در روزگاری که خندیدن از لب های ما رخت بر بسته بود، نسیم آمد تا ما با هر قیمتی بخندیم.
کد خبر: ۶۸۱۵۲۴
حضور هیچ طنزپردازی در شبکه نسیم ممنوع نیست

یکی از اتفاقاتی که درآخرین سالهای ریاست عزت ا...ضرغامی بر رسانه ملی تکرار شد و هر بار با نقد های مفصلی هم همراه بود، افتتاح شبکه های مختلف در سازمان عریض وطویل صدا وسیما بود. اما در همین اوضاع و احوال شبکه نسیم هم افتتاح شد که تا حدودی با مذاق مخاطب ایرانی نزدیکی داشت. نسیم اگر چه بی نقص و ایراد نبود و نیست، اما یک اتفاق مبارک است چرا که زود توانست مخاطب خودش را پیدا کند. در روزگاری که خندیدن از لب های ما رخت بر بسته بود، نسیم آمد تا ما با هر قیمتی بخندیم.

بدون شک امروز نسیم یکی از پر مخاطب ترین شبکه های تلویزیون ماست، اگرچه یکسری برنامه دور از حد انتظار حتی با اجرای چهره های طنز سیما و سینما هم روی آنتن دارد.
هاشم رضایت مدیر این شبکه در این گفت و گو از اقداماتش پس از راه اندازی این شبکه و البته برنامه های آتی اش برای شبکه متبوعش صحبت کرد.

*******

*می توان گفت شبکه «نسیم» تنها شبکه افتتاح شده اخیر است که اتفاقاً مخاطب هم دارد. از چند وچون شکل گیری موضوع افتتاح این شبکه و هدف گذاری های آن، آغاز کنیم.
- یکی از شبهای اسفند سال 91، بعد از جلسه ای که در صدا و سیما داشتیم، رفتم منزل. ساعت حوالی یک بامداد. همه اهالی خانه خواب بودند، ولی من خوابم نمی برد. کانالهای تلویزیون را عوض میکردم تا برنامه ای ببینم که این استرس و نگرانی هایم کم شود که راحت بخوابم، اما برنامه ای را پیدا نکردم. هر کدام از شبکه ها برنامه های خودشان را پخش می کردند. دوست داشتم با این استرس نخوابم چون شنیده بودم اکثر سکته ها صبح زود بعد از یک خواب با استرس بوده ! آن روزها فشار اقتصادی هم زیاد بود و مردم هم درگیر مسائل سیاسی بودند. آن شب دلم میخواست استراحتی کنم تا برای فردا آماده شوم، اما خوابم نبرد. فکر کردم کاش شبکه ای وجود داشت که هر کسی بتواند بزند روی آن و بعد از 5 دقیقه یک لبخند بزند. شبکهای که کسی در آن یک جک بگوید، یا کار بامزهای انجام بدهد یا... اصلا شبکهای باشد که 24 ساعت کمدی کلاسیک تکراری پخش کند که مردم به آن بخندند. چون مردم اگر 100 بار هم قسمت رینگ بوکس چارلی چاپلین را ببینند، باز هم میخندند. همان شب فکر کردم که در سازمان چه چیزهایی داریم؛ از سریالها تا فیلمهای طنز. صبح برای ریاست سازمان نامه نوشتم که جای چنین شبکه ای در تلویزیون خالی است.

*و واکنش رییس سازمان در این باره چه بود ؟
ـ استقبال کردند و گفتند این طرح در ذهن من بوده و همیشه دوست داشتم چنین کاری انجام شود. نامه را برای آقای دکتر کرمی، مدیر شبکه نمایش فرستادند تا من نامه را در سازمان پیگیری کنم که ببینیم امکان راه اندازی چنین شبکه ای هست یا نه. اوایل در ذهنم بود که این شبکه برنامه تولیدی نداشته باشد و شبکهای باشد با داشتههای خودش؛ با همین کارهای طنزی که در طول این سالها پخش کردهایم. از کمدی های کلاسیک و دوربین مخفی تا سریالها و فیلمهای سینمایی طنز. چون در تلویزیونهای کشورهای دیگر مثل ترکیه و کشورهای اروپایی شبکه هایی هستند که مدام دوربین مخفی و لحظهها پخش میکنند. جالب آنکه از تکرار 100 باره یک برنامه هم نمیترسند. من هم میخواستم دوربین مخفی و لحظه ها داشته باشیم و از این همه سریال و فیلم طنز که صدا و سیما ساخته استفاده کنیم. از طنز اهای آیتمی گرفته تا سریالهای 90 شبی شبکه سه که خودم هم درگیر آنها بودهام. اما نمیخواستیم پخش این شبکه از صبح تا شب باشد. میخواستیم کارش را با دو-سه ساعت پخش و تکرار آن شروع کند. بر اساس این طرح، آرشیو و داشته ها را نگاه کردیم تا ببینیم چقدر فیلم و سریال و برنامه داریم. به این نتیجه رسیدیم که با چنین اندوخته هایی میشود یک شبکه راه انداخت. شبکه ای که به تبلیغ هم نیازی ندارد و 5 درصد بیننده هم برای آن کافی است.

*در حقیقت تنها به چشم یک کاتالیزور و صرفا به آرامش مخاطب فکر می کردید ؟
ـ بله، اندازهای که کسی بتواند با دیدن 5 دقیقه از برنامه های آن خستگی در کند و یک لبخند بزند. لازم نیست به قهقهه زدن و کرکر خندیدن هم برسد! دلمان میخواست این شبکه پیوندی بین اعضای یک خانواده به وجود بیاورد. الان داریم وله ای میسازیم که دوربین در یک قاب زن و شوهری را روی یک مبل نشان میدهد که هر کدام یک گوشه اش نشسته اند و ناراحت دستهایشان را زده اند زیر چانه هایشان. بچه آنها هم وسط مبل روبروی شان نشسته و هیچ کلامی نیست. بعد یک لحظه نگاه آنها به شبکه نسیم میافتد و برمیگردند به هم لبخند میزنند. برای ما اتفاق افتادن این لحظه در واقعیت کافی است. با همین برنامه های کوتاه میتوانیم به مردم یاد بدهیم که بخندند و به دنیا یک جور دیگر نگاه کنند و آستانه تحمل آنها را بالا ببریم. همه اینها باعث شد که آقای دکتر کرمی نامه ای به آقای ضرغامی بنویسد که می توان این شبکه را راه انداخت. آقای ضرغامی هم ایده های خوبی داشت و هنوز هم ما را راهنمایی میکند. آقای دکتر دارابی هم نکاتی را اضافه تا بستر راه اندازی شبکه در سال 92 آماده شود.

/Media/Image/1393/02/27/635359564819211464.jpg

*از همان موقع در همین ساختمان مستقر هستید؟
ـ حوالی تیر ماه 92 بحث بود که برای راهاندازی شبکه به ساختمان و دفتر و سرمایه و ... نیاز داریم. آن روزها هم اوج مسائل اقتصادی وصرفه جویی ها بود. به خاطر همین من پیشنهاد دادم که «نسیم» را شبکه ای مثل شبکه های دیگر نبینیم. ما به ساختمان و دفتر نیاز نداریم و در همین ساختمان شبکه نمایش کار میکنیم. بگذارید این شبکه یک شبکه مردمی باشد که همه چیز آن نوپا و جدید باشد.آقای دکتر کرمی قبول کرد این پیشنهاد را به آقای مهندس ضرغامی داد. ایشان هم پسندید وفرمود کارتان را شروع کنید. پس آقای دکتر کرمی با حفظ سمت مدیر شبکه نمایش نسیم را هم به عهده گرفت ، بنده هم قائم مقام او شدم.

*چیدمان و قرار گرفتن برنامه ها در کنار یکدیگر با چه ویژگی و ساختاری طراحی شده است؟
ـ برنامه هایی که از شبکه نسیم پخش می شوند باید یکی از مشخصهای شادی ، نشاط، سرگرمی وآرامش بخشی را داشته باشد و این برنامه ها به چند دسته تقسیم شده اند؛ نسیم دیدنی ها ، نسیم نما ، نسیم مهارت ، نسیم یادها ، نسیم آرامش ،نسیم استانها،نسیم شما وهمچنین آبرنگ ، عینک آفتابی ، هاونگ ، مزه و...به گونه ای در جدول قرار گرفته اند که مخاطبان یک برنامه جالب و مهیج ،کمدی ،آرامش بخش ، سرگرم کننده را بتوانند به دنبال یکدیگر ببینند.

*در این چیدمان و نوع کنداکتور چقدر مخاطب را مدنظر و چقدر در این خصوص تحقیقات میدانی از دیدگاه مخاطبان داشتید؟
ـ خب اولا زمان پخش برنامه های شبکه نسیم فعلا 3 ساعت است و در طول شبانه روز تکرار می شود. پس اصل جدول ما بین ساعت 20 تا 23 است و ما برای این ساعت برنامه ریزی کردیم و بنا به نوع برنامه و مخاطبینش وداده های مرکز تحقیقات سازمان که یک بررسی میدانی خوب انجام داده بودند، جدول پخش تظیم شده است .

*چند درصد از برنامه ها تولیدی و چه بخشی تامین می شود؟ مبنا در این راستا چیست؟
ـ فعلا 21 یا 22 درصد تولید داریم و بقیه تامینی است ، مبنای ما خواست مردم است آن هم با توجه به تماسها و نامه ها وارتباطی که مردم با شبکه دارند. در نظر سنجی ها برنامه های تامینی ما را خیلی مردم دوست دارند به خصوص نسیم یادها ، دیدنی ها ، آرامش و... ما باید ازداشته های عظیم سازمان استفاده کنیم. ضمن اینکه با خواست مخاطبین هم همراه باشیم. اعتقاد داریم این شبکه تعاملی است، پس باید به آنچه مردم دوست دارند اهمیت بدهیم. مردم فعلا هم برنامه های تولیدی طنز و هم تامینی طنز را می پسندند.

*و مبنا در بحث آثار تامینی چیست؟
ـ همه برنامه هایی که نشاط آور، شاد، طنز ، سرگرم کننده ، جالب و مهیج بوده که در آرشیو هستند را شناسایی و استفاده می کنیم، همینطور برنامه های خارجی که در حال بازبینی هستند تابا انتخاب اداره کل تامین برنامه خارجی آقای رمضانی زحمت کشیده برای شبکه خریداری کنند تا با برنامه های تامینی فضایی شاد و مفرح برای مردم خوب ایجاد کنیم.

*به نظرتان استفاده از برخی از آثار شبکه های استانی به کیفیت شبکه و آثارش لطمه نمی زند؟ در این راستا چقدر سفارشی کار می کنید؟
- شاید در ابتدا ما هم همانند شما فکر می کردیم، اما با گذشت زمان و تولید با کیفیت بهتر استان ها و استقبال بیش از پیش مردم، متوجه شدیم این تولیدات نه تنها صدمه نمی زند، بلکه بسیار خوب و با ارزش هستند. با این برنامه ها همه مردم خوب ایران عزیز خودشان را در شبکه نسیم می بینند و خود را یکی از تولید کننده های این شبکه محسوب می کنند. ضمن اینکه تولیدات استان ها نسبت به روزهای اول اصلا قابل مقایسه نیست و هر روز بهتر خواهد شد .

*آیا شما به شبکه های استانی هم سفارش تولید می دهید؟
ـ ما جلسات مشترکی داشتیم و در خصوص آیتم ها و موضوعات برنامه و انتظارات شبکه نسیم صحبت کردیم. البته اگر موضوع خاصی در نظر داشته باشیم موردی سفارش خواهیم داد.

*برداشت از آثار جذاب و پرطرفدار گذشته با چه منابعی اتفاق می افتد؟ در این راستا سلیقه ای عمل می شود و نظر مخاطب در این راستا مورد استفاده قرار می گیرد؟
ـ خب سازمان صدا وسیما آرشیو بزرگی دارد و همه برنامه ها دارای شناسنامه هستند. همین طور آرشیو مخصوص شبکه های سیما شکر خدا هم آرشیو مرکزی و هم شبکه های سیما همکاری لازم را انجام دادند تا ما بتوانیم همه تولیدات طنز و کمدی و سرگرم کننده را شناسایی و جمع آوری کنیم.
در مرحله اول که اصلا سلیقه مهم نبود، چون بنا بر جمع آوری همه تولیدات گذشته بوده وهست، ولی برای پخش با توجه به تماسهای مردم و درخواست آنها صورت میگیرد.

*مبنای تولیدات اصلی خود شبکه چیست؟ چقدر در این راستا بودجه در اختیار شبکه نسیم است؟
ـ شکر خدا بودجه شبکه خوب است. البته تولید برنامه های داخلی بخصوص با ریتمی تند و سریع خارج از ساختار گفتگو محور و با محتوای طنز و نشاط آور کار مشکل و پر هزینه ای است وامیدواریم بتوانیم در این راستا هر روز بهتر قدم برداریم. همانطور که عرض کردم مبنای تولیدات ما برنامه هایی است که نشاط ، شادی وسرگرمی را به خانه های مردم ببرد و از تازگی نیز برخوردار باشد. اینها در اولویت تولید ما محسوب می شوند .

*آیا سود بردن از اسپانسر هم در برنامه شما وجود دارد؟ تا به حال چقدر توانسته اید موفق عمل کنید؟
ـ از شروع آزمایشی شبکه اسپانسر ها برای کارهای مشارکتی مراجعه کرده و هر روز بیشتر می شود و ما کمی با تامل در این خصوص گام برداشتیم. البته در حال حاضر چند کار مشارکتی در دستور کار تولید قرار گرفته ،در شبکه نسیم به هیچ وجه هدف استفاده مالی نیست، بلکه کار مشارکتی برایمان مهم است که ما هم بتوانیم در تولید و اقتصاد کشور نیز موثر باشیم.

*شنیده می شود با بسیاری از طنازان سیما که سالهاست کنار هستند یا در این ژانر فعالیت ندارند در تماس هستید و آنها را وارد گود کرده اید.
ـ بله ما با همه هنرمندان خوب کشور در تماس هستیم؛ بعضی از آنان آمده اند و ما در خدمت شان هستیم. با تعدادی هم در حال مذاکره هستیم. البته من از همین جا به همه هنرمندان طنز کشورمان از جمله نویسنده ها ، کارگردان ها ، بازیگرها وهمه کسانی که در این عرصه فعالیت داشته ودارند دعوت می کنم به خانه خودشان شبکه نسیم تشریف بیاورند و مردم خوب کشور را با هنر خود شاد کنند.

/Media/Image/1393/02/27/635359563513373838.jpg

*با چه هدفی ساخت برنامه طنز آیتمی را به رضا رشیدپور سپردید و او چقدر در این راستا موفق بوده است؟ مشکل ممنوع الکار بودن او در این شبکه حل شد ؟
ـ آقای رشید پور مدتی از سیما دور بودند البته مشکل ممنوعیت تصویر نداشت. به هر حال ایشان خیلی خوشحال شد و در اولین برنامه خود گفت خیلی خوشحال است که اجازه دارد بار دیگر در تلویزیون برنامه داشته باشند. ایشان فرزند شهید است و دوست دارند مردم را شاد و با نشاط ببینند و برای همین این برنامه را تولید می کنند.
رشید پور پیشنهاد داد با بازیگران جوان ومستعد یک برنامه طنز آیتمی بسازند. چندین جلسه با هم داشتیم، طنز های زیادی سیما تولید کرده که اکثرا موفق بوده اند و سلیقه مردم در کارهای طنز بالا رفته بنابراین کار ما در این خصوص بسیار سخت ودشوار است. با این حال ایشان قبول کرد و برنامه عینک آفتابی با هدف پول دار شدن یا میلیونر شدن شروع به کار کند، اما چطور و چگونه ؟ این برنامه می خواهد به مردم خوب و به خصوص جوانان بگوید شما میلیونر و پول دار هستید، اما توجه ندارید هر کس سلامتی دارد ، خانواده خوب دارد، پدر خوب دارد ، فرند خوب دارد ، مادر خوب دارد ، برادر و خواهر خوب داردو........ ثروتمند ومیلیونر است. ما باید قدر نعمت هایی که خداوند به ما داده را بدانیم و به دنبال ثروت های کاذب تنها نباشیم.
همه کارهای طنز در سری اول تا چندین قسمت از کیفیت خوبی برخوردار نبودند و به مرور اصلاح و بهتر شدند. برنامه عینک آفتابی هم همین طور، هنوز این برنامه آنچه که مردم وما و آقای رشید پور می خواستیم نیست و در تلاشیم هر روز با سوژه و نویسندگی ، بازی کارگردانی و... بهتر شود؛ البته با کمک مردم خوب و طناز کشورمان . (بانی فیلم/ مجتبی احمدی)

ادامه دارد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
امیر حسین قاسمی سپرو
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
۰
۰
سلام ممنونم از برنامه خوبتان لطفا عكس های خنده دار هم پخش كنید..
من یه جوان 14ساله هستم مگر از شما چه خواستم.................. تورو خدا پخش كنید

با تشكر
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها