ضرغامی در اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی:

وظیفه رسانه‌های اسلامی مبارزه با جاهلیت مدرن است

رئیس رسانه ملی در هفتمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی با اشاره به ماموریت و مسئولیت بزرگی که به عهده رسانه‌های اسلامی است، گفت:‌ امروز امپراتوری رسانه‌ای استکبار، بشریت را به سمت جاهلیت اولی می‌برد که این دقیقا با هدف بعثت حضرت رسول که برقراری فضائل و نجات انسان و زنان از تحقیر بود، منافات دارد. امروز استکبار با ابزاری نوین تفکر جاهلیت را به خورد مردم دنیا می‌دهد که ما باید با آن مقابله کنیم.
کد خبر: ۶۷۸۱۶۲
وظیفه رسانه‌های اسلامی مبارزه با جاهلیت مدرن است

هفتمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی با حضور رئیس سازمان صدا و سیما، مجید مجیدی، مدیران رسانه ملی و برنامه‌سازان ایرانی و خارجی دیشب در تهران به کار خود پایان داد.

سیدعزت الله ضرغامی در این مراسم با اشاره به ماموریت و مسئولیت بزرگی که به عهده رسانه‌های اسلامی است، گفت:‌ این نشست و مجمع در ابتدا نهال کوچکی بوده، اما امروز ریشه‌های استوار در زمین و شاخه‌های زیبایی در آسمان دارد که مدام نیز میوه می‌دهد.

وی افزود: امروز هفتمین اجلاس اتحادیه رادیو وتلویزیون‌های اسلامی و پنجمین جشنواره اتحاد و نیز پنجمین بازار فیلم به سرانجام رسید که این برنامه‌ها نشان از تلاش، همکاری و تعاون بین اعضای اتحادیه است.

ضرغامی به بخش‌بندی جهان به دو بخش جهان استکبار و جهان اسلام اشاره کرد و گفت: جهان اسلام محلی است برای اجتماع همه کسانی که سر در گرو ارزش‌های اسلامی الهی و انسانی دارند و در مقابله با جهان استکبار به سرکردگی آمریکا برخاسته‌اند.

رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: ما رسانه‌های اسلامی هستیم که هدفمان اسلام عزیز است. امروز دنیا و استکبار نشان داده که از اسلام مترقی و صلح‌طلبی که به قلب‌ها نفوذ می‌کند و از راه قلب و دل‌ها به جان آدمیت می‌رسد، می‌ترسد و نگران این است که این اسلام فراگیر و در تمام جهان اشاعه پیدا کند. به همین دلیل امروز مسئولیت تبلیغ اسلام بر عهده ماست.

وی، رسالت پیغمبر اسلام را رسالتی جهانی دانست و شخصیت ایشان را بزرگ‌ترین، معنوی‌‌‌ترین، پرنفوذترین و ماندگارترین رسانه در تمام حیات بشری نامید و گفت: وجود پیامبر رسانه بود که رسالت تبلیغ در راه خدا را برعهده داشت.

وی با بیان این‌که امروز اگر ما درباره رسانه صحبت می‌کنیم قواعدی را در نظر می‌گیریم، خاطرنشان کرد: همین امر ممکن است ما را از رسالت اصلی دور کند، اما همان‌طور که خداوند به پیامبر(ص) فرمود اگر همه به تو پشت کردند ثابت‌قدم بمان و ما نیز باید همین نکته را در نظر داشته باشیم؛ مردمی‌ترین انسان روی زمین پیامبر است، زیرا ایشان با همه مردم ارتباط برقرار می‌کرد.

ضرغامی ادامه داد: اگر رسانه می‌خواهد در جامعه نفوذ داشته باشد باید اعتماد مخاطب را جلب کند و به آنان پیام دهد و سپس هدایت کند و این باید سرلوحه امور رسانه‌ای در جهان اسلام قرار گیرد.

رئیس سازمان صدا و سیما با تاکید بر این‌که امروز در همه دنیا بعد از 1400 سال بیداری اسلامی برقرار است، گفت: امروز همه ما شاهد این مسأله هستیم و معجزات قرآنی نمود واقعی پیدا کرده است. همچنین نام متبرک پیامبر برترین نام‌هاست.

وی با بیان این‌که عده‌ای در همین رسانه ملی به اسم کارشناس یا با این ادعا که زبان رسانه را بهتر می‌فهمند به طور مرتب در گوش ما نجوا می‌کنند که فلان کار را انجام ندهید، گفت: آن‌ها می‌گویند اگر در رسانه این‌گونه حرف بزنید و از اسلام و ارزش‌های آن بگویید هیچ کس به حرف شما گوش فرا نمی‌دهد، به تعبیر دیگر می‌گویند اگر تابلودار و مارک دار باشید بلافاصله مواضعت روشن می‌شود و همین امر سبب می‌شود مردم به سمت شما نیایند.

رئیس رسانه ملی تاکید کرد: به هیچ وجه فریب چنین کارشناسانی را نخوریم؛ عملکرد رسانه، آموزش، اطلاع‌رسانی و سرگرمی است، بنابراین چه کسی می‌گوید اسلام با چنین مقوله‌هایی‌مخالف است؟ در حالی که دین ما بهترین تعالیم را برای تعالی بشر دارد.

به عقیده ضرغامی شاخص‌ها باید در رسانه‌ها تعیین شود و آنهایی که به دنبال برنامه‌سازی هستند باید در نظر داشته باشند به دنبال چه چیزی هستند، به عبارت دیگر برنامه‌ها باید به سمت هدف جهت‌گیری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید پیام‌های خودمان را بدهیم و دستورات اسلامی را منعکس کنیم. امروز امپراتوری رسانه‌ای استکبار، بشریت را به سمت جاهلیت اولی می‌برد که این دقیقا با هدف بعثت حضرت رسول که برقراری فضائل و نجات انسان و زنان از تحقیر بود، منافات دارد. امروز استکبار با ابزاری نوین تفکر جاهلیت را به خورد مردم دنیا می‌دهد که ما باید با آن مقابله کنیم.

ضرغامی به تفاوت تشکل اتحادیه رادیو وتلویزیون‌های اسلامی با دیگر تشکل‌های رسانه‌ای در دنیا اشاره کرد و گفت:‌ در دنیا رقابت رسانه‌ای زیاد است؛ اما این رقابت و شیوه رقابت آنها نباید به اتحادیه ما نفوذ کند. اتحادیه اسلامی ما هدفگذاری خاص خود را دارد. به این شکل که اگر یک رسانه در کنار ما پیشرفت کرد، ما نه‌تنها ناراحت نشده بلکه از صمیم دل نیز باید خوشحال شویم.

وی وحدت را اساس اسلام نامید و بیان کرد در جهان تشیع و بدون هیچ استثنایی تمام مراجع بزرگوار منادی وحدت هستند که در راس آنها رهبر انقلاب و امام خمینی (ره) هستند. پس ما به عنوان رسانه‌های کشورهای اسلامی باید با تمام وجود این وحدت را پاسداری کنیم.

ضرغامی به فیلم‌هایی که تروریست‌های خشن، بربرصفت و غیرمسلمان در رسانه‌ها پخش می‌کنند، اشاره کرد و گفت: تردید نکنیم استکبار پشت آنهاست و می‌خواهند اسلام را لکه‌دار کنند. این تروریست‌ها جنایت‌هایشان را مقابل دوربین انجام می‌دهند و دختران مسلمان را می‌ربایند تا مانند بردگان بفروشند وکارهایی می‌کنند که به هیچ عنوان با اسلام همخوانی ندارد.

توجه به رحمت للعالمین حضرت محمد (ص)

مجید مجیدی، کارگردان فیلم محمد(ص) در این مراسم گفت: در فیلم محمد(ص) سعی کرده‌ایم جنبه رحمه‌للعالمین بودن ایشان را بیش از جنبه‌های دیگر معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار روابط‌عمومی هفتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، مجید مجیدی، هدف از ساخت فیلم محمد(ص) را ایجاد یک نهضت فیلمسازی دانست و عنوان کرد: در ساخت این فیلم قصد ایجاد نهضت فیلمسازی را داشتم که الطاف حضرت محمد(ص) تاکنون شامل حال این فیلم شده است و ما تا حدی به اهداف خود دست پیدا کرده‌ایم.

وی ادامه داد: با عنایت ویژه‌ای که خداوند به این اثر داشت، اتفاقی که در این فیلم افتاد، خارج از تصورات من بود.

مجیدی به ساخت شهرک سینمایی عظیمی برای جهان اسلام در جاده قم اشاره و تاکید کرد: با همت مسئولان این شهرک تا 30 سال آینده بخوبی پاسخگوی نیازهای تلویزیونی و سینمایی اسلامی است. وی به جای خالی فیلم محمد (ص) در میان آثار سینمایی 100 سال اخیر اشاره کرد و گفت: از آغاز صنعت سینما تاکنون فقط یک فیلم به شخصیت پیامبر گرامی اسلام(ص) پرداخته است و جای خالی فیلمی که تمام ابعاد شخصیت ایشان را نشان دهد، بشدت احساس می‌شود.

این فیلمساز اضافه کرد: فیلم محمد (ص) تنها قطره‌ای از وجود پیامبر اسلام(ص) است و ما به دنبال این بودیم که جنبه رحمت‌للعالمین بودن ایشان را بخوبی به تصویر بکشیم.

وی با انتقاد از فیلم حضرت نوح (ع) که از سوی سینمای دنیای غرب ساخته شده است، عنوان کرد: فیلم حضرت نوح(ع) به قدری سخیف و در سطح پایین ساخته شده که بنده از دیدن آن تمام اعضای بدنم به لرزه افتاد.

این فیلمساز اظهار کرد: در خلق آثار زندگی پیامبران باید قداست آن پیامبر حفظ شود و نباید ایشان را طوری نمایش دهیم که تاثیر بدی بر فضای اجتماعی جامعه بگذارد.

مجیدی همچنین با انتقاد از ساخت فیلم‌ها و سریال‌های نامناسب در ترکیه عنوان کرد: متاسفم که در کشوری مانند ترکیه که 90 درصد جمعیتش مسلمان هستند، فیلم‌هایی ساخته می‌شود که مانند اختاپوس خانواده‌های ما و دیگر ملل را اسیر خود کرده است و مضامینی مانند زندگی پیامبر گرامی اسلام(ص) در آن نادیده گرفته می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بهتر است کمی کنکاش کنیم که در کشور ما چقدر برای معرفی اسلام واقعی و پیامبر گرامی اسلام کار شده است و چه مقدار آثار ما با فرهنگ اسلامی تطابق دارد. این فیلمساز همچنین از کمیت‌گرایی در فرهنگ امروز کشور انتقاد و تاکید کرد: باید از کمیت به سمت کیفیت پیش رفت، زیرا هر چقدر تعداد آثار اسلامی بالا برود ولی کیفیت نداشته باشد، نمی‌تواند تاثیری داشته باشد.

مجیدی در بخش دیگری از سخنان خود به بیداری اسلامی که در کشورهای منطقه اتفاق افتاده، اشاره و بیان کرد: در سال‌های اخیر شاهد هستیم که مردم منطقه آگاه شده‌اند و دیگر زیر بار ظلم و ستم نمی‌روند و سفارتخانه‌های کشورهای بیگانه را اشغال می‌کنند که سینمای دنیای اسلام نباید آن را نادیده بگیرد.

وی با بیان این‌که هنرمندان ارزشی فراوانی در کشور وجود دارد، گفت: به فضل خدا هنرمندان ارزشی فراوانی در ایران و دیگر کشورهای اسلامی وجود دارند که به وسیله آنها می‌توانیم روح والای معرفتی پیامبر اسلام(ص) را نشان دهیم. کارگردان فیلم محمد (ص) در پایان، افزایش سطح فرهنگ اجتماعی را لازمه رشد دنیای اسلام دانست و اظهار کرد: سطح فرهنگ اجتماعی در دنیای اسلام باید رشد کند تا آثار فرهنگی خلق شده، بتواند بر افکار عمومی جهان تاثیر بگذارد.

برگزیدگان بخش‌های تلویزیون رادیو و بازار فیلم

به گزارش خبرنگار روابط‌عمومی هفتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، عصر دیروز در ادامه مراسم اختتامیه برگزیدگان آثار پنجمین جشنواره اتحاد در رشته‌های مختلف معرفی شدند.

جایزه بهترین برنامه کودک به برنامه «فضائیه الدمی» از شبکه المسار عراق اهدا شد. برنامه «تقریر خبری» از شبکه بلادی عراق نیز در بخش بهترین برنامه گزارشی در موضوع وحدت اسلامی برگزیده شد. در موضوع آزاد همین بخش نیز برنامه «تقاریر اخباریه» از شبکه فلسطین بهترین عنوان را گرفت. جایزه بهترین برنامه خبری تلویزیونی به برنامه خبری شبکه الغدیر از کشور عراق تعلق گرفت.

در برنامه‌های کلیپ تلویزیونی به طور مشترک دو کلیپ «یا لثارات» از شبکه المعارف بحرین و کلیپ «اوبریت یمینی حر» از شبکه المسیره یمن برترین‌ها شناخته شدند.

جایزه بهترین برنامه گفت‌وگومحور در موضوع وحدت اسلامی به برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر و در موضوع آزاد به برنامه «حدیث الساعه» از شبکه المنار اهدا شد.

در بخش برنامه‌های ترکیبی نیز در موضوع آزاد «مع الحدث» از شبکه الفرات و «زیر ذره‌بین غالب» از شبکه النور آرژانتین عنوان برترین را از آن خود کردند.

جایزه بهترین مستند تلویزیونی در موضوع وحدت اسلامی به برنامه «دکتر علی» از شبکه یک سیما اهدا شد و نیز جایزه بهترین برنامه مستند تلویزیونی در موضوع آزاد به برنامه «الغرقد» از شبکه الاقصی فلسطین تعلق گرفت. «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از مرکز پویانمایی صبا عنوان بهترین انیمیشن و «خاک و مرجان» از شبکه جهانی سحر عنوان بهترین برنامه نمایشی در موضوع آزاد را از آن خود کردند.

بهترین‌های بخش رادیویی

جایزه بهترین برنامه ترکیبی رادیویی در موضوع آزاد به برنامه «از یاد رفته» رادیو دری ایران اهدا شد.

جایزه بهترین برنامه ترکیبی رادیویی با موضوع وحدت اسلامی به برنامه «سباق الکوثر» از رادیو الکوثر عراق تعلق گرفت. در بخش خبری و موضوع آزاد «نشره الاخبار» از رادیو الفرات عراق برگزیده شد و «هنر زندگی» از شبکه رادیویی مرکز ایلام توانست عنوان بهترین برنامه گفت‌وگومحور رادیویی در موضوع آزاد را از آن خود کند.

در بخش برنامه‌های گفت‌وگومحور رادیویی در موضوع وحدت اسلامی نیز جایزه بهترین برنامه به «قضیه ورای» از شبکه رادیویی البشائر لبنان اهدا شد. «مسابقه طهران» از شبکه رادیویی المعارف نجف هم توانست جایزه بهترین برنامه نمایشی رادیویی در بخش آزاد را از آن خود کند. جایزه بهترین برنامه نمایشی رادیویی با موضوع وحدت اسلامی نیز به برنامه «من وحی السماء» شبکه رادیویی النور لبنان تعلق گرفت.

بهترین‌های بخش ویژه جشنواره پنجم اتحاد

در جشنواره پنجم اتحاد در بخش ویژه، ضمن قدردانی از برنامه‌های ارزشمند رادیو ایران و رادیو السماوه عراق، جایزه بهترین برنامه در این بخش به برنامه «از فتوا تا بلوا» رادیو معارف ایران تعلق گرفت. در بخش ویژه آثار رادیویی ضمن قدردانی از برنامه «شمشیر وحشی» از شبکه سحر و «بیادق التکفیر» از شبکه المسار، جایزه ویژه این بخش به برنامه «صخب الصحرا» از شبکه الاتجاه عراق اهدا شد.

بهترین‌های بازار فیلم

غرفه‌های شبکه العهد عراق و اداره‌کل تامین برنامه سیما به عنوان غرفه‌های برتر پنجمین بازار فیلم اسلامی برگزیده شدند. حسن‌علی کاظم مسئول غرفه شبکه العهد و چنگیز محسنی مسئول غرفه تامین برنامه سیما جایزه خود را از حجت‌الاسلام علی کریمیان دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی دریافت کردند. (جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها