خانواده، اقتصاد و زنان شاغل

ارزش یک لقمه نان زنانه

«صافکار، راننده کامیون، جوشکار و... » همه اینها جزو شغل‌هایی هستند که در این سال‌ها بعضی خانم‌ها وارد آنها شده‌اند؛ کارهایی سخت و طاقت‌فرسا که شاید انجام دادن مداوم و روزانه آن از توان یا حتی شأن یک زن خارج باشد؛ اما هر چه هست طی سال‌های اخیر در مطبوعات هرازگاهی گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد زن‌ها هم وارد کارزار فعالیت‌های مردانه شده‌اند. این اتفاق خوب است یا بد؟
کد خبر: ۷۱۳۴۱۳
ارزش یک لقمه نان زنانه

جام جم سرا: راستش هنوز هم برای کسی معلوم نیست که دقیقا از کی این فکر در ذهن زن‌ها ایجاد شد که باید آنها هم دقیقا مانند مردان در جامعه کار کنند. البته کسی ظاهرا مشکلی با اصل کارکردن زن‌ها ندارد اما اینکه زن‌ها هم به هر کاری تن بدهند در‌ شأن یک زن مسلمان ایرانی نیست و دقیقا همین مسئله باعث شدت یافتن برخی از درگیری‌های خانوادگی شده است.

به‌خاطر همین، کارشناسان معتقدند یکی از مسائلی که می‌تواند سبب بروز اختلاف بین زن و شوهرها شود مسئله اشتغال زنان است چون اغلب مردها با اینکه همسرشان در هر شغل دم‌دستی یا دور از شأن یک خانم فعالیت کند، مخالفند. در مقابل هم البته برخی از زنان در برابر این مخالفت موضع می‌گیرندو برآشفته می‌شوند.

دکتر نوید نوری، روانشناس و متخصص در امور مشاوره خانواده معتقد است که می‌توان با گفت‌وگوی شفاف و رعایت بعضی ریزه‌کاری‌ها بر سر این موضوع به توافق رسید و حتی کیفیت زندگی زناشویی را بالا برد. پس اگر شما هم با همسرتان سر قضیه اشتغال اختلاف نظر دارید و این مسئله برایتان مشکل‌ساز شده است توجه به نکات و راهکارهای زیر می‌تواند برایتان مؤثر باشد.

کار؟ کدوم کار؟

اولین و مهم‌ترین اختلاف همسران در خصوص شغل زنان، نوع آن شغل است. این که زن به خاطر کار باید با چه کسانی سر و کله بزند، از چه کسانی حرف شنوی داشته باشد، با چه افرادی ارتباط داشته باشد، چه ارباب‌رجوع‌هایی داشته باشد و... اگر این مسئله حل شود، بقیه مشکلات خیلی راحت‌تر قابل رفع و رجوع خواهند بود. پس بهتر است قبل از اینکه درباره عوارض دیگر شغلتان با شوهرتان گفت‌وگو کنید، دقیقا ارزیابی کنید که شغل مورد نظر شما چقدر با ارزش‌هایتان هماهنگی دارد؟ آیا واقعا با داشتن این شغل رشد می‌کنید یا فقط به دنبال سرگرمی هستید یا واقعا نیاز مالی جدی دارید که حل شدنی نیست و باعث شده تن به این کار بدهید.

کار در خانه

خب همان‌قدر که شما دوست ندارید مردتان از مشکلات و دعواهای کاری محل کارش چیزی برایتان تعریف کند شما هم رعایت کنید و هرگز در زمان‌هایی که در منزل کنار همسر و فرزندانتان هستید به امور شغلی نپردازید. چون زمانی‌که در منزل هستید مختص اعضای خانواده است و باید از باهم بودن لذت ببرید. حتی‌الامکان مسائل و اتفاقاتی را که در محیط کار برایتان پیش می‌آید در منزل بازگو نکنید البته قطعا همسر شما بهترین مشاور برای رفع دغدغه‌های شماست اما نباید حس کند که تمام وقت زندگی مشترک به کار اختصاص پیدا کرده.

من با خودم چند چندم؟

سعی کنید بین مسئولیت‌هایی که در خانه و محیط کار برعهده دارید تعادل برقرار کنید اما اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید همزمان به امور شغلی، منزل و زندگی مشترک رسیدگی کنید بهتر است با خودتان روراست باشید و تدبیر دیگری بیندیشید. بپذیرید که کار تمام‌وقت انرژی و وقت زیادی را از شما می‌گیرد و نمی‌گذارد به خوبی از عهده نقش‌های زنانه‌ای که در خانه برعهده دارید بربیایید. بنابراین برای جلوگیری از آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیر به ارکان اصلی زندگی مشترکتان، به یک کار پاره‌وقت یا دورکاری اکتفا کنید. باورکنید با این اتفاق چیزی از شما کم نخواهد شد. همیشه به این فکر کنید که کار همیشه هست ولی ممکن است خانواده همیشه نباشد.

همه‌‌چیز جدیه؛ باور کن!

بسیاری از زنان شاغلی که با همسرشان بر سر مسئله اشتغال اختلاف نظر دارند اهمیت این مسئله را دست‌کم می‌گیرند و چون همسرشان صریحا مخالفت خود را با کار کردن آنها بیان نمی‌کند آنها نیز درصدد حل مشکل برنمی‌آیند. از آنجا که نارضایتی در زندگی زناشویی مشکلات لاینحل بعدی را به‌دنبال دارد باید هر چه سریع‌تر سعی کنید سر این موضوع به نتیجه برسید و رضایت نسبی دوطرفه‌ای ایجاد کنید.

فضایی نیست؛ هست؟

خب وقتی شما مدام پای حرفتان ایستاده‌اید و هی می‌خواهید از فعالیت‌های خانه خود بزنید و بیشتر به کارهای اداری و بیرون از خانه بپردازید چه انتظاری از مردتان دارید؟ آن وقت می‌خواهید در مورد شما قضاوت درستی داشته باشد؟ برای حل این سوءبرداشت‌ها و مشکل‌ ابتدا باید یک فضای امن و آرام فراهم کنید و سپس به حل آن مشکل بپردازید. منظور از فضای امن، فضایی است که در آن نه شما و نه همسرتان حس نکنید که در موردتان قضاوت نادرستی می‌شود، به شما برچسب زده می‌شود، توانایی‌هایتان دست‌کم گرفته می‌شود یا اینکه قرار است سرزنش شوید.

شفاف باش لطفا

دیده‌اید گاهی وقتی زن و شوهرها می‌خواهند درباره مسئله‌ای حرف بزنند از زمین و آسمان و همه مشکلات بشریت حرف می‌زنند الا آن چیزی که باعث این تنش شده است؟ به همین‌خاطر است که می‌گوییم زن و شوهر برای حل مشکلاتشان بر سر مسائل اساسی مثل اشتغال باید بتوانند در درجه اول صریح و شفاف درباره مشکل‌ خود صحبت و به درستی نظراتشان را بیان کنند. در لفافه صحبت‌کردن، شما را در مسیر درستی برای حل مشکل قرار نمی‌دهد. بنابراین رودربایستی را کنار بگذارید و صادقانه آنچه را می‌خواهید بیان کنید.

من هم دلیل دارم

خب طبیعی است شما هم برای کار کردن دلایل خودتان را داشته باشید. اگر دلایل‌تان منطقی است آنها را بیان کنید. فقط حواستان باشد هنگام گفت‌وگو بدون اینکه در مورد هم قضاوت کنید منطقی بیان کنید که به چه دلیل اینگونه فکر می‌کنید. در مورد زنان متاهل، هدف از اشتغال ازخود اشتغال آنها مهم‌تر است. به جای اینکه با همسرتان مخالفت کنید، دلایل و اهداف خود را برایش توضیح دهید و بگذارید همسرتان هم عقاید و دلایل خود را بیان کند. البته هر دوطرف باید کاملا منطقی و بدون هیچ قضاوتی نظر دهند.

قبول کن او هم نگران باشد

اگر شوهرتان از اشتغال شما دچار نگرانی خاصی شده آن را نادیده نگیرید و علل نگرانی‌اش را جویا شوید. بعد از اینکه او علل نگرانی‌اش را بیان کرد به جای اینکه با آنها مخالفت و رفتار خود را توجیه کنید به این مسئله فکر کنید که بروز چه رفتاری در شما این نگرانی را در او ایجاد کرده. برای بهبود اوضاع از او بخواهید که فرصتی به شما بدهد. با خود خلوت کرده و بیشتر به حالات، گفتار و رفتار خود بیندیشید و نهایت تلاش‌تان را برای رفع عواملی که سبب نگرانی او شده بکنید.

خونسرد باش

اگر همسرتان بر سر مسئله اشتغال، حساسیت و موضع‌گیری زیادی دارد سعی کنید به جای مخالفت با او خونسردی خود را حفظ کنید. این نکته را بدانید که عقب‌نشینی‌کردن دلیل باخت و ضعف نیست بلکه می‌تواند نتیجه مطلوبی را برایتان رقم بزند. پند و اندرزندادن، برچسب نزدن، داشتن لحن خوب و خونسرد بودن به جای عصبانیت، پافشاری و یکدندگی در بسیاری از مواقع می‌تواند طرف مقابل را آرام کند و او را به فکر فرو ببرد. بنابراین با حفظ خونسردی سعی کنید از حساسیت موضوع بکاهید و طرف مقابل‌تان را به بحث و گفت‌وگوی منطقی و پیدا کردن راه‌حلی اساسی سوق دهید.

باورهای اشتباه را اصلاح کنید

گاهی اوقات شغل خانم‌ها هیچ منافاتی با جایگاه و ش‍أن آنها ندارد و حتی یک شغل ارزشمند برای زنان است اما بعضی آقایان به این دلیل که دچار خطاهای شناختی نسبت به اشتغال زنان هستند با کار کردن همسرشان مخالفت می‌کنند. اگر فکر می‌کنید شوهر شما نیز درباره اشتغال زنان دچار باورهای اشتباهی است با بیان یک مثال مهارت‌هایی را به شما می‌آموزیم که بهتر بتوانید از طریق بحث و گفت‌وگو به نتیجه دلخواه برسید. در اینجا روابط زناشویی را به رانندگی کردن در جاده برای رفتن به سفر تشبیه می‌کنیم.

لازمه داشتن یک سفر بدون عیب این است که قبل از شروع سفر از سلامت خودروی خود اطمینان داشته باشید. برای آغاز یک بحث منطقی با همسرتان باید اول از این مسئله آگاه باشید که می‌توانید در کمال خونسردی، آرامش و منطق گفت‌وگو کنید، بنابراین هیجانات خود را شناسایی کنید و ببینید هنگام بحث تحت‌تأثیر چه هیجانات مثبت و منفی‌ای قرار می‌گیرید؟
برای رانندگی کردن در جاده نیاز به مهارت زیادی دارید. بنابراین برای اینکه بتوانید درباره یک مشکل با همسرتان از طریق گفت‌وگو به نتیجه برسید باید مهارت‌های ارتباطی مثل گوش دادن و گفت‌وگو کردن را بلد باشید.

شما هر اندازه که رانندگی در یک مسیر را تجربه کرده باشید باز هم باید هنگام رانندگی توجه‌ لازم را داشته باشید چون کمترین بی‌توجهی سبب ایجاد سانحه می‌شود. اگر فکر می‌کنید همسرتان را شناخته‌اید و با گذشت زمان و ایجاد تغییر در او، شما و رابطه‌تان نیازی به شناخت دوباره او ندارید تصورتان اشتباه است. شما باید هر 3ماه یک‌بار یک ارزیابی مجدد درباره شناخت از نیازهای همسرتان داشته باشید. اکثر افراد فکر می‌کنند شناختی که قبل از ازدواج به آن رسیده‌اند در تمام طول زندگی مشترک کافی است.

زمانی می‌توان سفر دلچسبی را تجربه کرد که بتوان قدرت پیش‌بینی نیز داشت. هر اندازه هم که به رانندگی خود اعتماد داشته باشید باید بتوانید عملکرد دیگر راننده‌ها را هم پیش‌بینی کنید. ممکن است شما در ارتباط با طرف مقابل‌تان خوب عمل می‌کنید اما طرف مقابل‌ شما مهارت کافی نداشته باشد. همانطور که اگر هنگام رانندگی راننده‌ای سر تقاطعی با سرعت به سمت شما بیاید شما برای جلوگیری از تصادف ترمز می‌کنید هنگامی که می‌بینید همسرتان عصبانی است یا به هر دلیل دیگری خوب عمل نمی‌کند به جای مقابله با او آرامش‌تان را حفظ کنید و بحث و گفت‌وگو را به زمان دیگری موکول کنید.

اگر در جاده مه غلیظی باشد احساس خوشایند سفر تبدیل به استرس و اضطراب می‌شود چون تنها یک متر جلوتر را می‌بینید و امکان دارد سانحه‌ای پیش بیاید. این مه حتی برای راننده‌ای که احتیاط می‌کند هم خطرناک است چه برسد به راننده‌ای که با سرعت زیاد در این مه در حرکت است! خیلی از آقایان درباره اشتغال زنان دچار خطاهای شناختی هستند و خطاهای شناختی سبب شده که نتوانند بر سر مسئله اشتغال با شما به توافق برسند. منظور از خطاهای شناختی همان مه‌غلیظ است. برای از بین بردن استرس و اضطرابی که همسرتان درباره اشتغال شما دارد باید ابتدا سعی کنید باورهای اشتباه او درباره این موضوع را بشناسید.

نگرانی های مردان درباره اشتغال زنان

غیر از نوع شغل زنان که ممکن است به دلیل عدم تطابق با شئونات یک زن باعث اختلاف بین زوجین شود، غالبا مردان نگرانی هایی درباره تاثیر اشتغال همسرشان بر کیفیت زندگی‌شان دارند که باید مورد توجه زنان قرار بگیرد.

پیش‌بینی منفی:
گاهی مردان درباره اشتغال زنان پیش‌بینی‌های منفی می‌کنند. مثلا پیش‌بینی می‌کنند اگر همسرشان سر کار برود انرژی و وقت لازم را برای او نخواهد گذاشت.

ذهن‌خوانی:
یکی از نگرانی‌های مردان که موجب بروز اختلاف می‌شود، ذهن‌خوانی منفی است. مثلا شوهر وقتی می‌بیند همسرش اصرار به اشتغال دارد اینچنین ذهن‌خوانی می‌کند که او می‌خواهد با اشتغال به استقلال مالی برسد و به این ترتیب کنترل زندگی را از دست او خارج کند. یادتان باشد که مردها باید جایگاه خود را به‌عنوان ستون خانواده داشته باشند.

تعمیم افراطی:
ممکن است تجارب منفی‌ای که شوهر در گذشته داشته به مسئله اشتغال خانم تعمیم ‌دهد. مثلا همسرش در دوران تحصیل در ایام امتحانات کمتر به او توجه می‌کرده و او گمان می‌کند که با اشتغال او کوچک‌ترین توجهی به او نخواهد شد.

بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی:
ممکن است شوهر مسائلی را که مربوط به اشتغال همسرش است بیش از اندازه بزرگ‌نمایی می‌کند یا اینکه رفتار و گفتارهای اشتباه خود در این‌باره را بیش از اندازه کم‌اهمیت و کوچک می‌پندارد.

برچسب زدن:
شوهر به‌دلیل نگرانی‌هایی که از کیفیت زندگی دارد، هرمشکلی را به همسرش نسبت می‌دهد. مثلا هنگامی که فرزندشان مریض است زن را متهم می‌کند که چون سر کار می‌روی به بچه خوب رسیدگی نمی‌کنی و او مریض می‌شود.

قانون همه یا هیچ:
شوهر نگران است که همسرش نتواند هم در منزل و هم در محیط کار به نحو احسن از عهده تمام وظایف بربیاید به همین دلیل با اشتغال همسرش مخالفت می‌کند.

شخصی‌سازی:
گاهی اوقات افراد هر آنچه را اتفاق می‌افتد به‌خود نسبت می‌دهند. بعضی از شوهرها که از اشتغال زنشان ناراضی هستند گمان می‌کنند همسرشان به‌علت بی‌کفایتی آنها، شاغل است. (زینب رئوفی/همشهری)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
۰
۰
با سلام تمام این چیزهایی كه فرمودید مربوط به مردهای قدیم هستش ، مرد الان فقط پول زن رو می خواد از خداش كه زنش كار كنه تا مسئولیتهای زندگی گردن زن باشه خرج خود زن و خرج بچه ها ، من خودم كارمندم و شوهرم تمام مسئولیتهای زندگی رو انداخته گردنم و هر وقت هم اعتراضی كنم میگه دیگه نرو سر كار ، فكر كنید با این مرد بی مسئولیت میتونم نرم سركار
یك مادر
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
۰
۰
با آخری موافقم.
ندا
-
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
۰
۰
خیلی مطالب عالی بود
اما شدنی نیست
آقا حرفش یك كلام
نه

نیازمندی ها