این 2 گونه حیات‌وحش براثر تصادف با خودرو در منطقه خارتوران در جاده مشهد - تهران جان خود را از دست داده‌اند

مرگ 2 یوزپلنگ ایرانی طی یک هفته رقم خورد

یک قلاده یوزپلنگ ماده، دوشنبه گذشته در برخورد با یک خودروی عبوری در جاده تهران ـ مشهد تلف شد، این حادثه در حالی رخ داد که چهارشنبه گذشته نیز یک یوزپلنگ ماده دیگر در منطقه زیستکره خارتوران بیارجمند شاهرود بر اثر تصادف با خودرو جان خود را از دست داد.
کد خبر: ۷۵۱۸۹۹

عباسعلی دامنگیر، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با اشاره به این‌که این حادثه در منطقه عباس‌آباد که یکی از زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی است رخ داده. به مهر گفت: این یوزپلنگ ماده سه توله دارد که هم‌اکنون برای حفظ این توله‌ها، اکیپ‌هایی از این اداره کل به صورت شبانه‌روز در منطقه حضور دارند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حفظ گونه نادر یوزپلنگ نظیر اطلاع‌رسانی و نصب تابلوهای هشداردهنده افزود: اکیپ‌های حاضر در منطقه با پروژکتور منطقه را روشن کرده‌اند تا در شب مانع ورود این توله‌ها به جاده و نیز کنترل خودروها شوند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با اشاره به افزایش شمار این گونه در این منطقه گفت: در این هفته قرار است نشست‌هایی با مسئولان استان سمنان برای مقابله با این حوادث و اتخاذ تدابیری در این زمینه برگزار شود.وی درباره یوزپلنگ ماده‌ای که چهارشنبه شب هفته گذشته در محدوده منطقه زیستکره خارتوران بیارجمند شاهرود کشته شد، اظهار کرد: این حیوان نیز که سه توله داشت بر اثر شدت برخورد در دم کشته شد.

وی با اشاره به این‌که صاحب خودرو متواری شده و اطلاعی از آن در دست نیست، افزود: خوشبختانه توله‌ها بیش از یک سال سن و سالم هستند و احتمال این‌که بتوانند در طبیعت دوام بیاورند، بسیار زیاد است و محیط‌بانان نیز پس از حادثه این حیوانات را زیر نظر دارند و آنها را چند بار مشاهده کرده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان تصریح کرد: محیط‌بانان زیستکره خارتوران طی ساعت‌ها برای حفاظت از توله‌ها در محدوده حادثه حضور داشته‌اند، چون این حیوانات طبق غریزه، حاضر به ترک محل مرگ مادر خود نیستند.

وی با اشاره به نصب تعداد قابل توجهی تابلوهای هشداردهنده پیرامون محل عبور یوزپلنگ در حاشیه جاده این محدوده نیز گفت: جلوگیری از فعالیت‌های عمرانی، علوفه‌رسانی برای افزایش طعمه‌های یوز، تخلیه دام‌های منطقه از قبیل گوسفند و شتر از جمله برنامه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان در راستای حفظ حیات وحش و خصوصا یوز ایرانی بوده است.

زنده‌گیری پلنگ ایرانی

به دنبال گزارش‌های مردمی مبنی بر حمله یک پلنگ به حیوانات اهلی، بویژه سگ‌های گله در اطراف یکی از روستا های خراسان شمالی، این پلنگ زنده‌گیری و به پارک پردیسان تهران منتقل شد.

به گزارش ایرنا، از مردادماه سال جاری، پلنگی در اطراف روستای تازه قلعه در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان به دام‌های اهلی حمله می‌کرد که تعداد این حملات از ابتدای پاییز شدت یافت و تا پایان آذرماه، در مجموع 14 سگ متعلق به اهالی این روستا را شکار کرد.

اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی تلاش کرد با روش‌های مختلفی مانند روشن کردن آتش، آتش زدن باروت، نصب پروژکتور و تیراندازی هوایی، پلنگ مزبور را از اطراف روستا دور کند، ولی حملات پلنگ همچنان ادامه یافت.طی دو ماه گذشته، این پلنگ به سه نفر که از روی کنجکاوی به او نزدیک شده بودند، حمله کرده و باعث جراحت‌هایی شد که این مساله باعث شد مقامات استان از اداره کل محیط‌زیست بخواهند که در اسرع وقت برای این معضل راهکاری بیابد.

برهمین اساس، زنده‌گیری پلنگ و انتقال آن به یک زیستگاه دیگر به عنوان آخرین راهکار در دستور کار قرار گرفت، براساس درخواست مطرح شده از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست، گروهی متشکل از کارشناسان انجمن یوزپلنگ ایرانی و دامپزشکان مرکز بازپروری حیات وحش پارک پردیسان به منطقه اعزام شدند تا پلنگ را زنده‌گیری کنند.

با نصب سه تله و آموزش مردم برای همراهی با این برنامه، پلنگ مذکور پس از سه شب به تله افتاد. بررسی‌های اولیه نشان داد این پلنگ بسیار مسن است و دندان‌های آن کاملا ساییده شده و مشکلات دهان و دندان دارد .

برهمین اساس، به جای جابه‌جایی به یک زیستگاه دیگر، تصمیم گرفته شد این پلنگ مسن که به دلیل از دست دادن توانایی در شکار به روستا نزدیک می‌شد، به مرکز بازپروری حیات وحش پارک پردیسان تهران منتقل شود تا مراحل درمانی آن زیرنظر متخصصان انجام شود.

سگ‌های گله تهدیدی برای یوزپلنگ

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان ضمن قدردانی از دامداران بیارجمند گفت: حضور سگ‌های گله، تهدیدی جدی برای یوزها به شمار می‌رود.

دامنگیر، آموزش افراد محلی را مهم‌ترین عامل برای حفظ محیط‌زیست منطقه دانست و افزود: دامداران باید توجه داشته باشند که یوز هیچ‌گونه خطری برای دام‌های آنها خصوصا شترها محسوب نمی‌شود.

وی خارتوران را بزرگ‌ترین منطقه حفاظت شده خاورمیانه و پارک ملی توران را دومین ذخیره‌گاه بزرگ زیست کره بعد از سرنگیتی تانزانیا ذکر کرد و افزود: این منطقه یکی از امن‌ترین مناطق برای پرورش گونه‌های گیاهی و جانوری نادر و منحصر به فرد است، گونه‌هایی که با نام گورخر ایرانی و یوزپلنگ ایرانی و زاغ بور (زاغ ایرانی) به نام کشورمان در مجامع جهانی ثبت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با یادآوری این‌که حیات وحش منطقه خارتوران شاهرود به آفریقای ایران مشهور است، گفت: در این منطقه بیشترین یوز را داریم و طی سال جاری تاکنون ۲۲ مورد مشاهده کرده‌ایم که این رقم طی سال گذشته ۱۷ مورد بوده است.

دامنگیر ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم آغل‌های دامداران منطقه را هرچه زودتر خریداری کنیم تا محدوده مورد نظر خالی از هرگونه مواردی که حیات وحش را تهدید می‌کند، شود.

وی با بیان این‌که سازمان محیط‌زیست چهار منطقه را به عنوان طرح پایلوت مدیریت چهارگانه محیط‌زیست کشور مشخص کرده است تصریح کرد: منطقه پرور مهدیشهر و خارتوران شاهرود با توجه به حساسیت مکانی و ذخیره‌گاه جانوری و گیاهی از جمله این مکان‌ها هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها