مدیر کل دفتر بازار آبزیان از افزایش ۱۵ درصدی عرضه آبزیان نسبت به گذشته خبر داد و گفت: امسال بازار ماهی سفید و تن ماهی با کاهش قیمت و ماهی‌های گرمابی با افزایش پنج درصدی روبرو بوده‌اند.
کد خبر: ۶۵۶۹۸۵
قیمت انواع ماهی پرمصرف برای شب عید

عیسی گلشاهی با اشاره به قیمت آبزیان در بازار اظهار کرد: قیمت تن ماهی امسال تقریبا حدود 20 تا 25 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و به تبع آن قیمت بیشتر کنسرو‌ها به‌طور میانگین 10 تا 15 درصد ارزان‌تر فروخته شده است.
وی افزود: قیمت تن ‌ماهی 180گرمی با روغن گیاهی در سطح خرده‌فروشی به طور میانگین 4800 تا 5050 تومان است اما اگر با روغن گنجد یا وزن بیشتر باشد، این قیمت متغبر است.
مدیر کل دفتر بازار آبزیان با اشاره به کاهش قیمت ماهی سفید نسبت به دو هفته اخیر اظهار کرد: به دلیل افزایش صید، میزان عرضه‌ این نوع ماهی نیز افزایش پیدا کرده است به همین دلیل با یک کاهش قیمت مواجه بوده‌ایم.
وی درباره‌ قیمت ماهیان گرمابی همچون کپور گفت: قیمت این دسته از ماهیان در سطح عمده و خرده‌فروشی پنج درصد افزایش داشته است.
گلشاهی با بیان این‌که ماهیان جنوب افزایش قیمت بیشتری داشته است، اظهار کرد: افزایش نرخ این گونه ماهیان صرفا به دلیل بالا‌رفتن تقاضا نبوده چرا که به دلیل نامناسب بودن شرایط آب و هوایی جنوب، صید ماهی کاهش و قیمت افزایش یافته است.
مدیر کل دفتر بازار آبزیان با اشاره به قیمت ماهی در بازار آبزیان گفت: به‌طور میانگین قیمت عمده‌فروشی ماهی سفید درجه یک 21 هزار تومان و خرده‌فروشی آن 24 هزار تومان است. همچنین قیمت ماهی قزل‌آلا 500 تا 600 گرمی درجه یک به صورت عمده 9500 تومان و قیمت خرده‌فروشی آن 11 تا 11 هزار و 500 تومان است.
وی قیمت ماهی قزل‌آلا 1200 گرمی در عمده‌فروشی را 11 هزار تومان و در خرده‌فروشی 12 هزار و 500 تا 13 هزار تومان عنوان کرد و افزود: قیمت ماهی کپور درجه یک کیلویی 14 تا 14 هزار و 500 در مراکز خرده‌فروشی عرضه می‌شود.
گلشاهی قیمت ماهی شوریده چابهار را به صورت عمده‌فروشی بسته به سایز کیلویی 20 هزار تا 25 هزار تومان و نرخ خرده‌فروشی آن را 22 هزار و 500 تا 27 هزار تومان دانست و افزود: قیمت ماهی شوریده هندی‌جان بسته به سایز به صورت عمده 30 تا 32 هزار تومان و خرده‌فروشی آن 33 هزار تا 34 هزار تومان است.
به گفته او با توجه به اینکه آبزی‌پروری با استفاده از حمایت نهاد خاصی صورت نمی‌گیرد بازار آن هم مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شود و تنها به لحاظ میانگین قیمت عرف، می‌توان قیمت مناسب ماهی را تعیین کرد.
مدیر کل دفتر بازار آبزیان با بیان این‌که نرخ آبزیان از طریق قیمت‌های عمده‌فروشی پایانه بعثت و مراکز تولید ماهی در مناطق جنوب به صورت مقایسه‌ای انجام می‌شود، اظهار کرد: اگر قیمت تمام شده در بازار مصرفی مطابق این مقایسه قابل قبول نباشد، مسئولان شیلات تذکرات لازم را می‌دهند.
وی افزود: کنترل قیمت نیز از طریق سازمان حمایت تولید‌کننده و مصرف‌کننده نیز صورت می‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که اگر قیمت براساس میانگین عرف منطقه نباشد از طریق استعلام به شیلات اقدامات لازم برای کاهش قیمت انجام می‌شود.
مدیر کل دفتر بازار آبزیان یکی‌دیگر از اقدامات برای کنترل و نظارت قیمت‌ها را ارائه‌ یک دستورالعمل برای تمام حوزه‌های شیلاتی دانست و گفت: یک ماه پیش دستورالعمل را مبنی بر عرضه مستقیم کالا در نمایشگاه‌های هر استان ابلاغ کردیم که این امر موجب کاهش قیمت تمام شده آبزیان برای مصرف کنندگان شد.
گلشاهی با بیان اینکه با توجه به میزان تولید، مجموع آبزیان پرورشی بیشترین مصرف مستقیم انسانی را دارند، اظهار کرد: گونه‌های جنوب و بعد از آن انواع ماهی‌های شمال پر تقاضاترین گونه‌های مصرفی هستند.
وی با بیان این‌که نظارت بهداشتی عرضه‌ آبزیان از طریق سازمان دامپزشکی انجام می‌شود و سازمان شیلات ایران وظیفه‌ نظارت از نظر مسائل بهداشتی را ندارد، اظهار کرد: طبق نظارت‌های انجام شده می‌توان گفت امسال شرایط عرضه نسبت به سال‌های قبل مطلوب‌تر بوده است.
گلشاهی با اشاره به عرضه‌کنندگان ماهی تازه گفت: بسیاری از این افراد زنجیره سرد را حفظ و مطابق دیدگاه‌های ضوابط بهداشتی محصول خود را عرضه کرده‌اند؛ به‌طوری که امسال شاهد بسته‌بندی‌های شکیل‌تر و مطلوب‌تری بوده‌ایم و به‌طور کلی عرضه و حفاظت محصول، کیفیت بیشتری پیدا کرده است.
مدیر کل دفتر آبزیان با اشاره به فروشگاه‌های سطح شهر برای عرضه آبزیان گفت: فروشگاه‌های سطح شهر برای کاهش ضایعات محصول خود و جلوگیری از افت وزن، نکات بهداشتی خوبی را برای افزایش کیفیت محصولات انجام داده‌اند و نظارت‌های بهداشتی نیز از مبدأ مطلوب‌تر شده و وضعیت بهتری پیدا کرده است.|ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها