آیا به زن نازا هم مهریه تعلق می‌گیرد؟

شرایط مهریه زن نازا

پایان همه زندگی‌های مشترک خوش نیست. بعضی از زوج‌ها به مرحله‌ای می‌رسند که هیچ وساطتی آنها را مجاب به ماندن در کنار هم نمی‌کند.
کد خبر: ۷۳۴۷۱۸
ترک خانه تاوان دارد

جام جم سرا: اینها یا طلاق می‌گیرند یا مثل بسیاری از زوج‌ها، بی‌جاری شدن صیغه طلاق، خانه و خانواده را رها می‌کنند و می‌روند. هم زنان این چنین وجود دارند و هم مردان ِ از این جنس که البته در فرهنگی که همواره بر ماندن و تاب آوردن زنان تاکید می‌کند، ترک منزل از سوی زن را کمتر می‌پذیرد.

با این حال خانواده را رها کردن و رفتن از سوی مردان نیز کاری قبیح است که مجازات‌های قانونی نیز در پی دارد، زیرا آنها با پشت کردن به خانواده‌ای که نسبت به آنها مسئولیت دارند، زمینه به عسر و حرج (سختی) افتادن آنها را مهیا کرده‌اند.

زنانی که شوهرانشان آنها را ترک می‌کنند اولین چالش‌شان در مضیقه افتادن مالی است، بویژه زنانی که منبع درآمد ندارند یا از حمایت خانواده خود برخوردار نیستند. در واقع چالش نفقه، نخستین چالش آنهاست، ضمن این که چالش نداشتن سرپناه اگر شوهر، خانه‌ای از خود نداشته باشد نیز وجود دارد. با این حال دیده شده عده‌ای از مردان پس از ترک خانه، سرپناه ملکی خود را یا می‌فروشند یا سند آن را به نام شخصی دیگر می‌کنند که در این صورت چاره‌ای جز تخلیه خانه برای زن و فرزندان نمی‌ماند.

به همین دلایل است که زنان بر اساس قانون حق دارند در مقابل چنین عملی از حقوق خود دفاع کنند و با مراجعه به محاکم خواستار استیفای حقوق قانونی خویش باشند. ناصر سربازی، وکیل پایه یک دادگستری درباره علت حمایت قانون از زنانی که شوهرانشان آنها را ترک کرده‌اند به جام‌جم توضیح می‌دهد که چون هر کدام از زن و مرد علاوه بر حقوق متقابل در برابریکدیگر، به داشتن حسن معاشرت با هم و نیز تمکین عام و خاص (پذیرش حق همسر) موظفند، پس هرگونه کوتاهی در انجام وظایف مجازات قانونی دارد.

او البته تاکید می‌کند که در قانون و شرع بصراحت از لزوم تمکین از سوی زن صحبت شده که نحوه رفتار با زنان ناشزه (نافرمان و خودداری از انجام وظایف زناشویی) در محاکم نیز دارای روال مشخصی است، اما از آنجا که در متون فقهی، عبارت نشوز برای مردان نیز به‌کار رفته، در حاکم قضایی فرصتی برای زنان وجود دارد که در صورت نشوز شوهر (که مواردی چون ترک منزل یا امتناع از برقرار روابط زناشویی را شامل می‌شود) او را ملزم به تمکین کنند.

به گفته این وکیل دادگستری، مردی که از پرداخت نفقه به زن خودداری می‌کند از مصادیق نشوز است، چون هرچند تنگناهای اقتصادی باعث می‌شود تا بخشی از خانواده‌ها گرفتار مشکل شوند، اما این وضع توجیهی پذیرفته شده از سوی مرد برای ترک نفقه و پرداخت مخارج متداول قلمداد نمی‌شود.

این که برخی از مردان به واسطه ازدواج مجدد، همسر اول را ترک می‌کنند نیز توجیهی قانونی برای ترک منزل از سوی آنها نیست. گرچه تصور می‌شود مردان مجاز به انجام چندین ازدواج هستند و زن نیز چاره‌ای جز پذیرش این تصمیم ندارد، اما ناصر سربازی تاکید می‌کند که این اقدام چیزی نیست که قانون آن را بپذیرد.

طبق گفته او، بر اساس قانون و شرع، ازدواج مجدد فقط در شرایطی که مرد بتواند عدالت را میان همسران برقرار کند، مجاز است، که این برقراری عدالت کاری بسیار سخت است که البته آسان تصور می‌شود، چون برقراری عدالت چیزی فراتر از پرداخت نفقه مساوی یا اقدامات مادی این چنینی است که به همین دلیل شرع نیز محدودیت‌های بجا و بحقی برای این ازدواج تعیین کرده است.

طرح دعوی، چگونه؟

زنی که بعد از سال‌ها زحمت و رفتار صادقانه در قبال شوهر، ترک می‌شود و مرد زندگی‌اش او را بی‌هیچ توجیه منطقی و قانونی تنها می‌گذارد، مخاطب قوانینی است که به او کمک می‌کنند تا به حقوق خود برسد.

اولین مرحله برای احقاق حق از آنجا آغاز می‌شود که ناصر سربازی توضیح می‌دهد: زن می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف، تامین دلیل (هرگاه شخصی احتمال دهد دلایلی موجود است و در آینده دسترسی به آنها دشوار یا مشقتبار خواهد شد یا دسترسی به آنها به‌طور کلی از بین خواهد رفت، می‌تواند از دادگاه تامین آنها را بخواهد) بگیرد و زمانی که محرز شد شوهر بدون دلیل موجه او را رها کرده یا از عهده پرداخت مخارج قانونی زن برنمی‌آمده یا با وجود داشتن توان مالی، از پرداخت آن امتناع می‌کرده، می‌تواند به محاکم قضایی مراجعه کند و تحت عنوان ترک نفقه، شکایتی کیفری علیه او تنظیم کند که مجازات آن در قانون، زندان تعریف شده است.

این زن می‌تواند علیه شوهر، با عنوان ترک نفقه، دادخواست حقوقی نیز ارائه دهد که آنگاه دادگاه متناسب با شان و شئون مرد و توانایی مالی‌اش، برای زن نفقه تعیین می‌کند که اگر مرد به حکم دادگان تن ندهد، حق طلاق برای زن ایجاد می‌شود.با این حال زن برای اثبات ادعای ترک نفقه و ترک منزل، راه آسانی پیش رو ندارد، چون باید با ادله محکم این موارد را ثابت کند یا بتواند چند شاهد بر درستی گفته‌های خویش بیاورد که از اقوام و نزدیکان او نیز نباشند. البته چون اغلب زنان، مشکلات خانوادگی خود را از غریبه‌ها و آشنایان پنهان می‌کنند، پیدا کردن شاهدی که از نزدیکان او نباشد کار آسانی نیست، اما با همه این دشواری‌ها زنانی هستند که هوشیارانه، مدارکی جمع می‌کنند که قابل پذیرش در دادگاه است، از جمله زنانی که موفق می‌شوند همسر خویش را به دادگاه بیاورند و اقرار صریح او را نزد قاضی دریافت کنند.

با وجود این، برخی از شوهران، مجهول‌المکان می‌شوند و امکان دسترسی به آنها از بین می‌رود که البته به گفته ناصر سربازی، وکیل پایه یک دادگستری، قانون در این شرایط پیش‌بینی کرده که اگر مجهول‌المکان شدن مرد طولانی شود و زن این موضوع را در دادگاه اثبات کند، هم می‌تواند از حق طلاق استفاده کند و هم دعاوی علیه شوهر را به طور غیابی مطرح کند و بدون حضور مرد از دادگاه رای بگیرد.

وضع در مورد مهریه زنانی که شوهرانشان آنها را ترک می‌کنند نیز البته با اندکی پیچیدگی، به همین منوال است و به گفته این وکیل، در صورتی که زوج ترک منزل کند یا از دادن نفقه طفره رود و زن از این بابت در عسر و حرج قرار گیرد، حق دارد با استفاده از اختیاراتی که به عنوان حق توکیل و بر اساس عقدنامه به او داده شده، به محاکم مراجعه کند و با اعمال وکالت، هم درخواست طلاق دهد و هم مهریه‌اش را مطالبه کند.

زن البته برای دریافت مهریه باید اموال شوهر را به دادگاه معرفی کند و چنانچه شوهر مالی نداشت، او را ممنوع‌الخروج کند یا هر زمان که اموالی از او پیدا کرد، آن را به دادگاه معرفی کند که در چنین شرایطی اموال از سوی دادگاه توقیف و مهریه از روی آن پرداخت می‌شود.

البته با وجود این تاکیدات قانونی که می‌تواند به احقاق حقوق زنان منجر شود، در خوشبینانه‌ترین حالت فقط حقوق مادی آنها احقاق می‌شود و آنچه که پایمال می‌شود حقوق غیرمادی زنان و فرزندان است که در مسیر یک زندگی نابسامان از دست رفته است. به همین دلیل است که حتی برجسته‌ترین حقوقدان‌ها که در استیفای هیچ حقی در نمی‌مانند، معتقدند داشتن حسن اخلاق در زندگی و رعایت حقوق متقابل همسران بهترین رویه‌ای است که می‌شود در زندگی مشترک اتخاذ کرد.

وقتی زن خانه را ترک می‌کند

یک کار قبیح فارغ از این که جنسیت مرتکب آن چه باشد، قبیح است. ترک خانه و زندگی از این دست کارهاست که زنان نیز مرتکب آن می‌شوند و تصویری به زشتی ترک خانه از سوی مردان می‌سازند. شاید زنان دلایلی منطقی برای این کار داشته باشند و شاید هم نه، ولی به هر حال اقدام آنها سبب سست شدن بنیان خانواده می‌شود و از این روست که مجازات دارد. برخلاف مردان که در قانون حرفی از نشوز آنها به میان نیامده، ناشزه بودن زنان موضوعی است که قانون بصراحت درباره آن سخن گفته است. طبق قانون و شرع، زنان مکلف به تمکین از همسران خود هستند و باید به حسن معاشرت با او پایبند باشند. پس اگر زنان به حقوق همسران خود بی‌اعتنایی کنند ناشزه شناخته می‌شوند و این نشوز باعث قطع نفقه آنها می‌شود.

گرچه به گفته ناصر سربازی، وکیل پایه یک دادگستری، این نشوز نمی‌تواند توجیهی برای ترک منزل از سوی مرد باشد، ولی نافرمانی و خودداری زن از انجام وظایف همسری موجبات صدور حکم عدم تمکین برای او در دادگاه می‌شود که اولین پیامد این حکم، معاف شدن شوهر از پرداخت نفقه است. علت نیز این است که به گفته سربازی، حقوق همیشه در کنار تکالیف معنا می‌گیرد و کسی که تکالیفش را انجام نمی‌دهد، نمی‌تواند حقی را مطالبه کند.

البته طبق قانون اگر زن دلیل منطقی برای ترک خانه داشته باشد مثلا ثابت کند که شوهرش سوء‌معاشرت دارد، دادگاه او را محکوم نخواهد کرد، درحالی که حق گرفتن نفقه برای او را نیز محفوظ نگه می‌دارد. با این حال بحث مهریه زنان جدا از بحث نفقه است، به طوری که حتی اگر زن ناشزه باشد، چون مهریه حق اوست مرد مکلف به‌پرداخت آن است، مگر این که زن به طور رسمی از مهریه‌اش گذشت کند.

newsQrCode
برچسب ها: مهریه نفقه طلاق
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۶ انتشار یافته: ۳۶
منصور صادقی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
۴
۰
این حرف ها بیشتر باعث میشه جوان ها بترسند و ازدواج نكنند.
خوانده
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
همین طوراست
مفلوك
-
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
اینكه جوانها به جای احساساتی شدن، با واقعیت بیشتر آشنا بشن، خیلی هم خوبه. واقعیت همینه : ترسناكه. بعله.
خوانده
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
۳
۲
اگرزن ترك منزل وكند حق مهرگرفتن داشته باشد دیگر اعتمادی وجود ندارد
حسن
-
۰۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
زن خانه را ترك كرد فقط میتوانی به سر خود بكوبی یا خودكشی كنی همین.حضرت محمد (ص ) كجاست حق مارو از این مسولان زن ذلیل بگیرد
حسن
-
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
۲
۴
وقتی مرد خانه را ترك میكنه مجازات قانونی و پوستش كنده میشود ولی زن كه خونه را ترك میكند و شوهر را غارت مرد هیچ غلطی نمیتواند بكند.مردی چاپ كن بذار حرف به گوش یكی برسه
بدبخت
-
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
به گوش كی برسه برادر؟ وقتی بختت سیاه باشه هیچ كاری نمیتونی بكنی
l
-
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
۰
۲
بنام خدا
نفقه آخه چیزی هم نیست مبلغش 200 تومن
ولی خانم ابرویش می رود با این عمل همسر آن چه می شود
دیده ام مادر آقایان چقدر در كشور ما طلاقو تشویق می،كنند.
بهرام
-
۰۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
۱
۵
قوانین كشور در ظاهر به نفع مرد ولی در عمل صد در صد به نفع زن می باشد.حال این تناقض را در كنار وجود قضات خود فروخته به دنیا كه بگذاریم آن وقت چهره ی وقیح جامعه عریانتر میشود.
بهرام
-
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
۰
۵
نظام نظارت بر عملكرد قضات صفر میباشد لذا دادگاهها جولانگاهی است برای عده ی زیادی از قاضیان كاسب میباشد.
یه بدبخت
-
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
۰
۹
بدبخت تر از مرد وجود نداره. هنوز ۲ ماه نشده بود عروسی كردیم كه زنم به بهونه مریضی مادرش رفت شهرستان. یه هفته بعد زنگ زد گفت نمیام تو بدرد من نمیخوری تازه فهمیدم چه خاكی به سرم شده.مهرشو گذاشته اجرا عدم تمكینم زدم میگه نفقه میخام چكار مهریه برام كافیه.من بدبخت كارگر اگه یه روز مهریه رو دیر بدم میرم زندان اونم اونجا مهرو میگیره برا خودش میچرخه.ترس از خدا نبود لوله بخاری برمیداشتم بخاری روشن در اتاقو میبستم صبح دیگه بیدار نشم. توروخدا تو رو قران این عدالته؟این چیزی جز كاسبی یه عده نیست؟مهدی جان كجای اقا تو رو به مادرت ظهور كن
mog
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
بخداواگذارش كن .شماواقعا مرد درستی هستی .یه سوال اگه مرد بیكارباشه و هیچ ملكی نداشته باشه بازم مهریه و نفقه بایدبده
مسعود
-
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
۴
۰
قانون به ظرف مرد است
saeid
-
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
۰
۶
واقعا قانون مزخرفی داریم حتی شما كارشناسان و مدافعان حقوق میخوایی درباره حقوق مردان حرف بزنید موضوع به طرف حقوق زنان سوق پیدا میكنه.چرا قانونی وجود نداره زنی كه زندگی و خانه و كاشانه خودشو ترك میكنه ودلیل قانع كننده ای ندارد و نمی تواند همسر خود را محكوم كند .گناهكار شناخته نمی شود محكوم به پرداخت همه ضرر و زیانی این مرد بدبخت نمی باشد .به نظر من اگه همچین قانونی باشد شاید بیش از ۸۰℅ آمار طلاق كمتر می شود .
ناشناس
-
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
۱
۱
الان شوهرم چهار ماهه منو ترك كرده كسی كه ادعا میكرد جونشو واسم میده تا فهمید دوستش دارم نامردی كرد هیچ كاریم نمیتونم بكنم مهریه كیلو چند من زندگیمو میخوام وقتی از دست رفت پولو میخوام چیكار .تازه شم اونقدر لفتش میدن كه یا مجبوری بگذری یا قسطی میدن كه اونم مرد واسع اذیت میتونه طلاق نده كه بازم مجبور میشی بگذری. پس نگین همه چی به نفع زنه. مادرشوهرم تشویقش میكنه طلاقم بده فقط فقط بخاطر حسادت میدونم قلبا راضی نیست ولی وابستگی زیادی به خانوادش داره. دعام كنین مشكلم حل بشه
مفلوك
-
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
امیدوارم مشكل شما حل بشه. خدا همه را به راه راست و درست هدایت كنه. متاسفانه «وجدان و شرف» خیلی ها روی طاقچه داره خاك میخوره، دنیا شده «پول و شهرت و پز دادن»
ناشتاس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
ببینین چه اعجوبه ای هستی كه اصلا قابل تحمل نیستی تركت كرده، معمولا ترك شدنها بدون علت نیست.
مرد مسافر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
با سلام،حتما یه مشكلی داری كه در صدد رفعش برنیومدی كه ترك شدی،مشكلی بوده كه هیچ تلاشی برای برگشتن به زندگی نكرده،چرا از خودتون این سوال رو نمیكنید كه چیكار كردید كه شوهرتون رو فراری دادید؟مردا همینجوری فراری نمیشن،مردا هیچ وقت خونه خودشون رو كه بهترین جای دنیاست براشون به این راحتی ترك نمیكنن،خونه ای رو كه با هزار زور و زحمت فراهم كردن،اگه همسرتون میخواست خونه مادرش بمونه كه با شما ازدواج نمیكرد پس حتما دلیلی برای زندگی داشته كه ازدواج كرده،آیا مشكلات خودتون رو قبول دارید و به همسرتون گفتید كه شما هم تقصیر دارید؟یه طرفه پیش قاضی رفتن و راضی برگشتن كار راحتیه.
یه بیچاره
-
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
۰
۶
هرجور حساب كنید، قوانین تمكین و نشوز كاملا به ضرر مرد است. زن نافرمان، سركش و یاغی و بددهن و بدرفتار كه خونه و زندگی رو ترك كرده و هیچ تعهدی به همسر و زندگیش نداره، طبق قانون مجازاتش چیه ؟ نفقه نگیره ! اولا مبلغ نفقه مگر چقدر هست ؟ نهایت 200-300 هزارتومن. یعنی معنیش این میشه : زن میتونه با 200-300 هزار تومن، یه زندگی رو از هم بپاشونه و كاملا آزاد و رها توی جامعه هركاری دلش خواست بكنه، مرد هم فقط باید نظاره گر دیوونه بازیهای زنش باشه. غیر از اینه؟ و نهایتا به مرد چه حقی داده میشه ؟ مرد میتونه بره مجددا" ازدواج كنه! چه پاداش بزرگ و ارزشمندی ! از چاله به چاه : این یعنی اینكه خودش رو بدبخت تر از چیزی كه هست بكنه. چرا كه در صورت ازدواج مجدد مرد، زن قبلی میگه «خب... ایول! حالا من من میخوام بیام سر خونه و زندگیم. میام كه قشنگ با خاك یكسانت كنم». یعنی اوضاع بدتر از اونی كه فكرش رو بكنی. این قوانین نه در ظاهر و نه در اجرا هرجور حساب كنی، عادلانه نیست. با مظلوم نماییهایی جماعت فمینیست خودخواه، اوضاع از این هم بدتر خواهد شد. نگاه كنید به شرایط ضمن عقد : همینطور داره شرایط برای مرد محدودتر میشه. ظاهرا قضات محترم (به خاطر جایگاهشون و احتمال ترس زنان آنها از موقعیت شغلی جناب قاضی و نفوذ آنها در مراجع قضایی و كیفری) همچین مصیبتها و بلاهایی تا حالا سرشون نیومده تا یه مقدار با «واقعیت» بیشتر آشنا بشن.
یه بیچاره دیگر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
آفرین بر شما حق مطلب رو خوب بیان كردید
زمانی بود كه میگفتند زنان با تشكیل انجمنها و گروهها همچون فمنیست ها سعی در استیفای حقوق خود هستند تا جایی كه در قوانین امروزی حقوق زنان بر مردان پیشی گرفته و چه بسا در آینده همه حقوق مردان به نفع زنان حذف خواهد شد و مردان همچون برده های حلقه به گوش تحت فرمان زنها خواهند شد.
این قاضیان و حاكمان شرع چگونه توانسته اند این حق مسلم مردان را كه خدا در قرآن گفته است مردان حاكم بر زنان هستند را اینگونه و آهسته آهسته از مردان بگیرند و قوانینی را وضع كنند كه عنقریب ممكن است بر سر فرزندان خود نیز بیابد كه میگویند دست بالای دست بسیار است.
اگر بگویی تنبیه زنان به صورت عملی همانگونه كه در كتاب قرآن با فعل ( ضرب ) آمده شرعی می باشد تو را دیوانه و وحشی و خارج از هرگونه احساس انساندوستانه می دهند كه البته این نیز به مدد همین قاضیان و روانشناسان به اصطلاح روشنفكر ، قانون خدا را حرام و غیر قانونی و مستوجب مجازات می دانند.
البته ناگفته نماند عرایض بنده ادعایی جهت خودسری مردان نمی باشد چه بسیار قوانینی را كه مخالفت با نص قرآ« و شریعت می باشد كه اكنون در لابلای كتاب قانون ما می باشد.
و من ا... التوفیق
روح الله
-
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
۰
۳
والله من هرچی متن بالا رو مطالعه كردم، دیدم اگر ترك خانه تاوانی داشته باشد، بیشتر برای مرد تاوان دارد تا زن. مسخره است.
arash
-
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
۱
۱
هوالحق...وقتی زن خانه رو ترك میكنه میره دستت به هیج جا بند نیست واقعا ناعادلانه است واقعا به نفع زنه...به خاطر همینه طلاق زیاد شده.. فقط باید به خدا پناه برد...هیچ كار دیگه ای نمیشه كرد.......
ناشناس
-
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
۲
۰
همه چیز بنفع مرد هاست
چون طلاق بدست مرده
زن مجبور میشه مهریه نگیره تا طلاقش بده
مرد هر وقت بخواد میتونه طلاق بده
ولی زن اگه شوهرش بد باشه
باید شكایت كنه شاید بعد چند سال طلاقشو بگیره
اینم ظالمانست
اردوان
France
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
خب از روز اول مردی حاضر باشه، حق طلاق رو به زن بده، اونوقت قانون میاد نفقه و..... را به مرد بده؟!
اردوان
France
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
۰
۲
این قوانین كه همه اش به نفع زنان است و زن فقط و فقط در قبال تمكین شوهر، مهریه بگیرد، نفقه بگیرد، بچه بزرگ نكند، پول شوهر رو بچاپد، و....
خب این قوانین رو اگه مردان بدونن، عمرا حاضر به ازدواج بشن!!!
الهامه هاشمی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
۱
۳
به نظر من قوانین در ایران چه برای خانمیكه اهل زندگیه وشوهر بی كفایتی داره وچه برای مردی كه به فكر تامین زندگی و.....ودر مقابل زنی سود جو داره مزخرف .نه اون خانمی كه اهل زندگیه میتونه به حقش برسه ونه اون مردی كه برای رفاه زنش تلاش میكنه وبجای عیاشی میره خونه میخره .اخرش هم محكوم به دادن مهریه زن .كلا قوانین ما فقط در جهت زوج و زوجه كلاش طراحی شده.
محسن م
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۲
۰
به نام خدا
از26برج قبل زنم خونه راترك كرده وبنده هیچ غلطی نتونستم بكنم،واقعا عجب اشتباهی كردم ازدواج كردم،برام دعاكنید.
سحر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
شوهرمن یك پزشك است عاشق شده دوسال كه رفته یعنی خانه را ترك كرده من با یك پسر 14 ساله كه دارم زندگی میكنم البته خانه داریم ولی دوسال نفقه نداده است من از راه قانونی وارد شدم ولی هنوز هیچ نتیجه ی نگرفتم
مبینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
من بودم
نازنین
Germany
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
۲
۱
باسلام.من هم تایید میكنم قوانین%100 به نفع مردهست .یه مرد اگه خونشو به دلیل بوالهوسی یاگفته خانوادش ترك كنه و زیرمسوولیتهاش بزنه یااینكه فحاشی كنه یا تهدید یا بارفتنش زن روبلاتكلیف كنه به لحاظ قانونی زن هیچ كاری نمیتونه بكنه غیرازاینكه مهریه شو بذاره اجرا.شمامردا چون خودتون مادی گرایید فكرمیكنید مهریه برای زنهاجبران آزار واذیتهایی هست كه توزندگی میكشن؟ پس احساس چی، عشق چی، آبرو رو باپول میشه خرید وفروخت واعتمادی كه ازبین رفته؟!زن وقتی پابه زندگی میذاره امید به آیندش داره به مردش اعتمادمیكنه خودشومیسپاره دستش آبروشو احساسشو میذاره پای زندگیش اما مرد هرچی برسرزن بیاره زن فقط میتونه دلشو باگرفتن مهریه آروم كنه كه برای گرفتنش بایدكلی پول خرج كنی وبدویی وتحقیربشی شاااید بعد از1سال دوندگی یا بیشتربتونی چندرغازبگیری كه زنده بمونی اونم درصورتی كه مردت حداقل اینجا بی وجدانی نكنه و باپیچوندن قانون خستت نكنه... آدم اگه بی وجدانی كنه قانونم ازپسش برنمیاد...
مرد خواهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
با سلام،قانون یه سری جاها به نفع مرد هست و یه سری جاها به نفع زن،همونطور كه حق ازدواج با زن هست و هیچ احدی نمیتونه زن رو مجبور به ازدواج كنه حق طلاق هم به نفع مرد هست،حالا وقتی زندگی از هم میپاشه و متلاشی میشه دیگه این وسط همه چی بی ارزش میشه،حالا وقتی زن مثلا مهریه هم گرفت و نفقه هم گرفت و ... مگه زندگیش درست میشه؟یا وقتی مرد طلاق داد مگه دردی از اون زندگی دوا میشه؟پس تا میتونیم نزاریم كار به جای باریك برسه كه اگه رسید دیگه باید قید همه چی رو بزنیم
مرد خواهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
۰
۱
با سلام،حدود 6 ماهه كه زنم خونه رو ترك كرده و رفته اونم سر سوء تفاهم و حرف های مادرش،بعد از رفتن شكایت تمكین زدم ولی ازم شكایت كرده و پرونده سازی كرده بود تو همین فاصله،در همین حین مهریه هم اجرا گذاشت و بعد از 6 ماه دوندگی مهریه قسطی شد و نفقه هم بهش تعلق گرفت،با گوش دادن به حرف دیگران منو درگیر دادگاه و دادسرا كرد و بعد از مدتی پشیمون شده و میگه اشتباه كردم و میخوام برگردم خونه و زندگی كنم. در حالی كه یك سال بود با من ازدواج كرده بود، هر امكاناتی هم براش فراهم كردم مثل منزل مستقل،ماشین،تفریح،مسافرت،هدیه خریدن های متعدد،تشویق به ادامه تحصیل و ....حالا به نظر شما باید با زنی اینچنین چه رفتاری كرد؟من الان راحت میتونم طلاقش بدم،به نظر شما زنی اینچنین لایق طلاقه یا زندگی؟قانون اول حق رو به زن میده ولی وقتی كارش تموم شد حق رو به مرد میده.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
۰
۰
انصاف نیست منی كه شش دنگ حواسم به زندگیمو آیندم و رفاه زنم بود ، زنم با نهایت بی انصافی شبانه خونه رو ترك كنه و الان من غیر از غصه هیچ كاری از دستم بر نیاد، تازه بعد از هشت ماه ناشزه شده و الانم مهریه شو میخاد
Mahan
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
هیییی خدا یه چی گفتی دلم نمیخواد زن بگیرم
nasrin
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
۰
۱
سلام خسته نباشین من یه ماهه خونموترك كردم شوهرم یه ساله اذیتم میكنه تهدیدم میكنه بهم شروافتراو توهین میكنه منو توخونه زندانیم میكنه پیش خونوادم كتكم میزنه تو خیابون پیش همه روسریمو بازمیكنه موهامومیكشه كلاتوخونه زندانیم میكنه خونواده شوهرم بدجوراذیتم میكنند بهم توخیابون حرفای بدمیزنن شوهرم ازپاسگاه احضارنوشته بعدش اومده خونم منو و خونوادموتهدیدم كرده رفته خواسته پدرموكتك بزنه الانم تودادگاه شكایت كرده . بنظرتون من الان چیكاركنم
مال باخته
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۰
۰
۱
سلام به همه عزیزانی كه با مشكلات اینچنینی درگیر هستند در زندگی مشترك به هر نحوی خود را فدای زن و خانواده نمودم بنده شش دانگ منزلم را كه با سختی و مشقت 25 سال تلاش و زحمت بدست آورده بودم متأسفانه در خریت محض به نام همسر خود كردم پس از مدتی طبق معمول همه روز به سر كار رفتم كه از طرف ایشان پیامكی به بنده رسید كه كیفتان را ملاحظه بفرمایید پس از باز كردن كیف برگه دادخواستی را دیدم كه دنیا را برایم تیره و تار ساخت ایشان داخواست مهریه داده بود كه كلا" ارزش مهره به بیستو سه میلیون تومان هم نمیرسید و پس از آن به مدت دو ماه منزل را ترك نمودند با مراجعه به مراجع قانونی متأسفانه نتیجه ای نگرفتم زمانی كه به دادگاه احضار شد منكر ترك منزل شدند و قاضی مربوطه نیز به نفع ایشان رأی صادر نمودند از آن موقع به بعد به ترفندهای مختلف بنده را درگیر كلانتری و دادسرا نموده و هیچگونه تمكینی هم ندارد مجددا" دادخواست عدم تمكین دادم كه قاضی مربوطه كه متأسفانه همان قاضی قبلی بود بدینگونه رأی دادند
" رأی دادگاه
دادخواست آقای ---------- به طرفیت خانم -------- بخواسته الزام به تمكین
ملخص اظهارات خواهان این است خوانده همسر من است با هم زندگی می كنیم و بدون اجازه من
هر كجا دلش میخواهد میرود و از من تمكین خاص ندارد ملخص دفاع خوانده این است اظهاراتش
كاملاً دروغ است هیچگاه منزل مشترك را ترك نكرده و در مورد تمكین خاص هم ادعایش دروغ
است دادگاه با احراز رابطه زوجیت و نظر به اینكه خواهان دلیلی بر امتناع زوجه از تمكین خاص
ارائه نكرده و اساساً تمكین خاص از امور مخفیه است كه قابل اصدار رای نیست زیرا قابلیت اجرا
از سوی دادگاه ندارد دعوای خواهان قابل اجابت نیست مستنداً به ماده 1257 قانون مدنی به
خواستة حكم به رد دعوی خواهان صادر و اعلام میشود رأی صادره ظرف 20 روز قابل
تجدیدنظرخواهی در مرجع محترم تجدیدنظر استان تهران است%
آخه تو روحت مگه در عصر حجر زندگی میكنیم و توی این مملكت این موضوع در پزشكی قانونی قابل اثبات نیست"
در هر حال به اموات و زنده هایم رحم و مروتی ندارد هر كجا كه دوست دارد و هر وقتی بدون اجازه منزل را ترك میكند در جواب هم میگوید كافیست به قاضی گوشه چشم نشان بدهم مملكتی كه یك خانم بتواند به این راحتی به قاضی و قانون توهین كند و از شرایطش به نفع خود استفاده نماید میشود دم از حق و حقوق زد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها