کمیته انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد، با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام نامزدها، تنها دو نفر موفق شدند برای حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری مصر ثبت‌نام کنند.
کد خبر: ۶۶۵۵۴۳
نبرد ژنرال السیسی فقط با یک نفر در مصر

این دو نفر به ترتیب عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع سابق و فرمانده ارتش مصر و حمدین صباحی نامزد چپگرای ناصری هستند. انتخابات مصر قرار است در روزهای بیست و ششم و بیست و هفتم می (پنجم و ششم خرداد) برگزار شود.

به گزارش ایرنا، رویترز به همین مناسبت در تحلیلی نوشت: عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع سابق مصر که در سرنگونی حکومت محمد مرسی نخستین رئیس‌جمهور منتخب این کشور نقشی مهم ایفا کرد، در انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده تنها با حمدین صباحی نامزد چپگرا رقابت خواهد کرد.

طبق قوانین مصر باید هر فردی که نامزد ریاست جمهوری می‌شود دست‌کم 25 هزار امضا جمع‌آوری کند. حمدین صباحی روز شنبه گذشته اعلام کرد توانسته است بیش از 31 هزار امضا از شهروندان مصری جمع‌آوری کرده و به این ترتیب مدارک خود را تقدیم کمیته انتخابات ریاست جمهوری این کشور کرده است. این در حالی است که ژنرال السیسی نیز دوشنبه هفته گذشته با جمع‌آوری حدود 200 هزار امضا، رسما درخواست نامزدی خود را برای شرکت در این انتخابات ارائه کرده بود.

رویترز در تحلیل خود می‌افزاید: انتخابات ریاست جمهوری مصر با حضور تنها دو نامزد در شرایطی برگزار می‌شود که فضای سیاسی این کشور پذیرای فعالیت‌های سیاسی احزاب و جناح‌های مختلف نیست. این در حالی است که سه سال قبل، سرنگونی حکومت حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر امید به ایجاد دموکراسی در بزرگ‌ترین کشور جهان عرب را افزایش داد. در انتخابات آینده، هیچ نامزد اسلامگرایی ثبت‌نام نکرده و این درست عکس انتخابات سال 2012 است که در آن بیش از ده‌ها نامزد از طیف‌های سیاسی مختلف مصر با یکدیگر رقابت کردند. در آخرین انتخابات، محمد مرسی نامزد گروه اخوان‌المسلمین موفق شد در دور دوم به پیروزی دست‌یابد. اما دوران ریاست جمهوری او یک سال بیشتر ادامه پیدا نکرد و به دنبال اعتراض‌های مردمی ارتش علیه مرسی کودتا و او را برکنار کرد.

ژنرال عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش ابتدا با تعیین یک‌نقشه راه دست به تدوین قانون اساسی جدید زد و سپس برخلاف وعده‌های داده شده به جای انتخابات پارلمانی، انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد. از زمان برکناری محمد مرسی در شش ماه گذشته تاکنون مصر شاهد ناآرامی‌های گسترده‌ای بوده است. گرچه السیسی می‌کوشد خود را ناجی مصر معرفی کرده و از این طریق حمایت برخی گروه‌های سکولار مصر از جمله طرفداران نظام حسنی مبارک را جلب کند اما مخالفان او همچنان با برگزاری تظاهرات او را یک دیکتاتور و کودتاگر توصیف می‌کنند و خواستار بازگرداندن قدرت به رئیس‌جمهور قانونی مصر یعنی محمد مرسی هستند.

السیسی پس از برکناری مرسی از قدرت هزاران اسلامگرای حامی وی را بازداشت و روانه زندان کرد. دولت موقت مصر همچنین گروه اخوان‌المسلمین را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد و فعالیت‌های سیاسی این گروه را ممنوع کرد. بسیاری از اعضا و رهبران ارشد اخوان‌المسلمین محاکمه و به اعدام محکوم شدند و عده زیاد دیگری در انتظار محاکمه به سر می‌برند. بعد از ده‌ها سال حاکمیت نظامیان، تنها در دوره یک ساله مرسی عرصه سیاسی مصر از رهبران نظامی خالی شد. اگر در انتخابات آینده السیسی برنده شود، یک بار دیگر نظامیان بر مصر حاکم خواهند شد.

رقیب ژنرال

اگر چارچوب کنونی تا زمان انتخابات باقی بماند حمدین‌صباحی رقیب سرسخت ژنرال السیسی خواهد بود. صباحی در دوره مبارک عضو پارلمان بود و در انتخابات ریاست جمهوری 2012 پس از مرسی و احمد شفیق، رتبه سوم را کسب کرد. وی که ریاست ائتلافی سیاسی موسوم به جنبش مردمی را بر عهده دارد، ماه گذشته در مصاحبه با رویترز گفت بعید می‌داند السیسی در صورت پیروزی بتواند دموکراسی را در کشور برقرار کند، زیرا به گفته وی، السیسی به عنوان رئیس آژانس اطلاعات ارتش مصر در دوره مبارک، مسئول موارد بسیاری از نقض حقوق بشر در این کشور بوده است. صباحی همچنین گفته است کشورش هنوز نتوانسته نظام سیاسی فاسد خود را اصلاح و نسل جدیدی از سیاستمداران را تربیت کند. وی پیش‌بینی کرده است که با پیروزی السیسی بسیاری از شخصیت‌های دوره مبارک باردیگر در عرصه سیاسی این کشور حاضر شوند.

صباحی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی نیز با بیان این‌که شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات دارد، گفت که در انتخابات ریاست جمهوری 52 درصد آرا را کسب خواهد کرد.

وی با اشاره به این‌که در صورت پیروزی تنها از برگزاری تظاهرات‌های خشونت‌آمیز جلوگیری خواهم کرد، افزود: دولت موفق، نیاز به مقابله با فقر،‌ مدیریت موفقیت‌آمیز، تطابق دموکراتیک، عدالت در انتقال قدرت و مقابله با تروریسم دارد. صباحی که در رابطه با ایران مواضع مثبت و خوشبینانه‌ای دارد با حذف اخوان‌المسلمین از صحنه سیاسی مصر نیز مخالف است.

با این حال تحلیلگران معتقدند هنوز هیچ‌یک از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر تاکنون راهبردی روشن برای حل مساله فقر، کمبود انرژی و بیکاری که بشدت گریبان جمعیت 85 میلیونی این کشور را گرفته است، ارائه نکرده‌اند. رئیس‌جمهور آینده مصر با چالش‌های فراوانی روبه‌رو خواهد بود که از جمله آنها می‌توان به شورش‌های شبه‌نظامیانی اشاره کرد که از زمان خلع مرسی از قدرت، تشدید شده است. تاکنون در جریان تیراندازی و بمبگذاری‌ها در مصر، از شبه‌جزیره سینا گرفته تا قاهره و دیگر شهرها و شهرک‌های این کشور، صدها نیروی امنیتی کشته شده‌اند.

کمیته انتخابات ریاست جمهوری مصر گفته است فرصت تبلیغات نامزدها ازسوم می (سیزدهم اردیبهشت) آغاز و بیست و سوم می (دوم خرداد) به پایان خواهد رسید. طبق قوانین انتخابات مصر، نامزدی که اکثریت قاطع آرا را از آن خود کند، پیروز رقابت‌ها محسوب می‌شود، در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد که با مرحله اول دست‌کم یک هفته فاصله زمانی خواهد داشت.

عبدالعزیز سلمان، دبیرکل کمیته انتخابات ریاست جمهوری گفته است هریک از نامزدها که بتواند 50 درصد کل آرا به علاوه یک رای را به دست بیاورد، پیروز رقابت‌ها اعلام می‌شود و انتخابات به دور دوم کشیده نخواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها