امروز 9 تیر 1393 هجری شمسی؛ 2 رمضان 1435 هجری قمری؛30 ژوئن 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که امروز در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۹۰۲۲۵
9 تیر، آغاز قیام مردم عراق علیه انگلیس

هجری شمسی

9 تیر 1299

قیام اسلامی مردم عراق علیه استعمار انگلیس به رهبری آیت الله میرزای شیرازی آغاز شد.

9 تیر 1309

سید احمد ادیب پیشاوری شاعر و دانشمند برجسته در هشتاد و شش سالگی در تهران درگذشت . تحصیلات وی در کابل، هرات، مشهد و سبزوار به اتمام رسید. او مدتی شاگرد حاج ملاهادی سبزواری فیلسوف و عالم بزرگ ایرانی بود. ادیب پیشاوری در طول سالیان متمادی تدریس، شاگردان متعددی را پرورش داد که بعد ها هریک در مدارج بالای علمی و ادبی مدرس دیگر دانش پژوهان شدند. دیوان شعر ادیب نیشابوری بیش از سی هزار بیت شعر دارد.

9 تیر 1345

قانون تشکیل شورای داوری به تصویب نهایی مجلس مجلس شورای ملی رسید. بدین ترتیب وزارت دادگستری اجازه یافت به منظور رسیدگی به اختلافات و حل آنها در شهرها، شورای داوری ایجاد کند. وجود شورای داوری در کنار خانه انصاف که قبل از شوراهای داوری تشکیل شده بودند به منزله ی رسیدگی سریع تر به اختلافات و حل آنها با نظارت رسمی وزارت دادگستری بود زیرا تا قبل از شورای داوری کلیه دعاوی در وزارت دادگستری رسیدگی می شد.

9 تیر 1345

ریچارد هلمز سفیر اسبق امریکا در تهران، به ریاست سازمان «سیا» منصوب شد.

هجری قمری

2 رمضان 340

عبدالرحمن بن اسحاق زجاجی نهاوندی ادیب، لغت شناس و فقیه بزرگ در نهاوند درگذشت. این عالم بزرگ که سال​​ ها تحقیق و تدریس می کرد تالیفات ارزشمندی دارد که کتاب الایضاح الکافی از آن جمله است.

2 رمضان 702

سپاهیان مغول از ارتش مصر و شام شکست خوردند. غازان خان معروف به محمود، پادشاه مغول در ایران، دوبار به سرزمین‏های شام و مصر لشکر کشید که در بار اول به سال 699 ق، پیروزی از آن وی بود. ولی در حمله‏ دوم غازان به شام که در سال 702 ق روی داد، ملک ناصر محمد پسر سیف الدین قلاوون پادشاه مصر، امرای غازان را در محل مَرج الصُّفْر در نزدیکی دمشق در دوم رمضان سال 702 ق شکست داد. غازان خان چنان از این شکست اندوهگین شد که حدود یک سال بعد در یازدهم شوال سال 703 ق در سی و سه سالگی در قزوین مرد و جسد او را در بیرون شهر قزوین به خاک سپردند.

میلادی

30 ژوئن 1991

نظام تبعیض نژادی در کشور افریقای جنوبی به طور رسمی پایان یافت. رژیم تبعیض نژادی (آپارتاید) از سال 1948م توسط اقلیت سفیدپوست کشور افریقای جنوبی بر اکثریت سیاهان تحمیل شد و بر اساس آن، اقلیت 20 درصدی سفید پوست‏های این کشور به عنوان نژاد برتر، بر سرنوشت افریقای جنوبی حاکم شدند. ازدواج سیاه پوستان با سفیدپوستان ممنوع شد و سیاه پوستان به کارهای پست گمارده و از فعالیت‏های سیاسی منع شدند. اِعمالِ سیاست غیرانسانی تبعیض نژادی در افریقای جنوبی، خشم جهانیان را برانگیخت. هرچند امریکا، انگلیس و برخی کشورهای دیگر با رژیم آپارتاید ارتباط نزدیک داشتند، اما بسیاری از کشورها با رژیم تبعیض نژادی افریقای جنوبی قطع رابطه کردند. سرانجام این مخالفت‏ها و فشار افکار عمومی و نیز مبارزات پی‏گیر سیاهان به رهبری نلسون ماندلا، باعث لغو این سیاست ضد انسانی در 30 ژوئن 1991م شد. در دسامبر 1993، قانون اساسی جدید بر اساس تساوی حقوق سیاه پوستان و سفیدپوستان به تصویب پارلمان افریقای جنوبی رسید و در اولین انتخابات ریاست جمهوری با شرکت سیاه‏پوستان در آوریل 1994، نلسون ماندلا رهبر سیاه‏پوستان که 27 سال را در زندان گذرانده بود، به پیروزی رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها