اکسپریا Z3 با همه خوبی‌هایش، نقاط ضعفی نیز دارد که ممکن است موجب ‌شود از خریدش منصرف شوید
کد خبر: ۷۴۴۵۶۶
آیا خرید سونی اکسپریا Z3 منطقی است؟

به گزارش جام جم کلیک: مدت زمان نسبتا زیادی از معرفی اکسپریا Z3 توسط سونی و ورود آن به بازار کشورمان می‌گذرد و تاکنون مقالات زیادی را در رابطه با آخرین حرف سونی در دنیای اسمارت فون‌ها خوانده‌اید و دیگر همگی با آپشن‌های خاص آن آشنا هستید. اما چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید.

قبول دارید هیچ محصولی خوب مطلق نیست؟! اکسپریا Z3 با همه خوبی‌هایش، نقاط ضعفی نیز دارد که ممکن است موجب ‌شود از خریدش منصرف شوید. امروز قصد دارم تا برخی از این نکات را که کم‌تر در فضای وب به آن پرداخته شده باز گو کنم؛ پس بیایید تا جوری دیگر به این پرچمدار سونی بنگریم.

اصرار بر تکرار

اکسپریا Z را به خاطر دارید؟ نخستین محصول از سری زد سونی که با طراحی متفاوت نسبت به گذشته و همچنین بدنه‌ای با کیفیت روانه بازار شد. پس از آن Z اولترا، Z1، Z1 کامپکت و اکسپریا Z2 با همان طراحی، همان کیفیت و کوچکترین تفاوت نسبت به هم (از لحاظ ظاهری) معرفی شدند. همه منتظر یک طراحی خاص از سونی بودیم تا اینکه در نمایشگاه IFA امسال باز هم سونی اکسپریا Z3 را با همان زبان طراحی معرفی نمود و تنها کمی اطراف آن را گردتر کرد و با یک برنامه غذایی منظم، کمی هم از ضخامت و وزنش کاست، اما اگر تمامی سری Z را کنار یکدیگر بگذارید تفاوت مشهودی را میان آن‌ها نمی‌بینید. به خصوص اگر هم رنگ هم باشند! یعنی میان این همه هوادار متعصب سونی، کسی نیست که به این شرکت بگوید استفاده از شیشه در ساخت گوشی و یا ظاهر شیک آن در یک مدل خیلی عالی است اما نه هنگامی که بیش از تعداد انگشت‌های یک دست، مدل‌هایی با نام‌های گوناگون را با همان طراحی معرفی کرده باشی!

ورود ممنوع

درست هم زمان با معرفی اکسپریا Z3، گلکسی نوت4 نیز معرفی شد، اما کهکشانی سامسونگ در رده QHDها قرار داشت در حالی‌که سونی پا را از Full HD فراتر نگذاشته است! حتی پیش‌تر هم G3 از ال‌جی با چنین صفحه‌ای معرفی شده بود اما گویا سونی اعتقادی به این حرف‌ها ندارد. شاید با خود بگویید که میان صفحات QHD و Full HD از لحاظ کیفیت تفاوتی وجود ندارد اما در این روزها که همه دم از QHD می‌زنند، استفاده از صفحه Full HD مانند این است که فکر کنیم سونی درجا می‌زند و از پیشرفت خبری نیست! حداقل مزیت استفاده از چنین صفحاتی برای هواداران، این است که دیگر غر زدن‌های دیگران (کسی که نفهمید منظورم سامسونگی‌ها بود؟!) را از این بابت نخواهند شنید. حال اینکه چه زمانی شاهد برداشته شدن این تابلوی ورود ممنوع مقابل صفحات QHD هستیم، فقط خدا می‌داند! شاید در اکسپریا Z4…! اما واقعا آن موقع کمی دیر نیست؟!

همان آش و همان کاسه

Z1 نسبت به Z با یک پیشرفت قابل توجه از لحاظ سخت افزاری رو به رو بود اما اکسپریا Z2 نسبت به Z1 تفاوت خاصی نداشت. حال اگر بگویم که Z3 هم نسبت به Z2 تفاوتی از لحاظ سخت افزاری ندارد، چه حالی می‌شوید؟ در واقع تنها تفاوت آخرین پرچمدار سونی نسبت به نسل قبلی خودش در بخش مهمی همچون سخت افزار، تنها 2 دهم گیگاهرتز فرکانس بیشتر است و حتی چیپست و میزان رم نیز بدون تغییر باقی مانده! با کمی دقت متوجه می‌شوید که Z2 نسبت به Z1 بدون تغییر است و Z3 هم نسبت به Z2! پس می‌توان گفت که پرچمدار سونی نسبت به دو نسل قبلی خودش هم تفاوت خاصی ندارد! برای درک بهتر این موضوع کافی است که نگاهی به نمودار زیر که امتیازات 3 پرچمدار اخیر سونی در بنچمارک AnTuTu هست، بیندازید.

می‌بینید که Z3 نسبت به برادران بزرگ‌تر از خودش چندان قدرت‌مندتر نیست و با وجود اینکه چیزی در حدود 6 ماه بعد از اچ‌تی‌سی وان ام8 و سامسونگ گلکسی اس5 معرفی شده اما باز هم از لحاظ سخت افزاری به نوعی از آن‌ها عقب‌تر است. پس می‌توان گفت که هرچه جلوتر می‌رویم از لحاظ سخت افزاری آش همان است و کاسه هم همان!

دوربین 8 مگاپیکسلی

درست خواندید یک دوربین 8 مگاپیکسلی! سونی تا دلتان بخواهد در رابطه با دوربین 20 مگاپیکسلی Z1 تبلیغ می‌کرد. اما خب حق هم داشت، در زمان معرفی Z1 کمتر دوربینی میان گوشی‌های اندرویدی توانایی مقابله با آن را داشت، اما در Z2 باز هم همان دوربین به کار گرفته شد و در Z3 ؟! ای بابا باز هم که همان دوربین استفاده شد! حتی توجه زیادی به مشکل داغ شدن گوشی هنگام استفاده از دوربین هم نشد. وقتی به کنار لنز دوربین می‌نگرید با عدد 20 رو به رو می‌شوید و گمان می‌کنید که هنگام عکاسی هم با همین میزان سروکار دارید اما وقتی گذرتان به تنظیمات دوربین می‌افتد، با میزان ۸ مگاپیکسلی مواجه می‌شوید که تقریبا از تمامی پرچمداران اندرویدی کمتر است! بله، هنگام عکس برداری اگر تنظیمات دوربین به صورت اتوماتیک باشد و شما دستی به آن نبرید، عکس‌ها 8 مگاپیکسلی هستند. تو رو خدا لااقل شما نگویید که با تنظیم به صورت دستی می‌توان از 20 مگاپیکسل استفاده کرد! بیش از 95 درصد افراد هنگام استفاده کاری به تنظیمات دستی دوربین ندارند حتی خود شما هم هیچ‌گاه به خاطر عکس برداری از صحنه‌های متفاوت، تنظیمات را به صورت دستی انجام نمی‌دهید. پس با اینکه دوربین رکورددار میزان مگاپیکسل در میان اندرویدی‌هاست اما همیشه و همه جا از سایر مدل‌ها عکس‌هایی با مگاپیکسل پایین‌تر ثبت می‌کند. تنها تفاوت در بخش دوربین را می‌توان به برنامه‌ها و آپشن‌های اضافی و خاص سونی نسبت داد که آن هم طی چند آپدیت راهی نسل گذشته می‌شود و آن‌ها هم بی نصیب نمی‌مانند.

بخریم یا نه؟

خرید پرچمدار سونی در این روزها آن هم در حال و هوای ابری بازار تلفن های همراه و ارز، چیزی در حدود دو میلیون تومان برای شما آب می‌خورد، در حالیکه دیدید تفاوت خاصی هم با نسل گذشته نداشت (همچین آش دهن سوزی هم نبود) پس چه دلیل دارد که پرچمدار سابق با نام Z2 را ول کنید و به سراغ Z3 بروید در حالی‌که می‌باید پول بیشتری بپردازید و تفاوت‌های چشم‌گیری نصیبتان نشود؟

شما خرید Z3 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اگر طرفدار این محصول هستید خوشحال می‌شویم دلایل خود را ذکر کرده و دیگران را نیز متقاعد به خرید این محصول کنید.

منبع: آی‌تی رسان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۵
میلاد Sxu+r
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
۰
۰
خیلی مبتدی بررسی كردی یه مقیاس سخت افزاری ساده می كردی دستت می امد ....
Eisa
Germany
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
۰
۰
دلایل اصلا جالب نبود، مثلاً اینكه چند سری سونی شبیه هم هستن، مگه سامسونگ ها شبیه هم نبودن؟ فقط اینكه من از هر دو گوشی سونی و سامسونگ استفاده كردم، سامسونگ در مقابل سونی اسباب‌بازی بیش نیست!
سیامك
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
۰
۰
واقعا نمیدونم با چ منطقی این مطلب رو نگاشتید.

حرف از زبان طراحی شد و ایراد گرفتید به یكنو.اختی گوشی های سونی؛ پس سامسونگ رو چی بگیم كه از گوشی های ارزان قیمت تا گوشی های گران قیمت و پرچمدارش ، از یك زبان طراحی استفاده میكنند؟!!

Z1 نسبت به Z2 تغییری نداشته ؟ ینی ندیدید با اینكه سخت افزار Z2 قوی تر شده ،100mAh هم از ظرفیت باتری Z2 كم شده . 0.2اینچ صفحه بزرگتر شده و تكنولوژی IPS اضافه شده ، ماندگاری شارژ خیلی بیشتری داشته .

این تغییر رو ندیدید؟

سونی دوربین 20 مگاپیكسلی رو بعنوان Base قرار داده و در نسل از نظری سخت افزاری و نرم افزاری شاهد بهبود نرم افزاری كیفیت هستیم.


صفحه نمایشهای qHD مخالفان خاص خودش رو داره ، كمپانی هوآوی نیز مخالف استفاده از این رزولوشن هستش.
چون 70درصد پیكسلِ بیشتر ، نیاز به مصرف بالاتر پردازنده گرافیكی و CPU دستگاه داره كه هنوز باتری ها به اون رشد نرسیدند و یا سخت افزارها به نسلهای مختلف اینتل در هر نسل كم مصرفتر و پرقدرت تر نشده اند .

من بعنوان یك مصرف كننده حاضر نیستم كه در طول روز دو بار پگوشی qHD خودم رو بزنم به شارژ و اینم میدونم كه چشم انسان نمیتونه تو اندازه زیر 6اینچ تفاوت تراكم پیكسلی این دو را تشخیص بده .

در Z3 شاهد بلوغ طراحی هستیم و صدالبته مقاومت دستگاه نیز بیشتر از قبل شده . در بلندگوها اصلاحاتی صورت گرفته كه نسبت به Z2 و Z1 fh با كیفیت تر شده.

در واقع تا امروز بهترین كیفیت در بلندگو رو HTC One M8 داشته و بعد از آن Z3.

Z3 باز هم قوی تر شده و 30درصد روشنانی صفحه نمایش نیز بیشتر شده ، با این حال ظرفیت باتری 100mAh كمتر شده و با این حال شاهد ماندگاری بالاتر آن نسبت به Z2 هستیم.

و Z3 كامپكت ركورد دار زمان نگهداری شارژ هستش.

چشم ها را باید شست . بی تعصب تر نوشت.

برند مورد علاقه ی من نیز نوكیا هستش.

امیدوارم نظرم نمایش داده بشه.
محسن آزاد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
۰
۰
سلام
من یكی از استفاده كنندگان گوشی های سری Zسونی هستم من با گوشی های galaxy s4 سامسونگ وg2الجی و5cاپل كار كردم به نظر من اون گوشی ها حرفی برای گفتن ندارند. به نظر من در هر گوشی سری Z نسبت به تحول عظیمی ایجاد شده مثل تغییر در صفحه نمایش كه از TFTبهIPSتبدیل شده یا در بدنه كه از بدنه سرامیكی به فلزی تبدیل شده ونباید از تغییرات نرم افزاری غافل شویم به نظر من این دلایل برای خرید گوشی های سونی قانع كننده است كه گوشی های پلاستیكی سامسونگ و الجی رو نخریم
محمدحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
۰
۰
دقیقا با اطلاعات جامعی كه ارائه فرمودید ، سونی زد3 رو خریداری كردم ، آقای منتقد سونی ، دوستداران سونی و افرادی كه سونی رو قبول دارند بخاطر اسمش نیست كه دورشون وسایل الكترونیكی سونی رو جمع كنند ، اگه دقت كرده باشی بخاطر ارزشی ست كه سونی برای مصرف كنندگان محصولاتش قائل میشه
از ال ای دی ها از 4 كی ها از آمپلی ها تا برسیم به گوشی ها ، زد 5 قدیمی یادتونه چقدر دوست داشتنی بود
ما با سونی داریم زندگی می كنیم
سامسونگ هم خوبه مثل ال جی و مثل همه ی برند های دیگه ، اما لطف كنید با اطلاعات لازم صحبت كنید
رحیم
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
۰
۰
ما منتظر نقد و بررسی خود شما هستیم!
این طوری خیلی بهتره!مگه نه؟
محمد
United States
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
۰
۰
بجای این حرف ها كه علیه سونی زدی ی فكری بحال قالب سایتت بكن
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
۰
۰
عالـــــــــــــــــی بود
arash
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
۰
۰
عرضم به حضور شما سونی اگر چه از لحاظ ظاهری خیلی شبیه بهم ن ولی نرم‌افزار سخت افزار توپ واقعا كم نذاشته و از هیچ لحاظی مقابل هیچ برندی كم نیاورده. با همه ی برندا مقایسه كردم كم نیاورد.. این قابلیت پخش هم اسپندارگون 801 یا باطری 3100 میلی آمپر براش كمه میتونس بزاره نذاشت چون همه چیزش رو حساب كتابه ایشالا دفه بعد بدون ایراد. كلی برتری نسب به براندایه دیگه داره یكیشو نگفتین!! همش موج منفی. آقا خواهشا اطلاعات غلط ندین به مردم. در مورد دوربین هم من با جی3 یا آیفون 6 یا همون سامسونگ خداییش همون 8 مگاپیكسل كم نیاورده تصاویر رو پر جزئیات تر ثبت میكنه. دوستان من 3 ماه میشه گرفتم از همه نظر عالی بوده همه نوع گوشی هم دست گرفتم. این نظرات من بود دیگه انتخاب با خودتون. موفق باشید
هادی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
۰
۰
سلام بنده یكی از طرفدارای دو آتیشه سونی بودم و البته بازم هستم در مقابل بعضی از گوشی ها ولی بازم تعصبم اینجا به سمت سونی هست چون كه نویسنده معلومه خواسته یه خورده سونی رو خوار و ذلیل كنه در رابطه با مدل ساخته سری z سونی،بعلله درست سری z از اسمش معلومه اینا باید هم شبیه هم باشن البته نه به اون پیاز داغی كه شما بهش اضافه كردین كلا حرفی از قرار گرفتن باند های متفاوت در هر مدل یا قرار گیری پورت یو اس بی بدون درپوش حرفی زده نشده یا تغییرات پنل ها كه همه پیش به سوی پیشرفت بوده و... تمام گوشی های سونی خیلی خوش ساختتر از سری اس سامسونگ هستن و حتی بهترین ساخت رو سونی z1 از دیجی كالا تو سال 2013 دریافت كرده در رابطه با اون بنچمارك هم كه گذاشتین باز تابلو هست كه قصد كوچیك كردن سونی رو داشتین سونی z3 بنچماركش 43000 تقریبیش هست.حالا در رابطه با دوربین حق با شماست دوربین های 20.7 سونی یه نوع تبلیغاته به اون كیفیتی نیست كه تو هر مدل با پرچمدار های كمپانی های دیگه مقایسه شده ولی اگه بتونه با یه سری تغییرات از 8 به 13 یا 16 برسونه محشر میشه
سدرا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
۰
۰
سلام
من از زمان سونی اریكسون كه k800 بود و جدایی دو شركت از محصولات سونی ( xperia mini و...) استفاده میكنم. الان هم محصول سونی در دستم است. انتخاب سونی هم برای من انتخاب یك اكوسیستم هست ( همانند انتخاب باشگاه بارسلونا از سال 91).
دوست دارم سونی روز به روز پیشرفت كنه، چون احساسی كه به من میگه سونی و شركتهای ژاپنی كلا دغدغه احترام به مشتری دارند. ولی از بابت انتقاداتی كه كردید فكر كنم برخی رو زیاد اغراق كردید هرچند به نظر من هم مشكلاتی كه گفتید كمی تا قسمتی وجود داره.
محصولات پیشتاز موجود در بازار (از لحاظ فروش) هر كدام دلایلی برای فروش دارند و یك زبان تجاری برای آن.
مثلا محصولات اپل یك اكوسیستم پیچیده از سخت افزار و نرم افزار و البته یك اكوسیستم ساده و مهم تر از آنها باور مردم است. در محصولات اپل حاشیه زیاد مشكل حادی به حساب نمیاد هر چند كه در محصولات اندروید رقابت برای حاشیه زیاده و تاثیر گذار.
با توجه به تحقیقی كه از فروشگاههای بزرگ اینترنتی (خارجی) و خواندن نظرات مردم در مورد گوشی های سونی كردم چند مشكل بیش از همه جلب توجه می كرد كه شاید اولین و اساسی ترین آنها دوربین و ظاهر گوشی سونی بود. ظاهر گوشی سلیقه ای هست ولی باید زبان طراحی عمومی را در نظر گرفت به نظر من سونی علاوه بر زبان طراحی فعلی و ضد اب بودن زبان طراحی دیگری هم امتحان كنه حتی برای یك بار اشكالی نداره و در كنار این زبان ارائه كنه.
برای بسیاری از كاربران عادی سه مشخصه : ظاهر، گرفتن عكس خوب سریع و صدای بلند مهمه و كیفیت گوشی و استفاده طولانی مدت در اولویت بعدی مهم تر هستند.
برای من ضد آب بودن خیلی مهمه ولی برای بعضیها كمتر .
به نظر من برای سونی در درجه اول محیط نرم افزاری متفاوت و خلاقانه تر در درجه بعدی گوشی با ظاهری متفاوت در كنار این زبان طراحی و عكاسی اتوماتیك بهتر اولویت هایش برای گوشی های بعدی می تونه باشه.
علی ناصری
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
۰
۰
سلام من طرفدار گوشی های موبایل بی عیب و خوب سونی ایكسپریا هستم من تا به حال سه موبایل لمسی خریده ام كه یكی از آنها sony erriccson بوده(x peria x8) و بعد آنایكسپریا نئو وی (neo v)و الان گوشی (xperia c) و واقعا از این سه موبایل بسیار خوب استفاده كردم و هیچ عیبی در سونی به جز حافظه داخلی كم ندیدم كه این مشكل را با امكان انتقال برنامه به كارت حافظه حل كرده است كه این امكان حتی در اس 3 سامسونگ هم وجود ندارد و در مورد شكل های شبیه هم سونی كه دلیلی ندارد آن را نقطه ضعف قرار دهید سونی موبایل است كه در عین زیبایی بسیار ساده است و جواب مشتری های خود را میدهد و انها را راضی نگه میدارد و خیلی بهتر از اچ تی سی و سامسونگ است و در مقایسه با انها همیشه سربلند است
علی ناصری
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
۰
۰
خدمات گوگل پلی در سونی خیلی بهتر كار میكند و حتی در بلو استكس و اندی بهتر از سامسونگ كار میكنه
بنیامین
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
۰
۰
سونی اصلا گوشی خوبی نیست واصلا ب پای سامسونگ نمیرسه
نوید
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
۰
۰
سلام فكر كنم نویسنده این مطلب یه بارم سونی دستش نگرفته من الان 2تا گوشی دارم ایفون 6 كه 2700 خریدم و سونی اكسپریا z2 كه 1800 خریدم ولی خدایی بجز دوربین وچنتا چیز ساده چیزی از اپل كم نداره چه برسه به سامسونگ!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها