13 شهریور، راهپیمایی بزرگ عید فطر قبل از پیروزی انقلاب

امروز 13 شهریور 1393 خورشیدی برابر با 8 ذی القعده 1435 هجری و 4 سپتامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۱۳۲۲۰
13  شهریور،  راهپیمایی بزرگ عید فطر قبل از پیروزی انقلاب

هجری شمسی

13 شهریور 1305

دولت ایران به ارفع الدوله ـ نماینده ایران در جامعه ملل ـ دستور داد تا گزارش فرستاده آن مجمع برای بررسی کشت تریاک در ایران به نظر دولتها نرسد. در این نامه از ارفع الدوله خواسته شد تا هیأت رئیسه جامعه ملل را توجیه کند که این گزارش در مجمع عمومی جامعه ملل مطرح نشود.

13 شهریور 1324

منشور ملل متفق توسط مجلس شورای ملی تصویب شد.

13 شهریور 1357

یکی از بزرگترین راهپیمایی‌های تاریخی دوران انقلاب اسلامی در روز عید فطر در تهران برگزار شد.

13 شهریور 1366

عملیات فتح 10 در شمال اربیل توسط سپاه و با مشارکت‌ معارضان‌ کرد عراقی به مرحله اجرا گذاشته شد. عملیات‌ فتح ۱۰ نیز مانند سایر سلسله‌ عملیات‌های‌ فتح‌ در عمق‌ جبهه‌ شمالی‌ دشمن‌ و مشخصاً‌ در محور شمال‌ شرقی‌ استان‌ کردنشین‌ اربیل‌ عراق، با مشارکت‌ معارضان‌ کرد عراقی‌ به‌ اجرا درآمد. نیروهای‌ خودی‌ در شامگاه ‌سیزدهم شهریورماه سال ‌۱۳۶۶ هجری شمسی با رمز مبارک "یا اباعبدالله‌ الحسین (ع)" به‌طور نامنظم‌ و با حمله‌ای‌ محدود، مواضع‌ خودی‌ را به‌ قصد انهدام‌ نیروهای‌ دشمن‌ بر بلندی‌های‌ منطقه‌ ترک‌ کردند. رزمندگان سپاه اسلام با رعایت‌ اصل‌ استتار و غافل‌گیری‌، هم‌زمان‌ با اعلام‌ رمز عملیات،‌ به‌ نابودی ‌سی و شش پایگاه‌ حفاظتی‌ و مقر فرماندهی‌ گردان‌ "خفیفه" در بلندی‌های‌ منطقه‌ پرداختند. هم‌چنین‌ قوای‌ ایرانی‌ و معارضین‌ عراقی‌ توانستند پانزده دستگاه‌ خودروی‌ نظامی، سه قبضه‌ توپ‌ ضد هوایی، سه زاغه‌ مهمات، چهار دستگاه‌ خودروی‌ مهندسی‌ و چندین‌ قضبه‌ انواع‌ سلاح‌های‌ نیمه‌سنگین‌ دشمن‌ را نابود نمایند. در جریان‌ عملیات‌ فتح ۱۰،‌ ده‌ها دستگاه‌ خودرو، ده‌ها قبضه‌ سلاح‌ انفرادی، مقداری‌ مهمات‌ و چند قبضه‌ توپ‌ ضد هوایی‌ دشمن‌ توسط‌ رزمندگان‌ اسلام‌ به‌ غنیمت‌ گرفته‌ شد. علاوه بر این‌ها،‌ تعداد پانصد نفر از نیروهای‌ دشمن‌ بعثی کشته‌ و زخمی‌ شدند و ده‌ها نفر نیز به‌ اسارت‌ درآمدند.

هجری قمری

8 ذی العقده 1353

آیت ‏الله "ملاحسین بن محمد بن جعفر فشارکی" درگذشت. وی از علمای بزرگ شیعه، فقیه، متکلم، رجالی، اصولی و ادیب در سال 1266 ق در اصفهان به دنیا آمد. وی در اصفهان از شاگردان برادر خود، ملامحمدباقر فشارکی و نیز حاج شیخ محمدباقر مسجدشاهی و در نجف از شاگردان میرزا حبیب الله رشتی و شیخ زین ‏العابدین مازندرانی بود. او از اساتید روایتی آیت ‏الله مرعشی نجفی است. حاشیه‏ رسایل و حاشیه‏ طهارت شیخ انصاری از تالیفات اوست. وفاتش در اصفهان روی داد.

4 سپتامبر 1882

اولین موتور برق توسط "ادیسون" مبتکر امریکایی صورت گرفت. توماس آلوا ادیسون، مخترع بزرگ امریکایی، دارای اختراعات زیادی بود اما اختراع لامپ، کار بزرگ وی به شمار می ‏رود و همین ابداع بود که او را به اوج شهرت و افتخار رساند. ادیسون در ادامه کار، موتور برق را نیز اختراع کرد. موتور برق اختراع ادیسون، 300 اسب بخار قدرت داشت. ادیسون با استفاده از این موتور برق، در شهر نیویورک یک کارخانه برق دایر کرد که قادر بود بخشی از روشنایی شهر را تأمین کند.

8 سپتامبر 1928

پنی‏سیلین توسط "الکساندر فلمینگ" دانشمند انگلیسی کشف شد. سر الکساندر فلمینگ، میکروب ‏شناس اسکاتلندی در روز چهارم سپتامبر 1928م به طور اتفاقی به کشف پنی‏سیلین موفق شد. فلمینگ این کشف را با نام پنی‏سیلین در سال 1929م اعلام کرد اما در آن زمان، کسی به این کشف مهم علاقه‏ ای نشان نداد، از این رو، پنی‏سیلینِ اکتشافی، سال‏ها در شیشه آزمایشگاه ماند تا این‏که جنگ جهانی دوم آغاز شد و جراحان ارتش، به فکر پیدا کردن روش‏هایی تازه و موثر برای درمان زخم‏های عفونی مجروحان جنگی افتادند. در این‏جا بود که آنان پنی‏سیلین و اثرات آن در بهبود بخشیدنِ زخم‏های عفونی را به خاطر آوردند. در این هنگام بود که دو دانشمند میکروب ‏شناس و بیولوژیست با نام های هوارد فلوری و ارنست چین توانستند آن را به صورت یک داروی عملی عرضه دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها