غبار تقلید و تکرار بر فرش خراسان شمالی

استفاده از طرح های تکراری و نقش های تقلیدی در بافت، موجب شده بازار فرش خراسان شمالی در عرصه رقابت از دیگر استان ها بازبماند.
کد خبر: ۷۱۴۲۲۸
غبار تقلید و تکرار بر فرش خراسان شمالی

مدیرعامل شرکت شهرک های خراسان شمالی، نبود اصالت در نقش های بافته شده این استان و کپی برداری صرف از طرح های دیگران را از نقاط ضعف فرش دستباف این استان عنوان می کند.

محمدعلی یوسفی افزود: الگوبرداری فعالان صنعت فرش این استان از طرح و نقش های فرش تبریز و کاشان، مانع توسعه بازار فرش اصیل با برند خراسان شمالی شده است.

وی با بیان اینکه فرش دستباف استان ظرفیت و پتانسل خوبی برای ایجاد اشتغال، تولید و صادرات دارد، از اجرای نخستین تجربه هویت یابی برای فرش بافت خراسان شمالی خبر داد.

یوسفی افزود: بررسی صورت گرفته و تحلیل زنجیره ارزش صنعت فرش در استان، مشخص کرد یکی از نقاط ضعف صنعت فرش ما نبود اصالت در نقش فرش و الگوبرداری از طرح و نقش دیگر مناطق است که این مانع از اقبال بازار به محصولات ما شده است.

وی گفت: شرکت شهرک های صنعتی به عنوان متولی خوشه صنعتی فرش دستباف به منظور رفع این مشکل، طرح پژوهشی «هویت یابی فرش دستباف خراسان شمالی» را با کمک «امید بنام» از اساتید شهیر عرصه فرش کشور انجام داد.

رییس هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی افزود: پس از شناسایی نمادهای خراسان شمالی و برای حفظ هویت هنر فرش دستباف این استان 12 طرح و نقش بر اساس نقوش و شاخصه های این منطقه در سه رنگ ارائه شد.

وی بر تجارت فرش مطابق با سلیقه مصرف کنندگان خارجی تاکید کرد و افزود: مهم ترین بحث در خصوص فرش، صادرات آن است که طراحی نقش فرش خراسان شمالی با توجه به این امر انجام خواهد شد.

یوسفی گفت: تاکنون برای توانمندسازی خوشه فرش استان اقدامات مهمی انجام شده که با هویت دادن به طرح و نقش فرش این خطه، فرش خراسان شمالی در داخل و خارج از کشور مطرح خواهد شد.

وی افزود: اولین فرش بافته شده بر اساس طرح منحصر به فرد خراسان شمالی به موزه آستان قدس رضوی اهدا خواهد شد.

استان 867 هزار نفری خراسان شمالی، 21 هزار بافنده فرش و 9 هزار دار قالی دارد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها