انزوا و گوشه‌گیری، خجالت و شرمندگی، بی‌میلی به حضور در جمع دوستان، رنج تمسخر دیگران، نداشتن امید به آینده، سختی یا حتی احتمال عدم امکان ازدواج در آینده و... تنها بخشی از زجرها و دردهای نهفته و پنهان رقیه 7 ساله است؛ دختری که به صورت مادرزادی نیمی از صورتش بکلی سیاه و کبود است. او ساکن بخش مردهک از توابع شهرستان عنبرآباد در استان کرمان است و هزینه‌های بالای معالجه صورتش، پدر کارگر رقیه را از تامین هزینه‌های درمان او ناتوان ساخته است. گزارش اختصاصی «جام جم سرا» را درباره او، همراه با تصاویری از این خانواده،در ادامه بخوانید.
کد خبر: ۶۸۲۸۲۶
این لکه رفتنی‌ست،مرا در لبخندت شریک کن+عکس

جام جم سرا: انتشار تصویری از رقیه، با عتوان «دختر دلشکسته با نقشی روی صورتش» در سایت «جام جم سرا»، با همدلی و استقبال زیاد مخاطبان مواجه شد و در زمانی کوتاه آن را به یکی از پربازدیدترین مطالب ما تبدیل کرد .مخاطبان نوعدوست ضمن اظهار همدردی با این کودک رنجور، خواهان راهی برای کمک به او بودند و همین خواست، ما را بر آن داشت خانواده رقیه را پیدا کنیم. آنها با طی مسیری طولانی و تحمل سختی و مشقت زیاد روز گذشته مهمان ما در تحریریه شدند و از رنج یک مشکل مادرزادی برایمان گفتند و از نیکوکاران استمداد طلبیدند تا به یاری آنها بیایند و این کودک خجالتی و رنج‌کشیده را به لبخندهای ماندنی میهمان کنند.

روح اله پهلوان نژاد پدر رقیه که از بدو تولد تاکنون تلاش های زیادی برای درمان صورت دخترش انجام داده از مشکلاتی می گوید که فرزند و خانواده اش طی این سالها متحمل شده اند.

وی با بیان اینکه سیاه بودن بخشی از صورت رقیه مادرزادی است، می گوید: در بدو تولد او پزشکان عامل این بیماری را ماه گرفتگی اعلام کردند،اما بعد در پرونده پزشکی اش نوشتند سیاهی صورت رقیه به دلیل خال بزرگی است که می توانست به جای صورتش بر روی دیگر نقاط بدنش شکل بگیرد.

او با تذکر این نکته که خوشبختانه لکه صورت رقیه قابل درمان است می افزاید: پزشکان گفته اند برای درمان لکه سیاه روی صورت رقیه باید 5 عمل جراحی انجام شود، لذا ما از زمانی که رقیه 8 ماهه بود پیگیر انجام عمل و درمان صورت او شدیم و سرانجام پس از پیگیری های فراوان با حمایت و کمک مالی بنیاد علوی، نخستین عمل بر روی صورت او در تهران انجام شد و بخشی از صورتش از وجود لکه سیاه پاک شد. این عمل مربوط به زمانی است که رقیه حدود 3 سال داشت ؛ اما پس از آن به دلیل بالا بودن هزینه های عمل و ناتوانی مالی نتوانسته ایم کاری صورت دهیم.


روح اله پهلوان نژاد تصریح می کند: برای درمان صورت رقیه 4 عمل دیگر باید انجام شود که هر عمل نیز به 2 بخش تقسیم می شود. در بخش نخست دستگاهی به نام تیشو اکسپاندر زیر بخش هایی از پوست صورت رقیه که سالم و شفاف است قرار داده می شود و این دستگاه به مدت 6 ماه زیر پوست باقی می ماند و در این مدت با تزریق محلولی به زیر پوست سلولهای سالم رشد کرده و بزرگ میشود، پس از اینکه سلولهای پوستی رشد کرد، در بخش دوم طی یک عمل دیگر بخشی از پوست سیاه صورت رقیه برداشته می شود و پوست جدیدی که رشد کرده است بر روی نقاطی که پوست سیاه برداشته شده کشیده می شود. بخشی از صورت رقیه در عمل جراحی نخست، به همین روش درمان شده است، اما پس از آن عمل، طی شش ماهی که دستگاه تیشو اکسپاندر زیر پوست رقیه قرار داده شده بود ، ما باید هر هفته یک بار به تهران سفر می کردیم تا آن محلول خاص به این دستگاه تزریق شود و همین هزینه های بالای رفت و آمد به تهران باعث شد که من دیگر نتوانم هزینه عملهای دیگر را تامین کنم.


پدر رقیه می افزاید: برای تامین هزینه های درمان مجبور شدم تنها دارایی ام را که یک قطعه زمین بود بفروشم و یک وام 2 میلیون تومانی از کمیته امداد بگیرم که هنوز نتوانسته ام اقساط آن را پرداخت کنم. مکاتبات زیادی با نهادها و ارگان های مختلف برای دریافت کمک هزینه درمان دخترم انجام دادم ،اما متاسفانه هیچ کدام کمکی نکردند و فقط نامه ای که در نخستین سفر استانی رییس جمهور سابق به استان کرمان نوشته بودم به وزارت بهداشت ارجاع داده شده بود. با این حال، پس از گذشت 7 ماه از نوشتن آن نامه وزارت بهداشت اعلام کرد فقط می تواند مبلغ 200 هزار تومان برای درمان دخترم کمک کنند که من به دلیل اینکه کمک آنها بسیار ناچیز بود ترجیح دادم از دریافت آن مبلغ خودداری کنم.


روح اله پهلوان نژاد، همچنین از درد ها و رنج هایی می گوید که رقیه طی 7 سال عمرش تحمل کرده است؛ از اینکه تا قبل از رفتن به مدرسه به جای لباس دخترانه ،لباس پسرانه می پوشید تا دوستان و هم سن و سالانش کمتر او را مسخره کنند؛ از این که هنوز هم هنگامی که از منزل خارج می شود پشت سر پدر یا زیر چادر مادرش پنهان می شود تا صورتش از نگاه دیگران پنهان بماند. از این که از بدو تولد تاکنون به دلیل همین وضعیت صورتش در هیچ مراسم جمعی همچون جشن عروسی حضور نیافته، و از این که اکنون او سرخورده و گوشه گیر است.
او البته به استعدادهای دخترش نیز اشاره میکند: بسیار درسخوان و باهوش است و امسال کلاس اول ابتدایی را با نمرات عالی قبول شده است.

رقیه در حالی برای ادامه تحصیل به مدرسه می رفت که ابتدا همکلاسی هایش او را اذیت کرده و مورد تمسخر قرار می دادند ،اما پس از صحبت های معلمشان، حالا همکلاسیهایش کمی وضعیت رقیه را درک می کنند و کمتر او را آزار میدهند؛ هر چند که هنوز هم در بیرون از مدرسه نگاه های سنگین، یا ترحم آمیز و یا همراه با لبخندهای تمسخر آمیز همراه اوست و اینها زخم هایی عمیق بر روحیه و روان رقیه وارد کرده است.

این روز ها رقیه 7 ساله به همراه دو خواهر خردسال دیگرش به نام های فاطمه 10 ساله و عسل کوچولوی 1 ساله در خانه کوچکشان در بخش محروم و دور افتاده مردهک از توابع شهرستان عنبرآباد استان کرمان در محرومیت و فقر روزگار می گذرانند. پدر کارگر است و با وجود تلاش های فراوان هنوز نتوانسته هزینه های درمان صورت این دخترک معصوم را فراهم کند. رقیه همانند بسیاری از بچه های محروم بخش مردهک دچار سوء تغذیه و بسیار لاغر و نحیف است، به گونه ای که در 7 سالگی فقط 14 کیلوگرم وزن دارد.(گزارش: حکمت قاسمخانی/عکسها: نازنین کاظمی نوا)

***

درخواست پدر و مادر رقیه کمک مسئولان به آنها برای درمان این لکه نقش بسته بر صورت دخترشان است؛ اما اگر خود را جزو مردم خیّر و نوعدوست می دانید، می توانید پیشقدم شوید. جام جم سرا به دلایل حقوقی نمی تواند کاری جز این انجام دهد: اگر پزشکی هستید که می توانید در کاری خیرخواهانه قدم بگذارید و گرهی از مشکلات رقیه و خانواده‌اش باز کنید، طریقه تماس با پدر او این است:

شماره همراه: 09139572572

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳۰
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
۰
۰
ممنون از جام جم سرا به خاطر انعكاس و پیگیری این گزارش!
سیاوش
Netherlands
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
۰
۰
با كمك هموطنان عزیزمان این مشكل دختر ناز را برطرف می كنیم
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
۰
۰
آقا من واقعا متاثر شدم اما به پدر این بچه باید تاخت كه شما كه بچت دچار سوئ تغذیه است 3 تا بچه واسه چیته برادر من
یارضا
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
نظر خود را وارد كنیدبچه دار شدن دست خداس ولی تو باید دعا كنی تا این كه
یارضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
پوست رقیه به خاطر سوءتغذیه دچار این مشكل نشده
فرشته
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
۰
۰
باید همه به این بچه كمك كنیم تا شاد باشه . بنی آدم اعضای یكدیگرند
مرادی
Canada
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
۰
۰
ممنون كه پیگیری كردید
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
۰
۰
این مطلب رو باید وزیر محترم بهداشت ببینن و پزشكان پوست رو موظف به درمانش كنن. حكومت اسلامی یعنی این
طاهر
United States
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
۰
۰
تو دختری زیبا هستی من پدر سه دختر هستم تو زیبا تر هستی
محمد صادقی
Germany
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
۰
۰
خیلی ناراحتم كرد وضعیت این دخترك معصوم. به نوع خودم از همه هوطنانم می خوام در آستانه تولد ولی عصر به كمك او بشتابند
میثاق
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
۰
۰
خیلی ناراحت كننده س. خدا به شما دست انركاران جام جم خیر بده كه به كمك این بچه اومدید
یك مادر
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
۰
۰
دختر عزیزم ناراحت نباش. با گمگ خیرین مشكلت حل می شه. بمیرم الهی
ماهرخ
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
۰
۰
تو رو خدا اونایی كه وضعشون خوبه به كمك این دختر بی گناه بیان. لطفا لطفا لطفا. بدونید جای دوری نمی ره و بركت مالتون می شه
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
۰
۰
كمك كنید من یك كارمند هستم 10 هزار تومان كمك كردم یك یاعلی كنید مشكل این خانواده و دختر گلشون حل بشه انشا الله
جابر لنگرود
United Kingdom
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
۰
۰
دختركوچولویم : فقط مثل كوه مقاوم و استوارباش وبه یزدان پاك توكل كن كه انشالله بیماریت درمان خواهد شد
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
۰
۰
منم یه كارمندم و كمك می كنم قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود كمك ها هرچند ناچیز وقتی همه پا پیش بزارن میشه یه گام بزرگ برداشت انشاالله
حمید ع س
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
۰
۰
همیشه یادمان باشد وضع كنونی، سرنوشت نهایی ما نیست، روزهای خوب خواهند آمد. دختر گلم تو زیبایی فقط به او امیدوار باش
حمید آبی
Germany
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
۰
۰
من هم 10 هزار تومان كمك كردم خدا انشالله ایشان را شفا بدهد!
استان البرز
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
۰
۰
از مردم عزیز كشورم می خوام تو این شب عیدی هر چقدر تو توانشون هست كمك كنند
Hamid Maydanchi
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
۰
۰
Dear Roghieh Aziz,

I have read your story in Jamejam and really touched my heart. I am living in UK and ready to support you as much as I can. Please contact to my email and let me know what can I do. I will be ready to supporting in UK, if there is any facility here or Iranian Government helping you to get a visa.


please contact me and and let me know if I can be any help. In mean time I will try to speak to our team in Doostan Charity in UK, may be we can provide some help too.

Good luck and don't worry at all my beautiful daughter
We love you all and you are more beautiful girl I have seen so far,

take care and keep in touch.

regards,
Dr Hamid Maydanchi,
Manchester,
UK
.
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
۰
۰
برای شفای رقیه عزیز دعا می كنم كم نیستند آدمهایی كه به كمك رقیه دوست داشتنی بروند و او را از این وضعیت خارج كنند. به امید آن روز
یكی از مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
۰
۰
وضع مالیم زیاد خوب نیست. اما من 10 هزار تومان واریز میكنم. انشالله بقیه مردم هم كمك كنن این دختر خوب زودتر خوب بشه.
پریسا
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
۰
۰
اشك تو چشمام جمع شد خودمو جای مادر اون بچه گذاشتم الهی هر چی زودتر درمان بشه
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
۰
۰
سلام
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
۰
۰
رقیه عزیزم منم یك دونه دختر دارم ناراحتی مادرت رو درك میكنم با مقاوم بودنت میتونی مادرت وپدرت رو یاری كنی بهشون قوت بدی .ازجام جم سراهم خیلی ممنون كه این اطلاع رسانی روكرد.دوستدارم صورت بی مشكل وخندون رقیه جون رهم ببینم .سپاسگزار
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
۰
۰
200 هزارتومن سعی میكنم كمكشون كنم تا جایی كه درتوانم هس. اگرچه این امور رو وزارت بهداشت باید انجام بده...مرسی جام جم
ریحانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
۰
۰
نگاه عمیق این دختر به لنز دوربینها، نشاندهنده ی امیدیست كه به كمك مردم و برداشته شدن این لكه سیاه داره. اونایی كه توان مالی دارن و می تونن دریغ نكنن، انشاءالله كه امید این دختر ناامید نمیشه.
با تشكر از جام جم سرا كه اطلاع رسانی كرد.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
۰
۰
سلام.اقا رفتن به مكه و عتبات رو فعلا بذارید كنار و به این طفل معصوم كمك كنید.من خودم كارمند شركت نفت هستم.از تمامی همكارام توی سراسر ایران خواهشمندم كه هرچی میتونن به این بنده خدا كمك كنن.راستی كسایی كه وارد هستن این خبر رو گسترش بدن.من از همكارام خواستم با واتس اپ خبر رو پخش كنن چون دسترسی بیشتره.هر كی بلده یا علی
كلانی
Germany
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
۰
۰
از همشهری گلم آقای قاسمخانی برای تهیه این گزارش زیبا تشكر می كنم
امید وارم رقیه خانوم هم هرچه زودتر به كمك خیرین مهربون كشورمون خوب و زیبا بشه
یارض
-
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
۰
۰
امیدوارم هرچه زودتر بهبود پیداند

نیازمندی ها