است. البته گاهی به منظور بررسی علل زمینه‌ای، نیاز است کارهای تشخیصی بیشتری انجام شود.

درباره روش درمان بلز پالسی نیز باید گفت، به طور معمول برای مراقبت از چشم از پدهای چشمی محافظ و قطره‌های اشک مصنوعی همراه با پمادهای مرطوب‌کننده چشمی استفاده می‌شود.

بیماران باید مراقب باشند که از خشکی چشم جلوگیری کنند، چون این بیماری سبب کاهش ترشح اشک می‌شود.

در درمان دارویی از کورتون‌ها مثل پردنیزولون و همچنین داروهای ضدویروسی مانند آسیکلوویر استفاده می‌شود و باید دقت کرد که مصرف این داروها در ۲ تا ۳ روز اول با بروز علائم بیماری آغاز شود. از درمان‌های دیگر، فیزیوتراپی صورت است که در برخی از موارد می‌تواند کمک‌کننده باشد. (دکتر مجتبی خزایی - رئیس اورژانس مرکز آموزشی درمانی فرشچیان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها