صوفی در اختتامیه جشنواره رادیو خبر داد:

تولید بیش از ۱۲۰۰ عنوان برنامه رادیویی

محمدحسین صوفی در افتتاحیه جشنواره سیزدهم رادیو:

رویکرد امسال رادیو بازتعریف هویت شبکه هاست

محمدحسین صوفی در مراسم افتتاحیه جشنواره سیزدهم رادیو گفت: جشنواره ها یکی از منابع اصلی و موتور محرکه نوآوری، ابداع، ابتکار و خلاقیت در رادیو و عرصه پیام رسانه هستند.
کد خبر: ۶۷۲۵۳۷
رویکرد امسال رادیو بازتعریف هویت شبکه هاست

افتتاحیه جشنواره سیزدهم رادیو و پنجمین اجلاس جهانی صدا ساعت 21 شامگاه شنبه بیستم اردیبهشت با حضور محمدحسین صوفی معاون صدا،غلامعلی حدادعادل، حسن تقدس نژاد معاون اداری و مالی، بهروز رضوی نژاد دبیر جشنواره سیزدهم، مدیران شبکه های رادیویی، برنامه سازان و گویندگان رادیو و اهالی رسانه در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما آغاز شد.

بهروز رضوی نژاد دبیر جشنواره در ابتدای این مراسم گفت: دوره های قبلی این جشنواره تجربه گرانبهایی به همراه داشت که با ساعت ها فکر و فعالیت همراه بود و حالا در این دوره هدف این است که با برنامه سازان ارتباطی و دوستانه و پیشبرنده ایجاد شود.
دبیرجشنواره سیزدهم درباره اهداف جشنواره اذعان کرد: سه هدف در دوره سیزدهم جشنواره بیشتر خودنمایی می کند. اول دستیابی به ایده خلاق،دوم نمایش توان برنامه سازی فکری تولیدکنندگان برنامه ها و هدف دیگر گرد آمدن عده کثیری از اندیشمندان است که باعث انسجام می شود.
وی ادامه داد: نتایج جشنواره های قبلی نشان داده که این جشنواره خروجی اثربخشی داشته است. اینک پنجمین اجلاس صدا آغاز شده و ما تاکنون به دستاوردهای قابل قبولی در حوزه صدا رسیده ایم. سازماندهی و تشکیلات، تدوین شاخص ها و استانداردهای مورد نیاز، فعال سازی ماهیت جشنواره، نیازسنجی سرفصل های آموزشی و غیره دستاوردهای ده ساله معاونت صداست که از مهمترین عناوین فعالیت های این رخداد فرهنگی در حوزه رسانه بوده است.
دبیرجشنواره سیزدهم با تأکید بر اینکه رویکرد این دوره از جشنواره با کیفیت بنا شده است، گفت: در بخش بین الملل نگاه ما به صاحب اثر و تهیه کننده است؛در حالی که در بخش داخلی علاوه بر تولید کننده به موضوعاتی مثل انقلاب، دفاع مقدس،خانواده و همچنین مشاغلی نظیر گویندگی، صدابرداری و گزارشگری توجه می کنیم.همچنین در این دوره از جشنواره کارگاه های آموزشی زیادی برگزار شد که بعضی از این دوره ها چند روز پیش از جشنواره آغاز شده اند و بعد از آن هم ادامه دارد و بخشی از این کارگاه ها هم بعد از جشنواره آغاز می شود.

جشنواره موتور محرکه خلاقیت در رسانه است

محمد حسین صوفی معاون صدا با اظهار خشنودی از برگزاری جشنواره در سالروز دو مولود گفت: برگزاری این جشنواره یکی از استثثتایی ترین گردهمایی های حرفه ای رادیو در جهان است. شماری از مدیران، برنامه سازان و کارشناسان ارتباطات در کنار تولید کنندگان برنامه ها و همچنین همراه با تئوریسین های ارتباطات در این تجمع گرد هم آمده اند و مشغول برنامه سازی شده اند.

/Media/Image/1392/09/24/635227293155376279.jpg
وی ادامه داد: ما در سال های اخیر شاهد تحولات کمی و کیفی پرحجمی در شبکه های رادیویی بودیم . افزایش شبکه ها، ایجاد تنوع در برنامه های تولیدی، افزایش ساعات پخش،ایجاد و کاربردی کردن و فرهنگ سازی واژگانی چون مهندسی پیام، اصرار به بهبود و ارتقای کیفیت راه اندازی انواع شوراهای تخصصی، توجه به بنیه علمی کشور، ایجاد شادابی و طراوت در برنامه سازی، انعطاف و فعال بودن در برنامه ها و سرعت عمل در تولید پیام و غیره، رادیو را تبدیل به رسانه ای پویا جذاب و تأثیرگذار کرده است.
معاون صدا با اشاره به رویکرد امسال رادیو که بازتعریف هویت و تمایز شبکه هاست، درباره جشنواره گفت: جشنواره ابزاری برای خلاقیت رسانه است. جشنواره ها یکی از منابع اصلی و موتور محرکه نوآوری، ابداع، ابتکار و خلاقیت در رادیو و عرصه پیام رسانه هستند.جشنواره محلی برای ارائه ایده ها،ابداعات، نوآوری ها و همچنین ارزیابی و محک فرد است. بنابراین نو شدن رادیو و رادیوها با جشنواره پیوندی عمیق دارد.
وی با بیان اینکه جشنواره و اجلاس جهانی رادیو ابزاری حرفه ای برای برنامه سازان رادیو به شمار می رود،گفت: برای نگاه حرفه ای باید از تجربیات دیگران استفاده کنیم،خود را در محل ارزیابی قرار دهیم و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و از نقد و اعتراض نهراسیم. بنابراین جشنواره محلی برای آزمون و کسب تجربه است.
صوفی ادامه داد: ما در این جشنواره علاوه بر بررسی ارتباطات حرفه ای برنامه سازی درباره آینده رادیو به فراز و فرودهای رسانه و بررسی و تحلیل آثار نیز می پردازیم. همچنین جشنواره ابزاری برای تعالی فرهنگ برنامه سازی است. دوستان ما با این نگاه به نوعی کارآمدی و بلوغ رسیده اند و تلاش کرده اند از پوسته خود بیرون آیند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس در این دوره از جشنواره ارتباط وسیع تری با استادان و اندیشمندان برقرار شد و امسال تعداد بیشتری از اندیشمندان، تئوریسین ها و نخبگان رسانه ها در این جشنواره حضور دارند.

/Media/Image/1393/02/14/635347588172111332.jpg
رادیو انیس و مونس ماست

غلامعلی حداد عادل در ادامه این مراسم گفت: سلام به کسانی که به مناسبت روز تولد رادیو در ایران گردهم آمدند.تا آنجایی که من می دانم رادیو امسال وارد 74 سالگی می شود. باید سالروز رادیو را به همه شما تبریک گفت. من از تلاشی که می کنید، تشکر می کنم. نسلی که بنده به آن تعلق دارم،قبل از اینکه تلویزیون را بشناسد، رادیو را شناخته است. من و همسن و سالانم پیش از تلویزیون با رادیو آشنا شدیم و سال ها تنها وسیله ارتباط جمعی برقی برای ما رادیو بود.
وی افزود: وقتی به گذشته ها برمی گردیم، خاطرات بسیاری از رادیو داریم. اولین خاطره ابعاد رادیوها بود که به اندازه چمدان های بزرگ بوده است و همچنین داشتن رادیو نوعی حیثیت محسوب می شد. اگر کسی رادیو داشت، همه دور او جمع می شدند و همان طور که الان وسایل دریافت شبکه ها روی بام هاست، وسایل دریافت رادیو روی بام بود و همه سعی می کردند آنتن رادیو داشته باشند.
حدادل عادل ادامه داد: ما رادیو نداشتیم، چون خیلی چیزهایی داشت که مخالف عقاید ما بود اما خانه ای نبود که رادیو در آنجا راه باز نکرده باشد. ما نوجوانان از قصه های صبح و ظهر جمعه لذت می بردیم. قصه های شب نیز مشتری زیادی داشت. برنامه صبح جمعه هم با اجرای اسماعیل زرندی از پربیننده ترین برنامه ها بود.
وی اضافه کرد: این ها خاطراتی است که ما از رادیو داریم. قبل از ورود تلویزیون به ایران شاید بسیاری تصور می کردند با آمدن تلویزیون، رادیو بازنشسته شده و به موزه ها سپرده می شود اما عملا این طور نشد.
حداد عادل با طرح این سوال که باید از خود بپرسیم راز ماندگاری رادیو در چیست،گفت: به نظرم رادیو نقش مهمی دارد که تلویزیون نمی تواند آن را ایفا کند. گوش کردن به رادیو بسیار آسانتر از تماشای تلویزیون است. بسیاری در همان حال که کار خود را انجام می دهند، رادیو هم گوش می کنند. رادیو انیس و مونس ماست و به قول برنامه های 20 سوالی در جیب جا می گیرد. همچنین برنامه سازی برای رادیو بسیار آسانتر از تلویزیون است و سرعت کار در برنامه سازی نیز بیشتر و ارزانتر است. بسیاری از ملاحظاتی که در تلویزیون باید رعایت شود، در رادیو معنا ندارد، بنابراین دست تهیه کننده برنامه رادیویی در تلویزیون بازتر است.
وی خاطرنشان کرد: رادیو جنبه جهانی دارد و آسانتر از مرزها عبور می کند و کمتر می توان جلوی آن را گرفت. در سال های اخیر دیدید که با توطئه ها و برنامه هایی تلاش شد، برنامه ها و شبکه های ما را از عرصه رسانه های بین المللی خارج کنند. فراتر از این تفاوت ها نکته دقیقی در رادیو وجود دارد و آن تفاوت ماهوی رادیو و تلویزیون است. این بحثی فلسفی است که به شناخت شناسی می پردازد.
حداد عادل همچنین با اشاره به تفاوت های رادیو وتلویزیون اظهار کرد: چشم و گوش در شناخت از دنیا با یکدیگر تفاوت هایی دارند و نوع معرفتی که برای این دو حاصل می شود هم متفاوت است. چشم در آگاهی ما از دنیا بسیار موثر است اما با چشم چیزی را می توان دید که حتما جسمانیت پیدا کرده باشد و به شکل امری مادی درآمده باشد اما دانشی که از راه گوش وارد معرفت ما می شود، نیازی نیست حتما جسمانی و مادی باشد بلکه می تواند معقول و مفهوم باشد و در ارتباط با عالم معنا قرار بگیرد. بنابراین گوش کردن با تفکر و تعقل سازگارتر است تا نگاه کردن. مفاهیم معقول از راه کلام منتقل می شوند و میدان سخن میدانی معقول است.
وی در پایان درباره مقایسه مخاطبان رادیو و تلویزیون گفت: این تفاوت ها را می توان با مقایسه نوع مخاطبان رادیو و تلویزیون درک کرد. شنوندگان رادیو به افراد اهل حرفه مثل رانندگان منحصر نمی شود و من بسیاری از فرهیختگان و استادان را می شناسم که علاقه بیشتری به شنیدن رادیو دارند تا دیدن تلویزیون و لذت بیشتری از شنیدن رادیو می برند. پیوند مردم با رادیو دائمی است و بعید است روزگاری باشد که رادیو به موزه ها برسد.

/Media/Image/1393/02/21/635353681909606652.jpg
گفتنی است 16 شرکت‌کننده از 13 کشور مختلف در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی صدا حاضر شدند. نشست بازاندیشی شرکت‌کنندگان از کشورهای مختلف دنیا از دیگر برنامه‌های روز اول بود و مقالات مختلفی در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی صدا در این زمینه ارائه شده است.
در این مراسم منتخبان بخش قالب ها و بخش مشاغل جشنواره بر این اساس اعلام شد:

بخش قالب ها

بخش اذان گاهی: منصوره توحیدلو تهیه کننده برنامه «در حوالی دل» از شبکه دانش
رویدادی-خبری: شکوفه موسوی تهیه کننده برنامه «تیترداغ» از رادیو جوان
صبحگاهی: فاطمه حسن پور تهیه کننده برنامه سلام ایرانی از صدای آشنا
طنز: امیرعباس اشرف تهیه کننده برنامه «بوی نشاط» از شبکه رادیویی ایران
عصرگاهی: مرضیه طبرستانی تهیه کننده برنامه «آلاچیق» از رادیوفصلی
گفتگومحور: امیرابوفاضلی تهیه کننده برنامه «دنیای فوتبال» از شبکه صدای آشنا
مذهبی : سمیرا قنبری تهیه کننده برنامه «گفتاره» از رادیو قرآن
مستند هویت فرهنگی: ناهید گودرزی تهیه کننده برنامه «یک دیگر را دوست داشتن تنها حقیقتی است که می ماند» از رادیو صدای آشنا
میزگرد: نوشین رهگذر تهیه کننده برنامه «شطرنج با شیطان» از رادیو تهران
نمایش:فرشاد آذرنیا تهیه کننده برنامه «حس ششم» از شبکه نمایش

بخش مشاغل:

گوینده منتخب مرد حسن خلقت دوست گوینده« درحوالی دل» از رادیو دانش
امیرعباس عبداللهی کارشناس مجری برنامه «شطرنج با شیطان» از رادیو تهران
نازنین علی دادیانی گزارشگر برنامه «حالا حکایت ماست» از رادیو تهران
هادی ابوالفضل صدابردار برنامه «قلقلک از صدای آشنا»
حسین مشفق تهیه کننده «ترانه باران از رادیو فرهنگ» و فاطمه نیک فر نویسنده کتاب «نگاشته ها»
فرهاد امینی نویسنده نمایش «خواستگاری» از رادیو نمایش
ناهید مسلمی بازیگر نمایش «یکی بابامو بگیره» از رادیو نمایش
میرطاهر مظلومی و نورالدین جواحیان بازیگران آثار«یکی بابامو بگیره» و«حس ششم» برگزیده مشترک شبکه نمایش شدند.

بخش جنبی دانشجویی:

محمد ترابی تهیه کننده برنامه «آن طرف پوسته» از دانشکده صداوسیما
فرانک سعیدی تهیه کننده «برنامه چرا می ترسی؟»
مرضیه شهرساز تهیه کننده برنامه «قصه های انقلاب اسلامی»
هدی فلاح تهیه کننده برنامه «طرحی از یک شهادت»
سمیه کوهی تهیه کننده برنامه «زرجوب» از برگزیدگان بخش داخلی جشنواره شدند. (تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها