افزایش زادآوری گوزن‌های زرد ایلام

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: از ابتدای امسال، 9 راس گوزن در سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی این استان متولد شده‌اند که با این تعداد شمار گوزن‌های سایت ایلام اکنون به 41 راس افزایش یافته است.
کد خبر: ۷۰۱۳۰۰
افزایش زادآوری گوزن‌های زرد ایلام

غلامحسین کاظمی افزود: هفت راس گوزن نر، 17 راس گوزن ماده بالغ، 8 گوزن نابالغ و 9 راس نوزاد در این سایت نگهداری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام یادآور شد: این گوزن‌ها از نوع «گاوسانان» بوده که در شهریور جفت‌گیری می‌کنند و از فروردین تا خرداد هر سال در هر زایمان یک گوساله به دنیا می‌آورند.

وی بیان کرد: سایت گوزن زرد ایرانی ایلام کار خود را از سال 1386 با ورود شش راس آغاز کرد و خوشبختانه در این مدت با توجه به شرایط جغرافیایی استان یکی از موفق‌ترین سایت‌های گوزن کشور بوده است.

کاظمی گفت: این گوزن‌ها بومی «جزیره اشک» دریاچه ارومیه هستند که به علت خشک شدن این دریاچه، با مشکل انقراض مواجه شدند.

وی اضافه کرد: ایلام یکی از معدود استان‌هایی است که برای تکثیر و مقابله با انقراض این حیوان انتخاب شد و نکته قابل توجه این که این حیوان بخوبی خود را با شرایط جغرافیایی استان تطبیق داد.

کاظمی ادامه داد: هیچ گونه مرگ و میر گوزن‌های بالغ یا خردسال از ابتدای شروع به کار این سایت تاکنون رخ نداده و در مقایسه با دیگر استان‌ها، موفق‌ترین سایت کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام، هدف از راه‌اندازی مرکز حمایت از گونه در حال انقراض را تکثیر، ازدیاد و رهاسازی آنها در طبیعت عنوان کرد.

استان ایلام یکی از زیستگاه‌های متنوع حیات وحش بوده که تاکنون 194 گونه پرنده، 34 پستاندار، 34 خزنده و 39 گونه ماهی در آن شناسایی شده است. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها