مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که طرح انتقال آب از رودخانه بهشت‌آباد به زاینده‌رود ارزیابی زیست‌محیطی ندارد، گفت: با اجرای این طرح به منابع آب زیرزمینی آسیب جدی وارد شده و احتمال زلزله در منطقه افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۶۷۸۸۸۶
افزایش احتمال زلزله با حفر تونل آب بهشت‌آباد

سعید یوسف‌پور در گفت‌وگو با مهر افزود: مطالعات این طرح از سال 91 در اختیار دفتر ارزیابی زیست‌محیطی محیط‌زیست استان قرار گرفته و تاکنون به دلیل مخاطرات زیست‌محیطی آن دو بار این طرح تعطیل شده است، اما دوباره چندی پیش تونل حفاری برای انتقال آب از این رودخانه به زاینده‌رود احداث شده و حدود 400 متر از آن بدون ارزیابی زیست‌محیطی پیش رفته است.

وی با بیان این‌که شورای عالی آب دستور توقف این طرح را داده است، اظهار کرد: اما مسئولان محلی استان اصفهان از محل اعتبارات استانی، این طرح را بدون تائید ارزیابی زیست‌محیطی هیچ‌یک از این استان‌ها آغاز کرده‌اند.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین ایرادی که بر این طرح وارد است، این است که پیمانکار این طرح از استان اصفهان است، یادآور شد: قرار بود چنانچه حتی اگر مسائل زیست‌محیطی در این طرح اعمال شود پیمانکار آن فردی بی‌طرف و از هیچ‌یک از استان‌ها نباشد.

به گفته یوسف‌پور، تمام کارشناسان آب و منابع طبیعی بر اثرات مخرب زیست‌محیطی حفر این تونل بر منابع آب زیرزمینی در چهارمحال و بختیاری تاکید دارند و از آنجا که در مسیر این تونل 40 ریزگسل، چهار گسل اصلی و ابرگسل زاگرس قرار دارد احتمال تاثیرات رسوبی بر آب‌های زیرزمینی بسیار بیشتر است؛ زیرا برای حفر این تونل مانند تونل کوهرنگ باید تمام منابع آب زیرزمینی تخلیه شود که آسیب جدی به محیط‌زیست منطقه می‌زند.

مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: همچنین به دلیل وجود گسل‌های مختلف در مسیر این تونل در طولانی‌مدت احتمال بروز زلزله افزایش می‌یابد، کما این‌که در این منطقه پیش از این و در سال 56 تجربه وقوع زلزله‌های مهیب وجود داشته است.

وی تصریح کرد: چنانچه ضرورت انتقال آب از بهشت‌آباد به زاینده‌رود تائید شود، راه‌های جایگزین برای این انتقال وجود دارد که مسئولان با در نظر گرفتن نگاه جامع و طولانی‌مدت می‌توانند این طرح را به شکل دیگری که به محیط‌زیست هیچ‌یک از استان‌ها آسیب نزند، اجرا کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها