آماده باش سراسری نظامیان در ترکیه

اتفاقات و اعتراضات شکل گرفته در ترکیه که نقطه آغازش پارک قزی در میدان تقسیم استانبول بود، روز گذشته یکساله شد؛ اتفاقاتی که در ابتدا در اعتراض به برخی ساخت و سازهای دولتی در این محل بود، اما با گذشت زمان و اعمال خشونت شدید از سوی نیروهای امنیتی، شکل دیگری به خود گرفت.
کد خبر: ۶۷۹۳۶۷
آماده باش سراسری نظامیان در ترکیه

حال در آستانه اولین سالگرد این اعتراضات، مقامات دولتی ترکیه از یک‌سو نسبت به برگزاری هرگونه اعتراضی در این پارک هشدار می‌دهند و از سوی دیگر، معترضان بر انجام این تجمعات اصرار دارند. شدیدترین این هشدارهای دولتی را می‌توان در سخنان جمعه شب رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه مشاهده کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در مراسمی که به مناسبت پانصد و شصت و یکمین سالروز فتح استانبول از سوی سلطان محمد فاتح از سوی اتحادیه ملی دانشجویان ترک و بنیاد اتحاد در استانبول برگزار شد، اردوغان با اشاره به اعتراضات سال گذشته ترکیه گفت: معترضان پارک قزی افرادی بودند که حتی یک درخت نیز نکاشته‌اند و هیچ اندیشه‌ای نیز ندارند.

وی تاکید کرد، برخی محافل سال گذشته برای متوقف کردن حرکت ترکیه و لطمه زدن به اقتصاد این کشور،‌ از جوانان سوءاستفاده و آنان را به اعتراضات خیابانی تحریک کردند.

اردوغان تاکید کرد،‌ برخی محافل این روزها بار دیگر در پی تکرار همان حوادث تلخ هستند.

نخست‌وزیر ترکیه گفت: روشنفکرنماها و هنرمندنماها برای تکرار خرابکاری‌ها، ‌اقدامات تلخ و حوادثی که می‌تواند موجب مرگ انسان‌ها شود، مردم را به عصیان فرامی‌خوانند.

وی تاکید کرد،‌ اطمینان دارم که جوانان ترکیه، ‌سنگ، سلاح، بمب دست‌ساز به دست نخواهند گرفت و به این فراخوان‌های برگزاری اعتراضات توجهی نخواهد کرد.

نخست‌وزیر ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود از جوانان خواست در برابر شبکه‌های اجتماعی هوشیار باشند.

وی گفت: از جوانان می‌خواهم زندگی خود را تسلیم اینترنت و رایانه نکنند و گرفتار شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک و یوتیوب نشوند.

تصمیم معترضان و اقدامات دولتی

با وجود این تهدیدها، اخبار چند روز گذشته حاکی از تصمیم و عزم معترضان برای برگزاری اعتراضات در نزدیکی پارک قزی بود.

بر این اساس، گروهی تحت‌عنوان «وحدت تقسیم» اعلام کرد در میدان تقسیم دست به تظاهرات خواهد زد و از مردم سراسر کشور خواست برای اعتراض در این میدان و پارک گردهم آیند.

این گروه از حسین موتلو، فرماندار استانبول و دیگر مقام‌های این کشور خواستند تا مانع حق مردم برای برگزاری اعتراض دموکراتیک صلح‌آمیز نشوند.

این در حالی است که دفتر فرماندار استانبول صریحا اعلام کرده است اجازه هیچ تظاهراتی در میدان تقسیم داده نمی‌شود. در واکنش به این موضوع، این گروه گفت ممنوعیت کنونی تظاهرات در ترکیه نقض ماده 34 قانون اساسی است که آزادی بیان را تضمین کرده است.

در همین حال گفته می‌شود دولت نیز اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای مقابله با هرگونه تظاهرات اتخاذ کرده است.

بنا به گزارش منابع خبری، مقام‌های ترکیه در چند روز اخیر اعلام کردند 25 هزار مامور پلیس در میدان تقسیم مستقر شده و حدود 50 ماشین آبپاش به این منطقه اعزام خواهند داشت تا مطمئن شوند معترضان برای برگزاری سالروز اعتراضات پارک قزی امکان دسترسی به این منطقه را نداشته باشند.

حسین موتلو، فرماندار استانبول در این باره گفت: نیروهای امنیتی اقدامات لازم را برای مقابله با گروه‌های کوچکی که ممکن است دست به تظاهرات غیرقانونی بزنند، اندیشیده است.

در همین حال، کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مخالف مردم جمهوریخواه به دنبال این اظهارنظرهای مقامات دولتی، به معترضان هشدار داد تا از اقدامات تحریک‌آمیز اجتناب کنند؛ چرا که دولت در تلاش است تا ناآرامی را تحریک کند.

‌وی افزود: ما خواستار صلح در کشورمان هستیم و تمامی شهروندان باید از چنین اقدامات تحریک‌آمیزی اجتناب کنند. من از دولت می‌خواهم به پلیس دستور دهد تا از آب پرفشار، باتوم و شلیک گاز اشک‌آور استفاده نکند.

این معترضان فرزندان ما هستند. اگر آنها قصد تظاهرات دارند به آنها اجازه دهید.

ادامه ممنوعیت یوتیوب

موضوع رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی از جمله موضوعاتی بوده که طی یک سال گذشته و به دنبال اعتراضات در این کشور مطرح بوده است.

در تازه‌ترین این موارد، دادگاه قانون اساسی این کشور دو روز پیش حکم به رفع انسداد شبکه اجتماعی یوتیوب داد، اما خبرهای رسیده حاکی است که سازمان اطلاعات و ارتباطات ترکیه با گذشت دو روز از صدور این حکم، نسبت به اجرای آن اقدام نکرده است.

شبکه اجتماعی یوتیوب در ترکیه اوایل فروردین گذشته در پی انتشار صدایی منتسب به هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت این کشور مسدود شد.

این صدای منتسب به فیدان در یک فایل صوتی که از سوی مخالفان رجب طیب اردوغان منتشر شد، می‌گوید: «برای ورود نظامی به سوریه می‌توانم با برخی اقدام‌ها بهانه لازم را به‌وجود آورم».

دادگاه قانون اساسی ترکیه ممنوعیت شبکه اجتماعی یوتیوب را منافی قانون اساسی و نقض آزادی بیان دانست و حکم لغو ممنوعیت این شبکه اجتماعی در این کشور را صادر کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها