تپه‌هایی به نام سرعتگیر

چه برای رانندگانی که قانونمندند و فقط گاهی ناخواسته سرعت‌شان از حد مجاز فراتر می‌رود، چه رانندگانی که عشق سرعت هستند و رانندگی با سرعت زیر صد کیلومتر را رانندگی حرفه‌ای نمی‌دانند، هر دو گروه به وقت لازم، نیاز به چیزی دارند که مثل یک ترمزدستی عمل کند و جلوی فاجعه‌ای را که سرعت غیرمجاز می‌تواند دلیل آن باشد، بگیرد.
کد خبر: ۷۳۹۰۵۹
تپه‌هایی به نام سرعتگیر

جام جم سرا: فلسفه آمدن سرعتگیر‌ها هم دقیقا همین بوده است. سرعتگیرهایی که در بزرگراه‌ها، اتوبان‌ها و جاده‌ها به اشکال مختلف نصب می‌شود برای کنترل و پایین آوردن سرعت رانندگان و رساندن آن به حد مجاز است؛ اما مشکل اینجاست که برخی از سرعتگیرهای نصب شده در بزرگراه‌ها و معابر شهری بیشتر شبیه یک تپه هست تا سرعتگیر.

این موضوع نه فقط گلایه برخی شهروندان است بلکه معصومه‌ آباد عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز درباره آن تذکر می‌دهد. او به سرعتگیر نصب شده در محدوده خیابان کارگر جنوبی به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تذکر می‌دهد.

البته این فقط نمونه‌ای از مشکلاتی است که برخی از سرعتگیرهای نصب شده در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهری به وجود آورده است که شهروندان درباره آن گلایه دارند و عنوان می‌کنند که گاه ارتفاع این سرعتگیرها آن‌قدر بالاست که هنگام عبور از روی آنها احتمال این‌که به خودرویشان آسیب جدی وارد شود، وجود دارد.

نکته‌ای که نه فقط شهروندان بلکه اعضای شورای شهر نیز درباره آن ابهام دارند این است که ساخت سرعتگیرها مانند هر طرح و پروژه ترافیکی دیگری در چارچوب استانداردهای تعیین شده انجام شود.

وجود چنین سرعتگیرهایی پیش از همه این پرسش مهم را مطرح می‌کند که ساخت و نصب این سرعتگیرها تا چه اندازه از بررسی‌های کارشناسی برخوردار بوده است.

پوران محمدی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها