در چند ماه اخیر نرخ تورم روند نزولی به خود گرفته به‌طوری که از 40.4 درصد در مهر ماه امسال به 36.7 درصد در بهمن کاهش یافته است. با این توضیح که نرخ تورم نقطه به نقطه از 43 درصد به 22.8 درصد کاهش یافته است.اما واقعا کدام عامل باعث شده تا نرخ تورم که روزی افسار گسیخته به سمت بالا می‌شتافت، این روزها نشانه‌های مثبتی از مهار شدن از خود بروز دهد؟
کد خبر: ۶۵۲۹۰۳
دلایل روند نزولی تورم از نظر اقتصاددانان

جام جم سرا: از یکسو مدیران ارشد دولتی این اتفاق را نتیجه عملکرد مثبت خود در عرصه اقتصاد عنوان می‌کنند، اما از سوی دیگر مروری گذرا بر اتفاقات رخ داده در اقتصاد کشور طی 6 ماه گذشته، ردپای قابل‌توجهی از طبیب تورم و طبابت‌های او را نشان نمی‌دهد و البته در این فرصت اندک هم عملا نمی‌توان دست به اقداماتی بنیادین زد و از این طریق رشد فزاینده قیمت‌ها را کنترل کرد.
به گزارش فارس، حسینی هاشمی اقتصاددادن با بیان اینکه خوشبینی نسبت به آینده مهم‌ترین علت کاهش نرخ تورم در ماه‌های اخیر بوده است، گفت: اعتماد مردم به دولت در رویارویی با مسائل و مشکلات اقتصادی و سیاسی و از طرف دیگر توقف تحریم‌های جدید و نرمش به وجود آمده در اعمال تحریم‌های وضع شده مهم‌ترین عوامل کاهش نرخ تورم بوده است.
مرتضی عزتی هم گفت: تورم ابعاد مختلفی دارد اما در مدت چند ماهه اخیر، عوامل کاهش رشد قیمت‌ها انتظارات امیدوارانه مردم نسبت به آینده بوده، در واقع مردم امیدوار شدند که دولت جدید سیاست‌هایی تدوین کند که سبب کاهش تنش با کشورهای دیگر شود و اینها باعث می‌شود به تبع آن تورم نزولی شود.
این کارشناس اقتصادی افزود: اگر دقت کرده باشید، سطح فروش خودروها به شدت کاهش یافته، معاملات مسکن افت کرده و میزان خرید لوازم خانگی کاهش یافته است و این عوامل نشان می‌دهد سطح تقاضای کل به‌طور محسوسی کاهش یافته است.مهدی تقوی استاد اقتصاد دانشگاه علامه هم با بیان اینکه کاهش نرخ تورم چندان محسوس نبوده است، گفت: در این مدت قیمت بسیاری از کالاها کاهش نیافته و تنها سطح رشد قیمت برخی کالاها کم شده است.کاهش نرخ تورم چندان برای مردم محسوس نبوده و قدرت خرید تناسبی با قیمت‌ها ندارد.
محمود الهیاری کارشناس اقتصادی هم گفت بررسی‌ها نشان می‌دهد که عامل اصلی، کاهش سطح رشد قیمت‌ها، کنترل انتظارات تورمی در وهله اول و همچنین سیاست کنترلی دولت برای کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی دو عامل اصلی کنترل تورم یا کاهش آن بوده است.
وی افزود: در واقع بانک مرکزی مانع از رشد پایه پولی از طریق جلوگیری از رشد اجزای تشکیل‌دهنده مانند اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی، بدهی دولت به بانک مرکزی و رشد خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی شد.
محمدجواد شریف‌زاده هم گفت: سهم مسائل روانی پس از انتخابات را می‌توان از عوامل کاهش نرخ تورم دانست و همچنین خوشبینی نسبت به آینده با توجه به تحولات سیاست خارجی و تاثیر آن بر مسائل تجاری هم اثرگذار بوده است.|تهران امروز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها