دانش‌آموزانی که ثبت‌نام نکردند، چه شدند؟

طبق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش حدود 16 درصد از دانش‌آموزان هنوز به صورت رسمی در سایت سناد (سامانه ثبت نام اینترنتی دانش‌آموزان) ثبت‌نام نشده‌اند که این آمار حدود دومیلیون نفراز جمعیت دانش‌آموزی را شامل می‌شود.
کد خبر: ۷۰۴۵۰۸
دانش‌آموزانی که ثبت‌نام نکردند، چه شدند؟

جام جم سرا: از آنجا که سیستم‌های برنامه‌ریزی و اختصاص نیروی انسانی به مدارس و کلاس‌ها و پرداخت حقوق معلمان و عوامل مدرسه، مرتبط و وابسته به ثبت‌نام در این سایت است، پس انجام هرچه سریع‌تر ثبت‌نام‌ها حائز اهمیت است.

اما این‌که چرا با وجود اتمام مهلت ثبت‌نام‌ها تا پایان تیر ماه عده‌ای تاکنون اقدام به ثبت‌نام نکرده‌اند، مشکلی است که دلایل اصلی بروز آن را می‌توان به این عوامل مرتبط دانست:

1 ـ مراجعه نکردن اولیای دانش‌آموزانی که وارد مقطع جدید تحصیلی می‌شوند (ثبت‌نام میان پایه‌ها از سوی کادر مدرسه انجام می‌شود). این دانش‌آموزان کسانی هستند که امور تحصیلی‌شان برای والدین آنها اولویت ندارد که این ازجمله مشکلات سیستم تعلیم و تربیت در کشور است.

2 ـ مشخص نبودن محل زندگی و سکونت عده‌ای از مردم به دلیل جابه‌جایی مسکن و محل کار که این موضوع نیز باعث تاخیر در ثبت‌نام فرزندان این خانواده‌ها می‌شود. بدیهی است فصل تابستان اوج جابه‌جایی مستاجران و حتی کارمندانی است که برای انتقال به شهرهای دیگر اقدام می‌کنند.

3 ـ بلاتکلیف بودن ثبت‌نام برخی دانش‌آموزان در ستادهای ثبت‌نام و مدارس نیز یکی از مشکلات موجود است. این عده به دلیل مراجعه به ستادهای ثبت‌نام یا مدارس، درخواست ثبت‌نام در مدارس خاص و خارج از محدوده را دارند که هنوز تعیین تکلیف نشده یا در روزهای اخیر تعیین تکلیف شده‌اند. کما این‌که اسامی پذیرفته‌شدگان مدارس نمونه مردمی، استعدادهای درخشان و شاهد و ایثارگران نیز بتازگی اعلام شده و دانش‌آموزانی که در فهرست ذخیره هستند هنوز در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

4 ـ مدارس در طول ماه‌های تیر و مرداد فقط روزهای دوشنبه و چهارشنبه پذیرای اولیا و مراجعه‌کنندگان هستند. در این دو روز در کنار همه کارهای دیگر، امور ثبت‌نام نیز انجام می‌شود که به دلیل حجم بالای ورود کاربران به سایت ثبت‌نام عملا این سایت دچار مشکلاتی شده و روند ثبت‌نام به کندی صورت می‌گرفته است. (گاهی سایت قطع شده یا فقط یک یا دو ساعت کاربری داشته است). در این میان نبود معاون اجرایی (دفتردار) در بیشتر مدارس نیز مزید برعلت بوده است.

5- از سال 90 که ثبت‌نام به صورت اینترنتی انجام می‌شود، هر سال این سایت مرتب دچار تغییر شده است، به‌طوری که دانش‌آموزانی که در مدرسه‌ای مشغول به تحصیل هستند، وقتی برای سال تحصیلی آینده می‌خواهند در همان مدرسه در کلاس بالاتر ثبت‌نام کنند، دچار مشکل می‌شوند. زیرا سیستم، اطلاعات جدیدی مطالبه می‌کند که در پرونده دانش‌آموز موجود نیست. این موضوع موجب ایجاد مانع در کلاس‌بندی آن دانش‌آموز می‌شود، چون تا دانش‌آموز کلاس‌بندی نشود، در آمار ثبت‌نامی محاسبه نمی‌شود. طبیعی است این موضوع کادر مدرسه را دچار مشکل می‌کند، زیرا باید در تابستان با اولیا تماس گرفته و مدارک جدید را دریافت کنند که این خود زمان‌بر است.

6 ـ درصدی از دانش‌آموزان ثبت‌نام نشده، دانش‌آموزان تجدیدی سال آخر دوره‌های تحصیلی هستند، زیرا دانش‌آموزان تجدیدی میان پایه‌ها طبق دستورالعمل‌ها در کلاس بالاتر ثبت‌نام می‌شوند، ولی دانش‌آموزانی که به دوره تحصیلی بعد می‌روند یا دانش‌آموزان سال اول دبیرستان که تجدید هستند و باید انتخاب رشته کنند تا اعلام نتایج امتحانات مرداد، شهریور و حتی مهر نمی‌توانند در کلاس بالاتر ثبت‌نام کنند.

این عوامل در حالی دست به دست هم داده و موجب جاماندن عده‌ای از دانش‌آموزان از قافله ثبت‌نام شده که ثبت‌نام اینترنتی و تعیین دقیق تعداد دانش‌آموزان برای سال تحصیلی آینده برای انجام برنامه‌ریزی نیروی انسانی و فضاهای آموزشی امری بسیار مهم در آموزش و پرورش است. همان‌طور که اشاره شد، ثبت‌نام اینترنتی دانش‌آموزان محور اصلی سیستم‌های اختصاص نیروی انسانی به مدارس و پرداخت حقوق معلمان و دیگر نیروهای شاغل در مدارس است، به طوری که گاهی کمبود فقط یک دانش‌آموز در مدرسه موجب اختصاص نیافتن بعضی نیروها مثل معاونان آموزشی، پرورشی یا اجرایی، مربیان تربیتی، مشاور یا مربی بهداشت خواهد شد.

بنابراین جا داشت مسئولان آموزش و پرورش جدای از ارسال بخشنامه برای اعلام زمان و تعیین ضرب‌الاجل ثبت‌نام، نسبت به اطلاع‌رسانی وسیع، مداوم و دقیق به اولیا و دانش‌آموزان اقدام می‌کردند. همچنین برگزاری جلسات آموزشی برای کادر مدارس و اعلام قبلی تغییرات صورت گرفته در سایت ثبت‌نام نیز کمک بسزایی می‌کرد، البته متاسفانه درصدی از آمار ثبت‌نام نشده‌ها که کم هم نیست به دانش‌آموزانی که به دلایل مختلف ترک تحصیل کرده‌اند، اختصاص دارد که از این نکته مهم نیز نباید غافل بود.

محمد الهی /‌ کارشناس آموزش و پرورش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
۰
۰
نظر من اینه كه در اموزش و پرورش چرا یه دانش اموزی كه بخاطر تجدی كه در اول دبیرستان اوره وبعد شهریور اونو پاس كرده باید بره كار دانش

نیازمندی ها