پایان مسابقات آزاد و آغاز مسابقات فرنگی در تاشکند

فرنگی‌کاران خوشبین به دوران پس از بنا

جام جم ورزشی: کشتی فرنگی پس از آن حضور حماسی در المپیک لندن و کسب سه طلای ناب یعنی از مردادماه 90 تا همین چند وقت پیش، هیچ‌گاه رنگ و روی آرامش و انسجام پایدار به خود ندیده و در این دو سال​گاهی حواشی مختلفی دامن تیم ملی را گرفته است.
کد خبر: ۷۱۵۳۱۶
فرنگی‌کاران خوشبین به دوران پس از بنا

قهر و آشتی‌های محمد بنا، سرمربی سابق تیم ملی تا دغدغه‌های کشتی‌گیران صرف‌نظر از قضاوت درباره بحق یا ناحق بودن قهر و آشتی‌ها یا منطقی و غیرمنطقی بودن خواسته‌های کشتی‌گیران، یک نکته را قاطعانه می‌توان گفت که ریشه اصلی همه این حواشی بدهی‌های میلیاردی و انباشته فدراسیون کشتی است که امروز رقم آن به بیش از ده میلیارد تومان بالغ شده است. به هر حال در چنین شرایطی و در حالی که تا همین یکی دو هفته پیش دو نفر از مربیان تیم ملی در اعتراض به نبود نامشان در فهرست مسافران اعزامی به رقابت‌های جهانی و بازی‌های آسیایی برخی انتقادات تند را متوجه کادر فنی و فدراسیون کشتی کردند؛ تیم ملی کشتی فرنگی از روز جمعه بیست و یکم شهریور کار خود را در پیکارهای جهانی تاشکند و روز دوشنبه هفتم مهرماه در کارزار بازی‌های آسیایی روی تشک می‌رود. دو رویدادی که در نوع خود می‌تواند برای کشتی فرنگی سرنوشت‌ساز باشد به طوری که آرامش نسبی بر کشتی فرنگی حکمفرما کند یا آتش اختلافات و مطالبات را تندتر کرده و فدراسیون کشتی ناگزیر به اتخاذ برخی تصمیمات قهری در برخورد با مسببان حاشیه‌سازی شود. با وجود این در حالی که حضور در این دو رویداد حرکت روی لبه تیغ برای کادرفنی تیم تلقی می‌شود، حسن بابک، مدیر تیم‌های ملی و همچنین احد پازاج، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی بی‌آن‌که به نبش قبر بپردازند نسبت به کسب نتایج قابل قبول در تاشکند و اینچئون امیدوارند.

احد پازاج، ملی‌پوش سابق کشتی فرنگی که سه طلا، یک نقره و یک برنز رقابت‌های قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد، اواخر اردیبهشت امسال و پس از برگزاری رقابت‌های جام جهانی تهران سکان هدایت تیم ملی کشتی فرنگی را بر عهده گرفت شرایط تیم ملی را پیش از عزیمت این تیم به رقابت‌های جهانی چنین تشریح می‌کند: با وجود زمان کمی که در اختیار داشتیم زحمت و تلاش زیادی برای آماده‌سازی این تیم کشیده شده است و تا جایی که امکان داشت و زمان اجازه داد هم مربیان و هم کشتی‌گیران نهایت تلاش خود را کردند و امیدواریم حاصل این تلاش‌ها را در دو رویداد پیش‌رو ببینیم.طبیعتا بازی‌های آسیایی نسبت به رقابت‌های جهانی اهمیت بیشتری برای مجموعه ورزش کشور دارد.نظر کادر فنی تیم ملی در این باره چیست؟

پازاج در پاسخ به این پرسش می‌افزاید: مشخص است ​ بازی‌های آسیایی برای مجموعه ورزش کشور به مراتب بیش از هر رویداد جهانی اهمیت دارد و کشتی نیز از این قاعده مستثنا نیست، بنابراین تمرکز اصلی ما روی بازی‌های آسیایی است؛ چرا که در طول تاریخ ورزش ایران همواره بار اصلی ورزش در رویدادهایی اینچنین بر دوش کشتی بوده است.سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در عین حال یادآور می‌شود: با وجود این ما رقابت‌های جهانی را نیز نادیده نگرفتیم و برنامه خاصی برای حضور در این رقابت‌ها در نظر گرفتیم. شاید کشورهایی چون کره جنوبی، ژاپن و قزاقستان در رقابت‌های جهانی یا غایب باشند یا آن طور که باید حضور نداشته باشند، اما ما سعی کردیم از این رقابت‌ها نیز غافل نشویم و بتوانیم نتایج درخور توجهی در تاشکند کسب کنیم.

حسن بابک ،مدیر تیم‌های ملی نیز در این باره یادآور می‌شود: تیمی را به مسابقات جهانی می‌بریم که متفاوت از سال گذشته است و هر چند نفرات المپیکی را در اختیار داریم اما باید یادمان باشد آنها نیز از المپیک تا به حال صرف نظر از جام جهانی تهران، از کشتی دور بوده‌اند، اما به هر حال کادرفنی و فدراسیون نهایت تلاش خود را برای آماده‌سازی تیم انجام داده‌اند.

انتظارات را کم کنید

فکر می‌کنید تیم ملی در رقابت‌های جهانی چه نتیجه‌ای بگیرد؟ این پرسش مشترک ما از بابک و پازاج است که سرمربی تیم ملی درپاسخ به آن تصریح می‌کند:به هر حال نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که ما در دوره گذشته رقابت‌ها نتیجه خوبی کسب نکرده ایم و نباید انتظار داشت در فرصت زمان کمی که ما تیم را در اختیار گرفته‌ایم نتیجه خارق‌العاده کسب شود، اما به هر ترتیب تلاش می‌کنیم به مراتب بهتر از سال گذشته نتیجه بگیریم.

حسن بابک نیز در این باره می‌گوید: انتظارات از کشتی بالاست، اما متاسفانه کادر فنی کنونی چیزی بیش از دو ماه روی این تیم کار کرده‌اند و باید انتظارات از آنها مبتنی بر واقعیت باشد. به هر ترتیب بعد از آن‌که در جام جهانی آن شرایط (اشاره به قهر محمد بنا) پیش آمد، این کادر تیم را جمع و جور کرد. پس باید فرصت داد تا سه​چهار سال برنامه‌های خود را پیگیری کرده و به نتایج مد نظر دست یابند.

صحبت‌های مدیر تیم ملی حاکی از این است که حاشیه امنیت برای این کادرفنی فراهم شده است، او می‌گوید: با توجه به توانمندی و دانش کادر فنی کنونی اطمینان دارم اگر فرصت لازم به این کادر داده شود آنها قادرند با پیگیری برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت نتیجه لازم را گرفته و همزمان​پشتوانه‌سازی را به منظور رسیدن به دوتا سه تیم همسطح دنبال کنند.

پایان حواشی انتخاب دستیاران

به دنبال اعتراض دونفر از مربیان تیم ملی به نبودن نامشان در فهرست تیم‌های اعزامی به تاشکند و انتقادات تند و تیزها خطاب به کادرفنی تیم ملی و فدراسیون شرایط این تیم در نهایت پیش از اعزام به تاشکند چگونه بود؟ احد پازاج در پاسخ به این پرسش جام‌جم می‌گوید: این است که انتخاب دستیار حق یک سرمربی است و هیچ جای دنیا کسی نمی‌تواند شخصی را به سرمربی یک تیم تحمیل کند. به هر حال این آقایان برخی ناهماهنگی‌ها به وجود آورده بودند اما با رفتن آنها از اردوی تیم ملی خوشبختانه حاشیه‌ها برطرف و آرامش بر اردوی تیم ملی حکمفرما شد تا تیم با انسجام کامل در رقابت‌های جهانی و همچنینی بازی‌های آسیایی حاضر شود.

حسن بابک نیز در این باره تصریح می‌کند: خوشبختانه آرامش بر اردوی تیم ملی حکمفرما شد و بچه‌ها بخوبی برنامه‌های آماده‌سازی را دنبال کردند و با انجام تمرینات متفاوت برای دو تیم اعزامی به تاشکند و اینچئون برنامه آماده‌سازی آنها با قدرت پیگیری شد.

تغییر ترکیب در صورت لزوم

احد پازاج درخصوص شرایط تیم ملی و نفرات اعزامی به مسابقه‌های جهانی و بازی‌های آسیایی نیز اظهار کرد: تیمی را جمع‌ و جور کردیم تا بتواند از شایستگی کشتی فرنگی ایران در مسابقه‌های جهانی و بازی‌های آسیایی بخوبی دفاع کند.

او با اشاره به آمادگی خوب امید نوروزی تاکید می‌کند: بر خلاف همه شایعاتی که مطرح شد وسوری حریف نوروزی به دلیل آسیب‌دیدگی در رقابت انتخابی با نوروزی شرکت نکرد و خوشبختانه نوروزی آمادگی قابل قبولی دارد.

وی درباره این موضوع که چرا حمید سوریان فقط در رقابت‌های جهانی کشتی خواهد گرفت، تصریح می‌کند: سوریان از همان ابتدا خودش را از ​ نظر جسمی برای حضور در رقابت‌های جهانی و کسب یک مدال دیگر آماده کرده بود ،به همین دلیل ما نیز او را صرفا در ترکیب تیم اعزامی به پیکارهای جهانی گذاشتیم و نخواستیم او را تحت فشار بگذاریم که حتما در هر دو رویداد کشتی بگیرد. به هر حال امیدواریم هم او و هم دیگر ملی‌پوشان در میدان‌‌های جهانی و آسیایی کارنامه خوبی داشته باشند.

با توجه به حضور همزمان چهار کشتی‌گیر در ترکیب هر دو رویداد در صورت بروز آسیب‌دیدگی آنها احتمال تغییر ترکیب در تیم اعزامی به اینچئون وجود دارد؟ پازاج در این باره یادآور می‌شود: امیدواریم هرگز چنین اتفاقی نیفتد، اما به هر حال در ورزش سختی چون کشتی، آسیب‌دیدگی اجتناب‌ناپذیر است و در این باره چنانچه این اتفاق بیفتد ما امکان معرفی کشتی‌گیر جایگزین را داریم.

در آخر حسن بابک، مدیر تیم‌های ملی با بیان این‌که نسبت به کسب نتایج قابل قبول این تیم در هر دو میدان جهانی تاشکند و آسیایی اینچئون خوشبین است، درباره شایعاتی مبنی بر این‌که گفته می‌شود او همه کاره تیم ملی است و کادرفنی نقش کمرنگی در این باره دارد، یادآور شد: این شایعات به هیچ وجه واقعیت ندارد؛ چرا که همه چیز بر اساس شرح وظایف مشخص شده است و کسی در کار دیگری دخالت نمی‌کند. کادر فنی همه کاره تیم ملی است و من نیز به عنوان مدیر تیم‌های ملی تجربه چهل ساله حضورم در کشتی را برای آنها و کشتی‌گیران در طبق اخلاص گذاشته‌ام.

برنامه رقابت ملی‌پوشان کشتی (ساعت به وقت تهران)

الف ـ جهانی تاشکند

پنجشنبه ـ بیستم شهریور ـ از ساعت 17 و 45 تا 18 و 15 دقیقه وزن کشی هادی علیزاده‌پورنیا (75 کیلو) و مجتبی کریم‌فر (85 کیلو)

جمعه ـ بیست و یکم شهریور ـ از ساعت 10 و 30 تا 14 و 30 و از ساعت 18 و 30 تا 20 و 30 دقیقه رقابت‌های هادی علیزاده پورنیا و مجتبی کریم‌فر

ـ از ساعت 17 و 45 تا 18 و 15 دقیقه وزن کشی امید نوروزی (66 کیلو)، حبیب اخلاقی (80 کیلو) و بهنام مهدی‌زاده (120 کیلو)

شنبه ـ بیست و دوم شهریور ـ از ساعت 10 و 30 تا 14 و 30 و از ساعت 18 و 30 تا 20 و 30 دقیقه رقابت‌های امید نوروزی، حبیب اخلاقی و بهنام مهدی‌زاده

ـ از ساعت 17 و 45 تا 18 و 15 دقیقه وزن کشی حمید سوریان ( 59 کیلو)، افشین بیابانگرد (71کیلو) و قاسم رضایی (98 کیلو)

یکشنبه ـ بیست و سوم شهریور ـ از ساعت 10 و 30 تا 14 و 30 و از ساعت 18 و 30 تا 20 و 30 دقیقه رقابت‌های حمید سوریان، افشین بیابانگرد و قاسم رضایی

ب ـ بازی‌های آسیایی

دوشنبه -هفتم مهر ـ از ساعت 13 و 30 تا 14 وزن‌کشی سعید عبدولی (71 کیلو)، حبیب اخلاقی (80 کیلو) و مهدی علیاری (98 کیلو)

سه‌شنبه- هشتم مهر ـ از ساعت 8 و 30 تا 16 و 30 دقیقه رقابت‌های سعید عبدولی، حبیب اخلاقی و مهدی علیاری

ـ از ساعت 13 و 30 دقیقه تا 14 وزن‌کشی امید نوروزی (66 کیلو)، هادی علیزاده‌پورنیا (75 کیلو)، مجتبی کریم‌فر (85 کیلو) و بشیر باباجان‌زاده (130 کیلو)

چهارشنبه - نهم مهر ـ از ساعت 8 و 30 تا 16 و 30 دقیقه رقابت‌های امید نوروزی، هادی علیزاده‌پورنیا، مجتبی کریم‌فرو بشیر باباجان‌زاده

در حسرت قهرمانی

کشتی فرنگی ایران گرچه در سال‌های اخیر به انواع و اقسام افتخار در دنیای کشتی و از همه مهم‌تر قهرمانی در بازی‌های المپیک دست یافته است، اما جای یک افتخار بزرگ و ارزشمند در کارنامه تیم ملی کشتی فرنگی خالی است؛ قهرمانی در رقابت‌های جهانی. این در حالی است که در این رویداد در 2009 دانمارک به عنوان نایب قهرمانی هم دست یافت. در اینجا نگاهی می‌اندازیم به سابقه کشتی فرنگی ایران در رقابت‌های جهانی:

1961 یوکوهاما (ژاپن) ـ علیرضا قلیچ‌خانی (برنز)‌

1966 تولیدو (آمریکا) ـ ایرج خورشید‌فر (برنز)‌

1969 ماردل پلاتا (آرژانتین) ـ فیروز علیزاده (طلا) و رحیم علی‌آبادی (نقره)‌

1973 تهران (ایران) ـ رحیم علی‌آبادی (برنز)‌

1977 گوتنبرگ (سوئد) ـ مرادعلی شیرانی (برنز)‌

1983 کیف (شوروی سابق) ـ محمد بنا (نقره)‌

1991 وارنا (بلغارستان) ـ رضا سیم‌خواه (نقره)‌

2001 پاتراس (یونان) ـ حسن رنگرز (طلا). تیم ایران پنجم شد.

2002 مسکو (روسیه) ـ حسن رنگرز (برنز). تیم ایران سیزدهم شد.

2005 بوداپست (مجارستان) ـ حمید سوریان (طلا)، علی اشکانی (نقره). ایران دهم شد.

2006 کوانگجو (چین) ـ حمید سوریان (طلا)، سامان طهماسبی (برنز). ایران پنجم شد.

2007 باکو (آذربایجان) ـ حمید سوریان (طلا)، سامان طهماسبی و قاسم رضایی (برنز). ایران چهارم شد.

2009 هرنینگ (دانمارک) ـ حمید سوریان (طلا)، فرشاد علیزاده، حبیب‌الله اخلاقی و امیر علی‌‌اکبری (برنز). ایران دوم شد.

2010 مسکو (روسیه) ـ حمید سوریان و امیر علی‌اکبری (طلا). ایران هشتم شد.

2011 استانبول (ترکیه) ـ امید نوروزی و سعید عبدولی (طلا) و بشیر باباجان‌زاده (برنز). ایران سوم شد.

2013 بوداپست (مجارستان) ـ طالب نعمت‌پور (طلا). ایران سیزدهم شد.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها