فرش ایلام از رکود خارج می​شود

با این‌که فرش به عنوان اصیل‌ترین صنعت دستی ایران زمین با نام کشورمان گره خورده و جهانیان فرش را با نام ایران می‌شناسند، اما در سال‌های اخیر افزایش تولید و صادرات این محصول توسط دیگر کشورها، بازار فرش دستباف ایران را با رکود و مشکلاتی همراه ساخته است.
کد خبر: ۶۹۲۲۹۴
فرش ایلام از رکود خارج می​شود

به همین دلیل حرکتی از سوی دست‌اندرکاران این صنعت برای جلوگیری از انزوا و رکود فرش ایران با نام توسعه خوشه فرش در حال شکل‌گیری است که بتازگی در استان ایلام به اجرا درآمده است.

توسعه خوشه فرش در ایلام طرحی است که میراث فرهنگی این استان آن را به عنوان راهکاری برای رونق دوباره صنعت فرش بویژه گلیم نقش برجسته ایلام پیشنهاد کرده؛ طرحی که در کشورهای اروپایی اجرا شده و موفق بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام با بیان این‌که این خوشه با همکاری سازمان میراث فرهنگی استان و شرکت شهرک‌های صنعتی در استان راه‌اندازی شده است، درباره هدف شکل‌گیری آن به جام‌جم می‌گوید: ساماندهی صنعت گلیم نقش برجسته استان به عنوان مهم‌ترین صنایع دستی ایلام، از بدو تولید تا عرضه و فروش در بازار، هدف اصلی راه‌اندازی این خوشه است.

شنبه‌زاده با بیان این‌که صنعت گلیم نقش برجسته ایلام اکنون در تمام مراحل از تولید گرفته تا عرضه در بازار دارای مشکل است، می‌افزاید: خوشه به عنوان مجموعه‌ای متشکل از بخش‌های مختلف، صنعتگران را ساماندهی و برای آنها برنامه‌ریزی می‌کند.همچنین طراحی و بویژه استفاده از طرح‌های بومی، تامین مواد اولیه باکیفیت، بسته‌بندی، بازاریابی و توسعه بازار و ارائه تسهیلات و بحث استانداردسازی را به‌عهده دارد.

وی با اشاره به این‌که این طرح بسیار هزینه‌بر اما پربازده است، درباره هزینه اجرایی آن نیز خاطرنشان می‌کند: هزینه اجرای این طرح را سازمان میراث فرهنگی، شرکت شهرک‌های صنعتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و خود صنعتگران به طور مشترک متقبل خواهند شد.مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام، استانداردسازی را موضوع مهمی در ساماندهی این صنعت عنوان می‌کند و می‌گوید: استانداردسازی گلیم نقش برجسته ایلام اکنون از سوی این خوشه صنعتی انجام شده است و بخشی نیز برای طراحی نقش‌های اصیل و بومی در مجموعه راه‌اندازی شده تا اصالت به این صنایع دستی بازگردد.

جمع همه امکانات زیر سایه خوشه

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام نیز معتقد است: اکنون همه فعالان فرش استان در یک‌جا متمرکز شده‌اند تا شاهد تحول در زمینه فرش ایلام در بخش‌های مختلف و تشکیل خوشه برای انسجام بخشی و استفاده از قابلیت‌های دستگاه‌های اجرایی متولی باشند.

رائد ناصری‌فر هدف نهایی از توسعه خوشه فرش و گلیم نقش برجسته استان را تولید انبوه، صادرات گسترده به بازارهای بین‌المللی و کسب جایگاه مناسب و قدرتمند در صنعت فرش کشور عنوان می‌کند.به گفته، وی گلیم نقش برجسته یا گلیم فرش استان ایلام، مرغوب‌ترین نوع گلیم فرش در کشور و جهان است که به صورت پراکنده به 15 کشور خارجی صادر می‌شود.

ناصری‌فر یادآور می‌شود: متاسفانه این محصول اکنون با نشان تجاری و اسم ایلام صادر نمی‌شود و یکی از برنامه‌های مهم و اصلی خوشه، رسیدگی جدی و حل این معضل اساسی پس از گذشت سالیان متوالی است.

معاون صنایع دستی ایلام ایجاد برند فرش به نام ایلام را سرآغاز و تولدی دوباره برای فرش استان عنوان می‌کند و با بیان این‌که گلیم فرش به اسم ایلام ثبت معنوی شده و استان در این صنعت موفق به کسب نشان ملی و اصالت شده است، تاکید می‌کند: با توجه به این‌که نبود طرح‌های اختصاصی و بومی ضربه‌های زیادی به صنعت فرش استان وارد کرده، عامل خوشه، شناسایی و آموزش طراحان و جمع‌آوری طرح‌های گوناگون بومی را از اولویت‌های مهم و اصلی خود قرار داده است.

به گفته وی برنامه دیگر این خوشه، راه‌اندازی کارگاه‌های رنگرزی در استان و معرفی تولیدکنندگان مواد نخستین به بافندگان ایلامی برای خرید مستقیم، ارزان‌قیمت و حذف واسطه‌هاست.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام نیز درباره ایجاد این خوشه صنعتی می‌گوید: بر پایه برنامه‌ریزی‌های کارشناسان و جدول تعریف شده، خوشه فرش و گلیم نقش برجسته ایلام باید در مدت سه تا پنج سال به نتیجه مطلوب و مورد انتظار برسد و در این مدت مواردی چون طراحی، آموزش، توسعه صادارت، فروش، تهیه مواد نخستین، ارزش افزوده و کاهش هزینه تمام شده از سوی فعالان اصلی حوزه فرش و گلیم استان با کیفیت و کمیت مناسب اجرایی شود.

نادر رضایی‌منش در گفت‌وگو با ایرنا می‌افزاید: برای رفع مشکل اساسی طراحی فرش و گلیم ایلام، با طراحان برجسته کشور به منظور آموزش طراحان استان گفت‌وگو و رایزنی شده که قرار است این طراحان در زمینه طراحی نقشه‌های جدید متناسب با نیازهای بازار جهانی، طراحان استان را آموزش دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها