لطیفی: مهم‌ترین دلیل حضورم چالشی نبودن برنامه است

«سینما اکران» برای آشتی مردم با سینما

«سینما اکران» هر هفته پنجشنبه‌ها ساعت 22 از شبکه تهران به‌نمایش‌درمی‌آید.
کد خبر: ۶۵۶۱۶۴
«سینما اکران» برای آشتی مردم با سینما

شبکه تهران مدتی است برنامه‌ای دیدنی را با اجرای محمدحسین لطیفی، کارگردان شناخته‌شده تلویزیون و سینما و تهیه‌کنندگی فرشید نوابی، (بازیگر) به مخاطبان خود ارائه می‌کند و تلاش دارد با ارائه گرافیک متنوع، دوری از چالش و نقد و ارائه بخش‌های مختلف، نگاهی تازه به سینما ایجاد کند. این برنامه که «سینما اکران» نام ‌دارد، هر هفته پنجشنبه‌ها ساعت 22 از شبکه تهران به‌نمایش‌درمی‌آید.

فرشید نوابی که همواره به عنوان بازیگر مطرح بوده، برای اولین‌بار در مقام تهیه‌کننده ظاهر شده و سینما اکران را برای مخاطبان شبکه تهران تولید می‌کند. او طرح این برنامه را تقریبا یک سال پیش به شبکه تهران ارائه کرده و اصرار دارد سینما اکران، اولین و آخرین برنامه‌ای است که برای تلویزیون تهیه می‌‌کند چرا که هرگز دغدغه تهیه‌کنندگی نداشته‌، ندارد و نخواهد داشت.

اطلاع‌رسانی با رویکرد متفاوت

سینما اکران به تهیه‌کنندگی فرشید نوابی و با اجرای محمدحسین لطیفی در 52 قسمت طراحی شده و بخش‌های متنوعی دارد که از آن جمله می‌توان به سینما مسابقه، سینما خبر، سینما سینما و سینما شما اشاره کرد. البته در هر قسمت از این برنامه، برخی آیتم‌ها به مخاطبان ارائه می‌شود و به همین دلیل ریتم چندان تندی ندارد. البته گفت‌وگوهای سینما اکران نیز در آرام شدن ریتم آن موثر است و با ساختار فعلی می‌توان ادعا کرد این برنامه صرفا به منظور معرفی فیلم‌های روی پرده تدارک دیده نشده است. با توجه به عنوانی که برای این برنامه در نظر گرفته شده، سینما اکران می‌توانست یک برنامه گزارشی باشد که رویدادهای سینمایی را بازتاب می‌دهد و در این صورت چنین برنامه‌ای به مجری هم نیاز نداشت. برنامه سینما اکران با ساختار گزارشی می‌توانست اطلاعات متنوع‌تر و آیتم‌های بیشتری در هر قسمت به مخاطبان خود ارائه کند، اما فرشید نوابی معتقد است: ما نمی‌خواستیم صرفا یک برنامه گزارشی ارائه کنیم که اخبار سینما را منعکس کند و قصد ما ارائه برنامه‌ای بود که ضمن پرهیز از چالش و جدال، هدف و اندیشه‌ای را دنبال کند. اگر این برنامه از چالش و انتقاد دوری می‌کند به این معنا نیست که هیچ اندیشه‌ای پشت آن وجود ندارد.

این تهیه‌کننده درباره اندیشه‌ای که در پس این برنامه نهفته است، توضیح می‌دهد: نمی‌خواهیم این اندیشه، تفکر و روح برنامه خیلی شعارگونه و نمایان باشد، اما می‌خواهم بدانید که حتی انتخاب اخبار سینمایی در این برنامه هدفمند صورت می‌گیرد. ما فقط وقایع سینمایی را بازتاب نمی‌دهیم و برایمان مهم است که چگونه این وقایع را بازتاب بدهیم.

برنامه سینما اکران در صورتی که یک برنامه گزارشی می‌شد، می‌توانست بدون حضور مجری یا هر نوع گپ و گفتی شکل بگیرد. نوابی درباره این نکته می‌گوید: اگر قرار بود این برنامه صرفا گزارشی باشد، با یک سری وله، گزارش و اخبار تولید می‌شد، اما این برنامه بر اساس ایده و تفکر تازه‌ای شکل گرفته است. مطمئن باشید اگر سینما اکران اندیشه و حرفی برای گفتن نداشته باشد، دلیلی ندارد که تهیه و تولید شود.

نوابی حضور لطیفی را در این برنامه یکی از دلایل هدفمند بودن این برنامه می‌داند و می‌گوید: محمدحسین لطیفی یک فیلمساز اندیشمند و هنرمندی صاحب‌نظر است و حضورش در این برنامه نشان‌دهنده وجوه طراحی شده برنامه سینما اکران است.

برای مهربانی اهالی سینما

برنامه سینما اکران در بخش گفت‌وگو بیش از آن که مسائل روز را مطرح کند، به تاریخچه سینما و تاثیرگذاری آن توجه دارد. این برنامه هرگز تلاش نکرده حتی در مورد آثار در حال اکران، به نقد و تحلیل روی بیاورد یا مشکلات سینما را مانند برنامه هفت به چالش بکشد. در عوض این برنامه نگاه شاعرانه و تحسین‌آمیزی به سینما و سینماگران دارد و تلاشش را به روایت تاریخچه سینما معطوف کرده است.

فرشید نوابی درباره این برنامه و رویکردش می‌گوید: یکی از اهداف این برنامه معرفی فیلم‌های در حال اکران است. هدف اصلی این برنامه ایجاد پیوند بین مردم و سینما، کمک به فروش فیلم‌ها و نشان دادن چهره جذاب سینما و مهربانی سینماگران است.

این تهیه‌کننده تاکید می‌کند: حتی به قیمت از دست دادن مخاطب از نقد، چالش و سیاهنمایی دوری کردیم، چون ظاهرا هر برنامه‌ای چالشی و انتقادی باشد، بینندگان بیشتری را به خودش جلب می‌کند، اما هدف ما این بود که نگاهمان به سینما، سینماگر و فیلم بی‌طرفانه باشد.

محمدحسین لطیفی کارگردان شناخته‌شده تلویزیون و سینما که اجرای این برنامه را به عهده دارد، درباره پرهیز از چالش در این برنامه می‌گوید: مهم‌ترین دلیل من برای حضور در این سریال چالشی نبودن برنامه است چرا که معتقدم در شرایط فعلی سینما و مشکلاتی که اهالی سینما درگیر آن هستند، بیش از چالش و نقد به مهربانی، دوستی و آشتی نیاز داریم.

این کارگردان می‌گوید: می‌خواهیم سراغ همه آنهایی برویم که در سینمای ما سهم داشته‌اند، از آپاراتچی‌ها بگیرید تا کسانی که فیلم‌بر بوده‌اند، از بلیت‌فروش‌ها تا بازیگران و سینماگران بزرگ. می‌خواهیم بیایند از تاریخچه سینما حرف بزنند و خاطراتشان را بگویند تا مردم دوباره با سینما آشتی کنند و آن را از سبد کالاهای فرهنگی بیرون نگذارند.

لطیفی تاکید می‌کند: من به عشق سینما و برای سینما در این برنامه حضور دارم، نه پول و نه شهرت و نه‌هیچ‌چیز‌دیگری.

لطیفی، بهانه‌ای برای آشتی

سینما اکران که تمام تلاشش را به آشتی مردم با سینما معطوف کرده، از حضور محمدحسین لطیفی به‌عنوان مجری بهره می‌برد که سابقه اجرای تلویزیون ندارد، اما از جمله کارگردان‌هایی است که مخاطبان تلویزیون چهره‌اش را خوب می‌شناسند.

نوابی درباره انتخاب محمدحسین لطیفی می‌گوید: انتخاب لطیفی یکی از موفق‌ترین اقدامات ما در سینما اکران بوده است. انتخاب مجری پیش از فکر کردن به محمدحسین لطیفی برای من سخت‌ترین و نگران‌کننده‌ترین کار در تهیه برنامه بود.

وی درباره مولفه‌هایی که برای انتخاب مجری مد نظر داشته، می‌گوید: به این فکر می‌کردم که چه کسی باید روی صندلی سینما اکران بنشیند که نگاه مهربانی داشته باشد، چهره‌اش کاریزماتیک باشد، اندیشه‌اش مثبت باشد و در سینما هم به مهربانی شهره باشد و به طرز حیرت‌آوری همه این ویژگی‌ها در محمدحسین لطیفی وجود دارد.

نوابی درباره نحوه دعوت لطیفی به این برنامه می‌گوید: بار اول وقتی با او درباره برنامه صحبت کردم، اصلا از انتخابم چیزی نگفتم بلکه فقط درباره برنامه به او توضیحاتی دادم و در کمال تعجب دیدم ذهنیتش بسیار به من نزدیک است و بعد از مشورت با مدیر شبکه و مدیر گروه، از محمدحسین لطیفی برای حضور در برنامه دعوت کردیم و او هم پذیرفت.

محمدحسین لطیفی که تاکنون اجرای هیچ برنامه‌ای را به عهده نداشته، درباره اجرای سینما اکران می‌گوید: وقتی اجرای برنامه به من پیشنهاد شد، با کمال میل پذیرفتم. گرچه تا پیش از سینما اکران، هرگز حرفه اجرا را تجربه نکرده بودم، اما برایم مهم بود که برای سینما کاری بکنم. به همین دلیل آرام‌آرام دارم یاد می‌گیرم.

تلاش می‌کنم ریتم برنامه را مدیریت کنم و امیدوارم همه شبکه‌های اصلی تلویزیون مانند شبکه تهران یک برنامه شبیه سینما اکران داشته باشند که سینما را به مردم معرفی کند و زمینه را برای دوست داشتن سینما و آثار سینمایی مهیا کند.

لطیفی درباره اجرای سینما اکران می‌گوید: سعی می‌کنم در درجه اول میزبان خوبی برای هنرمندان باشم. نظرات، دیدگاه‌ها و حرف‌هایشان را خوب بشنوم و نقد به کلیت سینما و مشکلات آن را جایگزین نقد به خودمان کنم.

با توجه به رویکرد برنامه سینما اکران می‌توان توقع داشت، این برنامه در صورت اصرار به حضور مجری، در هر برنامه از یکی از اهالی سینما دعوت کند تا به عنوان مجری در برنامه حضور داشته باشد، شاید به این ترتیب نظر جمع بیشتری از مخاطبان به این برنامه جلب ‌شود. نوابی با این ایده موافق است، اما هرگز به آن فکر هم نکرده چون ارائه یک برنامه زنده با مجریان مختلف دشواری‌های زیادی دارد و همیشه شدنی نیست. وی در این باره می‌گوید: نمی‌شود اداره آنتن تلویزیون را در هر زمانی به هر کسی سپرد. حتی شناخته‌شده بودن یک نفر دلیل نمی‌شود که اجازه داشته باشد به عنوان سخنگوی شبکه مقابل دوربین قرار بگیرد.

وی تاکید می‌کند: اگر چنین امکانی داشتیم، شاید به این گزینه هم فکر می‌کردم چون حتما تجربه متفاوتی می‌شد.

وی وعده داد سال آینده حتما یک مجری خانم به برنامه اضافه شود؛ مجری خانمی که از بازیگران مطرح و نامدار سینماست.

سینما اکران اگرچه بخش‌های تولیدی متنوعی دارد، اما یک برنامه زنده است و به عبارتی، بخش گفت‌وگوی آن به صورت زنده به مخاطبان ارائه می‌شود. نوابی درباره ضرورت‌ اجرای چنین برنامه‌ای به صورت زنده می‌گوید: اگر قرار بود این برنامه با رویکرد گزارشی ارائه شود، شاید زنده بودن برنامه ارزش چندانی نداشت، اما حالا که بخشی از برنامه به گفت‌وگو با مهمانان سینمایی اختصاص دارد، دوست داریم حس مهمانانمان را به صورت زنده به مخاطبان منتقل کنیم. برنامه زنده در نفس خودش زندگی دارد. هنرمند از دلش حرف می‌زند ما هم سعی کرده‌ایم اگر هنرمندی را به برنامه دعوت می‌کنیم بیشتر به اندیشه‌ها و درددل‌های او گوش کنیم و حرف‌های دلش را مطرح کنیم. برای ما مسائل فنی و تکنیکی در درجه دوم اهمیت قرار دارد. می‌خواهیم حرف‌هایی را که در لحظه به ذهنش می‌رسد و در لحظه بیان‌می‌کند، بشنویم.

متنوع‌تر و تازه‌تر

برنامه سینما اکران با توجه به توضیحات تهیه‌کننده و کارگردان و از آنجا که بخش اعظمی از زمانش را به گفت‌وگو اختصاص می‌دهد و نیز به دلیل ارائه وله‌های گرافیکی و نمایشی، برنامه‌ای سرگرم‌کننده است و ضمن افزودن به دانش عمومی مخاطب درباره سینما می‌تواند متنوع هم باشد. اگرچه به دلیل اختصاص بخش اصلی این برنامه به گفت‌وگو، آیتم‌های محدودی در هر برنامه به نمایش در می‌آید، اما قرار است حدود 14 آیتم به این برنامه اضافه شود که البته بی‌شک همه آنها در هر قسمت به مخاطبان ارائه نمی‌شود.

نوابی درباره آیتم‌های برنامه می‌گوید: می‌خواهیم در عین وفاداری به اندیشه‌هایمان، بخش‌های مخاطب‌پسند برنامه را افزایش بدهیم. یکی از آیتم‌هایی که سال آینده به برنامه اضافه خواهد شد،. بخش سینما ویدئو است که به معرفی فیلم‌های شبکه نمایش خانگی اختصاص دارد.

وی می‌افزاید: سینما تجلیل نیز بخشی تازه برای تجلیل از چهره‌های سینمایی و پیشکسوت است که شامل همه هنرمندان می‌شود؛ از بازیگران گرفته تا کارگردانان، سالن‌داران قدیمی، آپاراتچی‌ها و... یعنی کسانی که برای سینما استخوان خرد کرده‌اند و حقشان است مردم با زحمات آنها آشنا شوند و چهره‌هایشان را ببینند.

این تهیه‌کننده همچنین امیدوار است با افزایش زمان برنامه بتواند یک بخش آموزشی راه‌اندازی کند تا مخاطبان عام با اصطلاحات سینمایی مانند سکانس، پلان و دکوپاژ آشنا شوند. سینما خاطره نیز می‌تواند بخش جذابی در این برنامه باشد و خاطرات سینماگران قدیمی، فیلم‌ها و نوستالژی‌ها را به مخاطبان ارائه کند. این تهیه‌کننده امیدوار است در آینده هم زمان برنامه افزایش یابد و هم به یکی از برنامه‌های روتین شبکه تهران تبدیل شود.

آذر مهاجر/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها