قائم مقام رییس صداوسیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین:

رسانه ملی را باید از مسیر سنتی خارج کنیم

قائم مقام رییس صداوسیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین ادامه مسیر سنتی در اطلاع رسانی را حذف رسانه ملی از عرصه اطلاع رسانی جهانی ارزیابی کرد .
کد خبر: ۷۴۳۷۲۲
رسانه ملی را باید از مسیر سنتی خارج کنیم

دکتر اخوان بهابادی در سخنرانی خود در همایش گردان های سایبری بسیج صدا و سیما گفت در روزگاری که از طریق ارتباطات رسانه‎ای می‎توان مرزها را جابجا کرد ، ادامه دادن مسیر سنتی به حذف صداوسیما می انجامد .

دومین همایش گردان‌های سایبری بسیج صداوسیما صبح امروز شنبه هشتم آذر ماه در مرکز همایش های صداوسیما برگزار شد .

قائم مقام سازمان صدا و سیما در امور فناوری و رسانه های مجازی در این همایش ، رسانه ملی را اثرگذارترین بخش رسانه ای کشور در افکار عمومی و ذائقه سازی مردمی دانست و بر ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت های فضاهای مجازی تاکید کرد .

دکتر مهدی اخوان در دومین همایش گردان های سایبری بسیج صدا و سیما گفت: موضوع سایبری به حدی فراگیر شده است که کمتر کسی می تواند منکر تاثیراین حوزه شود .
وی افزود: دوران کشورگشایی با زور و قدرت گذشته است و افکارعمومی اجازه تکرار چنین فجایعی را نمی دهد اما کشورگشایی ها در حوزه دیگری جلوه گر شده و آن هم فضای مجازی و سایبری است.
آقای اخوان گفت: امروزه اینترنت مانند همه کشورها در کشور ما هم در تمام مناطق پا نهاده است و اگر دقت نکنیم به راحتی ممکن است بدون جنگ و خونریزی تحت تاثیر فرهنگ بیگانه و غربی قرار گیریم که به ویژه در زمینه فضای سایبری برای جلوگیری از این پدیده باید دقت بالایی داشته باشیم.
وی افزود : امروزه حوزه صوت و تصویر هم متاثر از برخی فرهنگ های بیگانه شده است و اگر صدا و سیما بخواهد رهرو و پیرو رادیو و تلویزیون سنتی باشد ، بدون شک جایگاه خود را در میان مردم از دست خواهد داد چرا که امروزه مردم اطلاعات و اخبار خود را فقط از طریق رسانه ملی یا صدا و سیما دریافت نمی کنند.
قائم مقام سازمان صدا و سیما در امور فنی و فضای مجازی در ادامه گفت: اگر قرار است ضریب نفوذ در افکارمردم افزایش یابد، استفاده از رسانه های نوین بی تاثیر نخواهد بود و در این زمینه ما باید با ذائقه سنجی لحظه به لحظه و برخط برای مردم خدمات رسانه ای مناسبی داشته باشیم.
آقای اخوان افزود : رسانه های نوین این امکان را دارند که ما در لحظه متوجه شویم برنامه ها و محتواهای ارائه شده ما چه اقبالی دارد به دلیل اینکه رابطه دوسویه و متقابل برقرار است.
وی گفت: این دقیقا همان آگاهی و تسلطی است که ما در ارائه محتوا به شیوه سنتی در رسانه ملی نمی توانیم داشته باشیم .
اخوان افزود: در رسانه های نوین نه تنها می توان اقبال و بازخورد محتوا را به صورت برخط و آنلاین رصد کرد بلکه می توان موقعیت جغرافیایی مخاطب را هم تعیین کرد .
وی گفت: اما برخی از این رسانه های نوین امروزه به صورت رایگان محتوا را در اختیار مخاطب قرار می دهند در صورتی که تهیه و انتقال این محتوا و برنامه ها بدون هزینه نیست ، پس دریافت این آگاهی از افکارعمومی جامعه به وسیله رسانه یا شبکه های مختلف اجتماعی نیز می تواند برای بانیان این امر سودمند و ارزشمند باشد و دستمزد تلقی شود.
اخوان افزود: امروزه رخ دادن برخی اتفاقات اجتماعی از طریق همین فضاهای مجازی به سرعت نشر پیدا می کند و باعث شوکه شدن جامعه می شود اما چون بدون درد و خونریزی است قابل لمس نیست.
وی گفت: تصور اینکه برنامه هایی که از شبکه های سنتی (رسانه های غربی) آنها پخش می شود، برنامه هایی است که از پیش تعیین شده ، یک تصور بسیار غلط است زیرا آنها در لحظه و بنا به ذائقه سنجی های مخاطبانشان تصمیم گیری می کنند.
قائم مقام سازمان صدا و سیما افزود: ما می توانیم از طریق ذائقه سنجی دقیق و بموقع ذائقه سازی نیز بکنیم که متاسفانه در کشور ما این روند بسیار کند انجام می شود.
اخوان گفت: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان اثرگذارترین بخش رسانه ای کشور اگر بتواند ذائقه سنجی بموقع انجام دهد می تواند در ذائقه سازی نیز بسیار موثر و مفید واقع شود.
وی با اشاره به تعابیر مقام معظم رهبری در زمینه رسانه و فضای سایبری خاطرنشان کرد: ارزش فعالیت در حوزه مجازی معادل صیانت و حفاظت از اصل نظام و انقلاب اسلامی است.
دکتر اخوان یکی از راهکارهای مقابله با تدابیر رسانه های غربی را رفع تهدیدات و ایمن سازی کشور دانست و اینکه بتوانیم از فضای مجازی استفاده های بهینه ای هم داشته باشیم.
وی افزود: روزی می توانیم متوجه شویم که جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی غالب شده است که کشورهای غربی بیایند و بگویند اینترنت را هم تحریم می کنیم و به محض اینکه این موازنه به نفع ایران شود ، بدون شک غربی ها در این امر هم درنگ نخواهند کرد چراکه در زمان وضع تحریم ها غربی ها حتی در زمینه دارو هم کوتاهی نکردند و تحریم هایی را برای دارو نیز وضع کردند و این بدان معنی است که هنوز در این موازنه کفه ترازو به نفع ایران پایین نیامده است .
دکتر اخوان گفت: مطمئنیم با وجود جوانان مستعد و فعال در کشور حتما موفقیت در حوزه های مختلف فضای مجازی و سایبری هم دست یافتنی است و این امر بی شک از کسب موفقیت های هسته ای سخت تر نخواهد بود . (روابط عمومی رسانه ملی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها