یک روانشناس تاکید کرد: هرگز فرزندان خود را در هیچ سنی تحقیر نکنید چرا که اعتماد به نفس‌شان را از میان می‌برد.
کد خبر: ۷۰۴۳۸۰

جام جم سرا: دکتر جاوید ثمودی با اشاره به اینکه یکی از عواملی که اعتماد به نفس را از فرزندان می‌گیرد، تحقیر شدن توسط والدین است گفت: متاسفانه برخی از والدین با برجسته کردن نقاط ضعف فرزندان، آنها را حتی در جمع نیز تحقیر می‌کنند.

این روانشناس افزود: بعضی از والدین با مقایسه کردن فرزندان با دوران کودکی، نوجوانی و جوانی خود تلاش می‌کنند ضعف‌های فرزندان خود را برایشان یادآوری کنند تا جایی که گاهی این نوع قیاس به شکلی فراتر از یک گوشزد و یادآوری تا مرز تحقیر و نادیده گرفتن شخصیت فرزندان پیش می‌رود.

وی همراهی و صمیمت با فرزندان را عاملی مهم در افزایش اعتماد به نفس دانست و خاطرنشان کرد: به جای تحقیر فرزندان و سرکوب شخصیت شان می توان با صمیمیت خود را در کنار آنها قرار داد و عیوب و کاستی‌های آنها را با ملاطفت رفع کرد.

به گزارش جام جم سرا، ثمودی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم اعتماد به نفس فرزندان آنها را در مسیر موفقیت بیشتری قرار می‌دهد پس نباید با تحقیر کردن شخصیت فرزند، اعتماد به نفسی که می تواند زمینه ساز پیشرفت آنها باشد را از بین ببریم و آنها را از مسیر موفقیت دور کنیم.

وی درباره اهمیت اعتماد در رسیدن به موفقیت اظهار کرد: وجود اعتماد به نفس در فرزندان موجب می‌شود آنها در برابر مشکلات با صبر و شکیبایی و درایت بیشتری مواجه شوند البته اعتماد به نفس کاذب نیز مخرب است اما وجود اعتماد به نفس متعادل می‌تواند فرزندان را در برابر مشکلات و خطرات ایمن سازد.

این روانشناس یادآور شد: یکی از عواملی که موجب می‌شود فرزندان در برابر ناهنجاری‌ها جامعه قدرت نه گفتن را از دست بدهند فقدان اعتماد به نفس در وجود آنها است از این رو تلاش کنیم با هویت دادن و تکریم شخصیت فرزندانمان اعتماد به نفس آنها را بالا ببریم تا قاطعانه توان نه گفتن داشته باشند.

وی با بیان اینکه هیچ کس دوست ندارد او را با دیگران مقایسه کنند متذکر شد: فرزندانی که خود توسط والدین تحقیر می‌شوند توان تصمیم‌گیری در بسیاری از شرایط را از دست میدهند و با بحران زیادی روبرو می‌شوند. تصمیم بگیریم از امروز نگاه خود را به فرزندانمان در هر سنی که هستند تغییر دهیم و با ایجاد عزت نفس به آنها برای ساختن آینده کمک کنیم.

وی افزود: با ریشه‌یابی‌های انجام شده بسیاری از مجرمان در گذشته به نوعی توسط خانواده و یا اطرافیان تحقیر می‌شدند تا جایی که برای اثبات توانمندی‌های خود گاهی بیراهه و مسیر انحرافی را انتخاب می‌کنند زیرا اعتماد به نفس واقعی خود را به خوبی نمی‌شناسند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها