امروز 30 شهریور 1393 خورشیدی برابر با 25 ذی القعده 1435 هجری و 21 سپتامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۱۹۲۶۵
30 شهریور، مخالفت گسترده مردم با قرارداد 1919

هجری شمسی

30 شهریور 1287

درپی پیروزی‌های مشروطه خواهان تبریز، عین الدوله ـ صدراعظم‌ ـ اولتیماتوم 48ساعته‌ای برای مردم این شهر فرستاد. ستارخان و باقرخان سرداران این جنگ شناخته شدند.

30 شهریور 1297

« کالومیتسف » افسر سابق ارتش روسیه به عنوان اولین سفیر این کشور به وزارت خارجه ایران معرفی شد ولی دولت وثوق الدوله تحت فشار انگلیسیها اعتبارنامه او را به رسمیت نشناخت و از پذیرفتن وی سر باز زد.

30 شهریور 1298

مخالفت مردم با قرارداد 1919 وثوق الدوله با انگلیسی‌ها، ابعاد تازه‌ای گرفت و در اکثر شهرهای ایران تظاهرات گسترده‌ای علیه وثوق الدوله انجام شد.

30 شهریور 1377

به پیشنهاد سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور وقت ایران و موافقت اعضای سازمان ملل‌، سال 2001 م. سال گفتگوی تمدن‌ها نامگذاری شد.

هجری قمری

25 ذی القعده 1237

"میرزاعیسی قائم ‏مقام فراهانی" وزیر معروف فتحعلی شاه قاجار در چنین روزی درگذشت.

میلادی

21 سپتامبر 1909

قوام نکرومه؛ مبارز نامی و پایه‏ گذار استقلال غنا به دنیا آمد. وی پس از اخذ دکترای رشته علوم اجتماعی در یکی از دانشگاه‏های امریکا، رئیس بخش دانشجویان آفریقایی در امریکا و کانادا شد و به فعالیت سیاسی روی آورد. وی در سال ۱۹۴۷م به سمت دبیر کلی حزب اتحاد غنا رسید ولی این حزب را به ‏دلیل بی‏ کفایتی و اختلافات داخلی رها کرد. نکرومه از آن پس، حزب ملی خلق را تأسیس کرد و به مبارزه علیه حضور انگلیسی‏ها در غنا پرداخت. نکرومه در سال ۱۹۵۱م در انتخابات پارلمانی به پیروزی رسید و به نخست‏وزیری غنا دست یافت. وی در مارس ۱۹۵۷م که غنا به خودمختاری از انگلیس دست یافت، در سمت خود ابقا شد و غنا را به عضویت سازمان ملل رساند. نکرومه به ‏دنبال استقلال غنا در سال ۱۹۶۰م، به ریاست‏ جمهوری این کشور رسید ولی در ۲۴ فوریه سال ۱۹۶۶م درحالی‏که در یک سفر رسمی به چین به ‏سر می‏برد، به ‏دنبال یک کودتای نظامی هوادار غرب، از قدرت خلع شد. وی سپس به گینه رفت و تا پایان عمر خود در آن کشور ساکن شد. قوام نکرومه سرانجام ۶ سال پس از کودتا در ۲۷ آوریل ۱۹۷۲م در سن شصت و سه سالگی در گینه درگذشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها